عناوین اخبار

کشور با بحران تقاضای موثر روبه‌رو است

«سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی» در ابتدای این سمینار در اصفهان اظهار کرد: امسال سال بسیار سختی بود و فکر نمی‌کنم هیچ فعال اقتصادی بتواند این چند سال اخیر را فراموش کند؛ متاسفانه مشکلات بسیار است و گوش شنوایی برای شنیدن مسائل وجود ندارد.

وی ادامه داد: قطعی برق و گاز کارخانجات صنعتی در چند روز گذشته در تاریخ بی‌سابقه است؛ از طرفی تامین اجتماعی و سایر نهادها نیز همچنان به سخت‌گیری‌های خود ادامه می‌دهند، این در حالی است که باید گفت اقتصاد زمانی پویا می‌شود که چرخ صنعت بچرخد اما باید بگویم با شرایط موجود هیچ امیدی به حرکت چرخ صنعت نداریم.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد: مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی ایستادگی کرده و همواره پشتوانه نظام و دولت بوده‌اند و امیدواریم با یک همدلی و هم‌زبانی بتوانیم مشکلات اقتصادی را پشت سر بگذاریم.

اقتصاد ایران قبل از تشدید تحریم‌ها به مرز بحران رسیده بود

«فرشاد مومنی»استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در این سمینار گفت: طی ده سال گذشته اقتصاد کشور کوچک شده است، این در حالی است که تولید ناخالص ملی و قدرت ایجاد تغییر توسط دولت کاهش داشته و فشارهای غیر متعارف و بی‌سابقه‌ای بر معیشت مردم وارد شده است.

وی افزود: برای برنامه ششم توسعه رشد سالیانه هشت درصدی اقتصادی پیش‌بینی و هدف‌گذاری شده است؛ این در حالی است که در برنامه چهارم توسعه نیز رشد سالانه هشت درصدی پیش‌بینی شده بود با این تفاوت که در برنامه چهارم برای تحقق رشد هشت درصدی سالیانه به ۱۶ و نیم میلیارد دلار هزینه از درآمدهای نفتی نیاز بود در حالی که برای این میزان رشد در برنامه ششم به ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه از درآمدهای نفتی نیاز است.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی خواستار نگاه واقع‌بینانه به فضای اقتصادی کشور شد و گفت: هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی شناسایی کانون‌های بحران و کمک به دولت برای ایستادگی در مقابل دشمنان این کشور است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته قدرت نگاه غیرعلمی بر دیدگاه علمی غلبه پیدا کرده که این موضوع باعث ایجاد فشار بر تولیدکنندگان و عامه مردم می‌شود؛ در این شرایط غیرمولدها قدرت می‌گیرند و سود فراوانی از شرایط به‌وجود آمده به دست می‌آورند.

مومنی با بیان اینکه اقتصاد ایران قبل از تشدید تحریم‌ها به مرز بحران رسیده بود، عنوان کرد: در ده سال گذشته با چهار شوک بزرگ اقتصادی یعنی جهش قیمت نفت از سال ۸۶ به بعد، شوک حامل‌های انرژی در سال ۸۹، جهش قیمت ارز در سال ۹۲ و شوک معکوس قیمت نفت در سال ۹۳ روبه‌رو بوده‌ایم که اثرات خود را به صورت مستقیم بر فضای اقتصادی کشور وارد کرده‌اند.

تغییر در نظام قاعده‌گذاری از ضروریات اقتصادی کشور

وی با اعلام اینکه اقتصاد در حال طی کردن یکی از عمیق‌ترین رکودهای خود است، گفت: زمانی که رکود گسترش می‌یابد دریافت مالیات باید کاهش یابد اما شاهد این بوده‌ایم که درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ با ۵۰ درصد رشد روبه‌رو بوده است؛ در این شرایط فشار بسیاری بر تولید کنندگان و به خصوص عامه مردم وارد می‌شود و اثرات نامطلوبی ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تغییر در نظام قاعده‌گذاری را از ضروریات اقتصادی کشور برشمرد و ادامه داد: امروز بحران آب کشور را تهدید می‌کند این در حالی است که در این زمینه همواره تنها بخش کشاورزی متهم به اسراف در منابع است و این در شرایطی است که هیچکس بر نقش مافیای سدسازی در ایجاد مشکلات اشاره نمی‌کند؛ بخش زیادی از اتلاف منابع آبی نیز به دلیل فرسودگی شبکه آب‌رسانی است که مردم هیچ نقشی در آن ندارند.

کشور با بحران تقاضای موثر روبه‌رو است

وی بیان کرد: امروز کشور با بحران تقاضای موثر روبرو است، در واقع مردم بی‌شمار نیازهای ضروری ارضا نشده دارند اما قادر به تامین مالی آنها نیستند، از طرف دیگر دولت نیز با این نوع بحران روبه‌رو است به گونه‌ای که وظایف زیادی بر عهده دولت است اما قادر به انجام آن‌ها نیست.

مومنی ادامه داد: بر اساس لایحه بودجه سال آینده و با توجه به تمامی ملاحظات برآورد می‌شود نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ به میزان ۴/۴ درصد تا ۶ درصد باشد، البته مشکل اینجاست که سهم نفت در ایجاد این رشد زیاد است و زمانی که رشد از طریق خام‌فروشی به وجود آید، به اصطلاح رشد بی‌کیفیت حاصل شده که توانایی ایجاد شکوفایی اقتصادی را ندارد.

وی در ارتباط با نرخ ارز در سال آینده نیز گفت: در صورتی که قیمت نفت در سال آینده طبق پیش‌بینی دولت یعنی بشکه‌ای ۴۰ دلار باشد دامنه تغییرات نرخ ارز در سال آینده بین سه هزار و ۷۰۰ تا سه هزار ۸۵۰ خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا