اخبار صنعت، معدن و تجارتتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

وزیر صنعت، معدن و تجارت: سیاست کلی دولت پیشگیری از خام فروشی است

به گزارش سرمایه گستران از فولاد مبارکه اصفهان، وی در جریان این بازدید در خصوص برنامه‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان داخلی گفت: سیاست اصلی ما در همۀ زمینه‌ها پیشگیری از خام‌فروشی است. در این خصوص همواره برنامه‌های راهبردی زیادی تدوین و اجرا کرده‌ایم، تا‌جایی‌که درزمینۀ سنگ‌آهن، صادرات از ۲۳ میلیون تن به کمتر از ۸ میلیون تن رسیده و هر سال روند کاهشی داشته‌ایم.
وی با تأکید بر این‌که برنامه‌های پیشگیری از خام‌فروشی با ‌شدت و قوت در حال پیگیری است، گفت: به‌منظور تأمین حداکثری نیاز فولادسازان داخلی، برنامۀ اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن جدید در دستور کار قرار گرفته و به پیشرفت‌هایی هم دست یافته‌ایم. ان‌شاء‌الله با این اقدامات و برنامه‌های آتی در تأمین مواد اولیه موردنیاز فولادسازان مشکلی نخواهیم داشت.
وی با تأکید بر این‌که در کارخانه‌های فولادسازی کشور و به‌ویژه در فولاد مبارکه، برای خودکفایی در صنعت فولاد و صاحب فناوری شدن، گام‌های مؤثری برداشته شده است گفت: خوشبختانه نتیجۀ این اقدامات به احداث و بهره‌برداری از خطوط جدید انجامیده است.

بسیاری از ورق‌ها و محصولاتی که پیش از این وارداتی بودند، هم‌اکنون در کارخانه‌هایی مانند فولاد مبارکه تولید می‌شوند
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با تلاش و همت همۀ مدیران و کارکنان کارخانه‌های فولادسازی کشور، ازجمله شرکت فولاد مبارکه، شاهد آن هستیم که بسیاری از ورق‌ها و محصولاتی که پیش از این وارداتی بودند، هم‌اکنون در کارخانه‌هایی نظیر فولاد مبارکه تولید می‌شوند و کشور از این حیث خودکفا شده است.
به نظر می‌رسد فعلا وضع عوارض بازدارنده باشد و تأمین مواد اولیۀ فولادسازان داخلی را تضمین کند
این گزارش حاکی است جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در مصاحبه با خبرنگار فولاد در پاسخ به وضعیت ابلاغیۀ وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن گفت: ابلاغیه انجام شده و از اول مهرماه هم اجرایی شده است و ان‌شاءالله تا پایان سال هم پابرجاست. اگر تا پایان سال توازنی برقرار شد، ممکن است دولت در این زمینه بازنگری کند، ولی فعلا همین سیاست ابلاغ‌شده اجرا می‌شود و امیدواریم از این طریق حمایت از صنایع داخلی عملیاتی شده باشد. به نظر می‌رسد فعلا وضع عوارض بازدارنده باشد و تأمین مواد اولیۀ فولادسازان داخلی را تضمین کند و ما هم امیدواریم بخشی از مشکلات فولادسازان داخلی حل شود.

گروه فولاد مبارکه در سال رونق تولید علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها، با همت و تلاش مدیران و کارکنان خود تلاش کرده است تا نیاز صنایع پایین‌دست به محصولات فولادی را تأمین کند و اجازه ندهد کشور از این حیث با کوچک‌ترین خللی مواجه شود
در جریان این بازدید، مهندس عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، ضمن ارائۀ گزارش مبسوطی از دستاوردهای فولاد مبارکه و برنامه‌های این شرکت برای حفظ سهم ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور تا افق ۱۴۰۴ گفت: گروه فولاد مبارکه در سال رونق تولید علی‌رغم همۀ محدودیت‌ها، با همت و تلاش مدیران و کارکنان خود تلاش کرده است تا نیاز صنایع پایین‌دست به محصولات فولادی را تأمین کند و اجازه ندهد کشور از این حیث با کوچک‌ترین خللی مواجه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه درزمینۀ بومی‌سازی قطعات و همچنین راهبردهای این شرکت برای این‌که کشور صاحب دانش فنی ساخت کارخانه‌های فولادسازی شود، گفت: در این خصوص نیز با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، حمایت از تسریع‌کننده‌ها و گسترش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به دستاوردهای خوبی نائل شده‌ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا