تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

۵۰ درصد مردم اصفهان از خودروی شخصی استفاده می کنند/ تمرکز بر اتمام ۱۸۸ پروژه نیمه تمام در مناطق

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا صادقیان در چهلمین نشست از «سلسله نشست های سه شنبه ها با رسانه»، با بیان اینکه معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان یکی از معاونت های جوان شهرداری است که طی سال های ۸۷ و ۸۸ تاسیس شد، اظهار کرد: این معاونت وظیفه تدوین فرآیندها در شهرداری را برای دستیابی به اهداف مدیریت شهری بر عهده دارد.
وی ادامه داد: اداره کل سرمایه انسانی، اداره کل بودجه، اداره کل تحول، مدیریت پژوهش، مدیریت هماهنگی امور مناطق و سازمان ها و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان بخش های مختلف این معاونت را شامل می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رویکردها در معاونت برنامه ریزی پرداختن به امور علمی به جای اجرایی است، افزود: مطالعات و اقدامات علمی در این معاونت نشان دهنده افزایش سن جمعیت در شهر اصفهان است از همین رو باید برنامه ها نیز با تغییرات رویکردی مواجه باشد.
وی با اشاره به اینکه جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان به سوی پیر شدن رفته است، گفت: میزان زاد و ولد در اصفهان کاهش داشته و از طرفی میزان امید به زندگی بیشتر می شود در نتیجه رشد جمعیت کم شده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت در شهر اصفهان به کمتر از یک درصد برسد.
صادقیان، سن امید به زندگی در شهر اصفهان را ۷۶ سال دانست و گفت: بیشترین جمعیت شهری اصفهان در منطقه هشت با ۲۴۱ هزار ساکن و کمترین آن ها در منطقه ۱۱ با ۵۸ هزار و ۷۰۰ نفر متمرکز شده است.
وی متوسط اعضای یک خانوار در شهر اصفهان را ۳٫۲ نفر عنوان کرد و افزود: ۶۲۰ هزار خانوار در شهر اصفهان سکونت دارند. درصد باسوادی جمعیت شهر به ۹۳ درصد رسیده است. همچنین میانگین سنی شهروندان اصفهانی ۳۳ سال است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: منطقه ۱۲ وسیع ترین و کوچکترین منطقه شهری اصفهان به لحاظ وسعت، منطقه یک است. به لحاظ بیشترین وسعت بافت فرسوده هم، منطقه ۱۴ در رده اول بین مناطق ۱۵ گانه اصفهان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد از جمعیت حدود دو میلیونی اصفهانی ها را آقایان و ۴۹ درصد را خانم ها شامل می شود، اظهار کرد: در برنامه سه ساله شهرداری تا سال ۱۴۰۰ و نیز برنامه ۵ ساله ۱۴۰۵ روان سازی شهر و حمل و نقل مسافر به طور ویژه مدنظر است چراکه در حال حاضر در بین انوع وسایل حمل و نقلی مترو کمترین میزان استفاده را بین اصفهانی دارد به طوریکه ۱٫۵ درصد مردم از این وسیله برای جابجایی کمک می گیرند.
صادقیان، بیشترین نرخ سفر در اصفهان را با خودروی شخصی با درصد استفاده ۵۰ درصدی شهروندان عنوان کرد و گفت: ۴ درصد مردم از دوچرخه، ۱۵ درصد از اتوبوس بی آر تی، ۵ درصد از اتوبوس معمولی، ۱۲٫۵ درصد از تاکسی و ۱۴ درصد از موتورسیکلت برای مسافرت های درون شهری خود استفاده می کنند.
وی به بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد از این بودجه جاری و ۷۰ درصد عمرانی است که تا کنون بیش از ۵۴ درصد از آن محقق شده است و اگر با همین روند در نیمه دوم سال هم پیش برویم، همه بودجه امسال به مرحله تحقق درآمد خواهد رسید.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان به GDP (تولید ناخالص داخلی) استان اصفهان تا پایان سال ۹۷ اشاره و رقم آن را حدود ۱۹۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم شهر اصفهان از این شاخص ۴۰ درصد است که ۱۰ درصد آن با بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان محقق می شود.
مطالعات دو خط تراموای شهر اصفهان در حال انجام است
وی بیان کرد: سال گذشته در زمان تهیه، تنظیم و تصویب بودجه سال ۹۸ برای سه سال باقی مانده تا سال ۱۴۰۰، برنامه راهبردی تصویب کردیم به طوریکه بودجه سال های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ با رویکرد مقاصد هفت گانه ای که از طریق مشورت و برگزاری جلسات و گفت و گو با نخبگان و کارشناسان حاصل شده است، تهیه می شود.
صادقیان به مقاصد هفت گانه شهرداری در تدوین و تحقق بودجه اشاره کرد و ادامه داد: کاهش آلاینده های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی عبور و مرور شهری، بهره برداری بهینه از سرمایه ها، تاب آوری شهری و تاکید بر افزودن ایمنی در شهر، بازآفرینی بافت ناکارآمد شهر، سرزنده کردن فضای شهری و تحقق پذیری طرح های توسعه شهری هفت گانه های برنامه راهبردی شهرداری است.
وی در تشریح وضعیت موجود و اقدامات لازم الاجرا در چارچوب این هفت گانه، اظهار کرد: به طور نمونه سرانه فضای سبز در شهر اصفهان از سال ۹۷ افزایش داشته و اکنون سرانه به ۲۸ مترمربع رسیده است، با اینحال این آمار به این معنا نیست که توزیع فضای سبز عادلانه بوده که بر همین اساس تصمیم گرفتیم توسعه فضای سبز به مناطقی که سهم کمتری دارد، برسد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل تلاش ما افزودن بر جذابیت های وسایل عمومی و افزودن به تنوع آنهاست که در همین راستا در آینده دو خط تراموا در شهر اصفهان از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی و از محل نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان به سمت غرب شهر راه اندازی خواهد شد که این طرح در حوزه انجام مطالعات است.
صادقیان افزود: با توجه به پیشروی جمعیت شهر به سوی سالمندی باید میزان امنیت در شهر و پیشگیری از حوادث رو به افزایش رود. در این زمینه ناوگان آتش نشانی و تعداد ایستگاه ها توسعه داشته است.
وی با بیان اینکه در بودجه سال های ۹۸ و ۹۹ استفاده از تسهیلات دولتی از سوی شهرداری برای بازآفرینی بافت فرسوده لحاظ شده است، گفت: امسال فعالیت ها در این زمینه در مناطق ۲، ۱۴ و ۱۲ بیشتر شده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: افزایش تعاملات اجتماعی با حضور مردم در جشن ها و رویدادهایی که از سوی شهرداری در مناسبت های مختلف برگزار شده است، محقق شده است که این موضوع می تواند به بخشی از دغدغه ما در سرزنده کردن فضای شهری پاسخ دهد.
تمرکز بر اتمام ۱۸۸ پروژه نیمه تمام در مناطق
وی ادامه داد: امسال تمام پروژه های نیمه تمام را در برنامه سه ساله مدنظر داریم که مهمترین آنها مرکز همایش های بین المللی و نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان است. ما برای اتمام ۱۸۸ پروژه عمرانی مهم و شاخص نیمه تمام در مناطق، تمرکز داریم و عمده طرح های ناتمامی که تداوم پیدا نکرد، پروژه های در فاز تملک و آزادسازی است که اولویت شهر نیست.
صادقیان، بودجه اختصاص یافته به این پروژه ها را شش هزار میلیارد ریال در سال گذشته عنوان کرد و گفت: ۶۰ درصد از بودجه عمرانی شهر اصفهان صرف اتمام پروژه های نیمه تمام می شود که پایان کار هرکدام از آنها زمان بندی خود را دارد و هر سه ماه یک بار روند پیشرفت آن با حضور شهردار اصفهان بررسی می شود.
اولویت با اجرای خط دو مترو است
وی در مورد تعیین تکلیف ادامه خط یک متروی اصفهان افزود: ادامه خط یک متروی اصفهان متوقف نشده است و تداوم آن در برنامه های شهرداری قرار دارد اما با توجه به تعدد سفرها در شهر اصفهان و مسیر آن ها، اولویت مدیریت شهری احداث خط دوم مترو به جای تداوم خط اول است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در مورد حرکت شهرداری اصفهان به سمت تحقق درآمدهای پایدار نیز اظهار کرد: برخی مناطق شهر اصفهان در آینده از محل صدور پروانه ساختمانی نمی توانند درآمدهای خود را تامین کنند زیرا زمینی باقی نخواهد ماند تا ساخت و سازی هم صورت گیرد به همین سبب برای تحقق این درآمدها باید سازمان های شهرداری با اقدامات درآمدزا، پایداری درآمدها را محقق کنند.
وی ادامه داد: نمونه این اقدام از سوی سازمان مدیریت پسماند با تبدیل بخشی از زباله شهر به درآمد اتفاق می افتد. همچنین مجموعه اقدامات سازمان فاوای شهرداری برای هوشمند سازی شهر، تشکیل کارگروه درآمدهای پایدار در شهرداری و بازگشت سرمایه گذارانی که از شهر کوچ کرده بودند، بخشی از اقدامات ما برای رسیدن به درآمد پایدار است.
صادقیان در مورد سنجش پذیری طرح ها در شهرداری نیز گفت: در فرآیندهای اجرا، خروجی و نتیجه طرح های شهری مورد سنجش قرار می گیرد که در بخش خروجی، شاخص های عملیاتی و در قسمت نتیجه، شاخص های استراتژیک مورد بررسی است.
وی در پاسخ به انتقادی در مورد سه ساله شدن برنامه شهرداری برخلاف روال ۵ ساله آن در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ توضیح داد: رویکرد شهرداری همچنان برنامه های ۵ ساله است و تنها اتفاقی که در برنامه ۱۴۰۰ افتاد تقسیم شدن آن به دو بخش کوتاه مدت و میان مدت سه ساله بود که در بخش کوتاه مدت برنامه های بودجه و در بخش بلندمدت مقاصد هفت گانه که پیشتر توضیح داده شد، اجرا می شود.
اصفهان از نظر تحقق شهر هوشمند، بالاتر از دیگر کلانشهرها است
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی در خصوص الکترونیکی شدن فرآیندها نیز گفت: کمتر از دو سال است که اداره کنترل پروژه ها در معاونت برنامه ریزی برای رصد طرح ها فعال شده است. در چارچوب وظایف این اداره پروژه های شهری از ابتدا تا انتها رصد شده و اجازه نیمه تمام ماندن پروژه به وسیله نرم افزاری که در این راستا طراحی و در اختیار مدیران شهری قرار گرفته است، داده نمی شود. همچنین در شورای عالی نظارت بر بودجه و کمیته تخصیص بودجه شهرداری اصفهان، جابجایی اعتبارات پروژه ها در اختیار مدیران نخواهد بود و باید هرگونه جابجایی براساس نظر این شورا و کارگروه باشد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد هوشمندسازی شهر اصفهان نیز گفت: یکی از مصادیق هوشمندسازی شهر، طراحی همین نرم افزار ذکر شده برای نظارت بر پروژه های شهرداری بوده است اما به طور کلی اصفهان در مقایسه با کلانشهرهای کشور، هوشمندترین شهر ایران به حساب می آید هرچند ما در مقیاس خاورمیانه و جهان با استانداردها فاصله داریم.
صادقیان تصریح کرد: سرعت هوشمندسازی در شهر اصفهان کم بوده اما این روند آغاز شده است که اجرای سیستم AVL، کارت شهروندی و پروفایل شهروندی از مصادیق شهر هوشمند است. همچنین پیش بینی راه اندازی گذر فناوری در امتداد خیابان توحید و دانشگاه اصفهان با طراحی المان های فناوری در این محور، برای دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز از جمله پارکینگ هوشمند از دیگر طرح های در دست بررسی شهرداری برای تحقق شهر هوشمند است.
وی با بیان اینکه شهر هوشمند به شهرداری هوشمند هم نیاز دارد، اظهار کرد: نرم افزار سرای ۸ شهرداری برای صدور پروانه های ساختمانی، در دست استفاده است و در فازهای بعدی که تا پایان سال اجرا می شود، شهروند سپاری آن در دستور کار قرار گرفته تا شهروندان از هر نقطه شهر با دسترسی به این سامانه درخواست های خود در زمینه صدور پروانه را ثبت و پیگیری کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان از ثبت اطلاعات همه پرسنل شهرداری در سایت آمارنامه شهر خبر داد و گفت: هم اکنون شهرداری حدود چهار هزار نیروی رسمی و قراردادی و دو هزار نیروی شرکتی دارد که دغدغه ما تامین امنیت شغلی برای آنهاست.
اجرای طرح تطبیق شغل و شاغل در شهرداری اصفهان
وی به وجود نیروهای مازاد در شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: درصدد کاهش این نیروها هستیم و طی دو سال اخیر با مجوز شورای اسلامی شهر اصفهان ۶۰۰ نفر از پرسنل شهرداری بازنشسته شدند. همچنین قراردادهای متنوع در شهرداری اصفهان، واحد شده که این موضوع سبب بهینه شدن تعداد نیروها شده است.
صادقیان از اجرای طرح تطبیق شغل و شاغل در شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: این طرح در مرحله نهایی است و اگر اجرا شود می توان با اطمینان در مورد تکمیل پست های تخصصی در بخش های مختلف شهرداری اظهارنظر کرد.
وی از برون سپاری در شهرداری برای چابک سازی بدنه مدیریت شهری هم گفت و افزود: درصدد هستیم سازمان های وابسته به شهرداری را در بخش بودجه و برنامه چابک سازی کنیم. مثلا در گذشته سازمان عمران شهری شهرداری بیش از ۵۰۰ نیرو داشت که بدون تعریف پروژه حقوق دریافت می کردند اما با چابک سازی این تعداد را به کمتر از ۵۰۰ نیرو کاهش دادیم که انتقاداتی را به دنبال داشت اما در نهایت باید به بهره وری فکر کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا