اخبار استان ها

ساماندهی محلات کم‌برخوردار در دستور کار است/اختصاص ۱۲۳ تن قیر به شهرداری

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، برف‌انبار یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر است. مدیریت این شهر همانند بسیاری از شهرهای کوچک با مشکلات زیرساختی و نبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کند و تلاش برای دستیابی به شاخصه‌های توسعه با موانعی روبه‌رو است.

آنچه امروز در ساختار مدیریت شهری برف‌انبار مشاهده می‌شود، نتیجه فعالیت‌های شهرداری است. در یک دید کلی وضعیت فعلی شهرداری را می‌توان مثبت و رو به پیشرفت ارزیابی کرد، با این وجود عزم مدیران بر آن است تا شرایط فعلی را بهبود ببخشند و زمینه را برای توسعه شهر، کسب درآمد پایدار و تحقق مطالبات شهروندان فراهم کنند.

رویکرد شهرداری برف‌انبار در سال ۱۴۰۲ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، ساخت تالار، ساماندهی گلزار شهدای خمسلو و ایجاد زیرساخت‌های شهری و افزایش نشاط اجتماعی است.

به منظور تبیین و تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده گفت‌وگویی را با حمیدرضا شریعتی‌نیا، شهردار برف‌انبار انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بودجه شهرداری بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری برف انبار بر مبنای رقم ۷۴ میلیارد ریال بود که با افزایش ۲۴۱ درصدی در تفریغ بودجه ۱۷۸ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال جذب شده است.

۶۰ درصد بودجه ۱۴۰۱ شهرداری یعنی ۱۰۷ میلیارد و ۵۹۶ میلیون ریال در بخش عمرانی هزینه شده است.

بودجه ۱۴۰۲ شهرداری برف‌انبار نیز بر مبنای رقم ۱۱ میلیارد تومان بسته شده است که ۶۰ درصد آن در بخش عمرانی هزینه خواهد شد.‌

مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی اجرا شده توسط شهرداری طی یک سال اخیر چه بوده است؟

سال گذشته از محل بودجه شهرداری در بخش زیباسازی و روشنایی معابر شهر دو میلیارد ریال، خرید و توسعه مبلمان شهری یک میلیارد ریال، نگهداری و توسعه فضای سبز ۹ میلیارد ریال، توسعه و نگهداری گلزار شهدا خمسلو پنج میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال، جمع‌آوری زباله یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، احداث و کانیو گذاری هفت میلیارد ریال و خرید و نگهداری ماشین آلات عمرانی ۳۲ میلیارد ریال هزینه شد.

همچنین برای تملک اراضی و توسعه معابر شهری سه میلیارد ریال، لکه‌گیری و آسفالت معابر شهری ۳۶ میلیارد ریال، بهسازی پیاده‌روهای شهری هشت میلیارد ریال، رنگ آمیزی و خط‌کشی معابر ۷۵۰ میلیون ریال و برای ساختمان اداری شهرداری یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل بودجه هزینه شد.

شهرداری به منظور جلوگیری از وقوع سیل زیرساخت‌هایی را به منظور دفع آب‌های سطحی فراهم داده است، با اجرای این طرح‌ها باران‌های سیل‌آسا دیگر به شهر آسیب نمی‌رساند.

مهم‌ترین مطالبه شهروندان چیست؟

نبود تالار یکی از مطالبات اصلی شهروندان و معضل اصلی شهر است. تلاش داریم با جذب سرمایه‌گذار تالار شهر را احداث کنیم.

اولویت پروژه‌ها در سال جاری احداث تالار است، اما اکنون در بحث تملک زمین با مشکل مواجه هستیم و در صورت تملک زمین احداث تالار آغاز خواهد شد.

نماسازی گلزار شهدای محله خمسلو، آسفالت معابر شهری، جدول‌گذاری و کانیو و تکمیل فاز دوم پارک ساحلی شهر از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری برف‌انبار در سال جاری است.

شهرداری درصدد بود تا برای کسب درآمد پایدار نسبت به احداث کارخانه سنگ‌شکن اقدام کند، اما مجوز صادر نشد.‌

اقدامات شهرداری در راستای بازآفرینی بافت‌های فرسوده چیست؟

۲۳۲ هکتار محدوده خدماتی شهر است و ۲۹ هکتار از شهر یعنی حدود ۱۲.۵ درصد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

محلات هدف بافت فرسوده شهر در اولویت بازآفرینی بوده و شهرداری با هدف حل مشکلات شهروندان به صورت موردی تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه ساختمانی لحاظ کرده است.

سال گذشته از سوی سازمان شهرداری‌ها ۹۲ تن قیر و از سوی اداره راه و شهرسازی در راستای بازآفرینی محلات بافت فرسوده، ۳۱ تن قیر تخصیص داده شد.

مهم‌ترین اولویت شهرداری در بخش عمرانی چیست؟

مهم‌ترین اولویت شهرداری در بخش عمرانی در سال جاری آسفالت معابر، اجرای عملیات فاز دوم پارک ساحلی شهر، و ساماندهی گلزار شهدای خمسلو است.

اقدامات شهرداری در راستای نگهداشت فضای سبز چه بوده است؟

فضای سبز شهر شش هکتار شامل یک پارک ساحلی بزرگ و دو پارک محلی است و هر شهروند ۱۱ مترمربع سرانه فضای سبز دارد.

فضای سبز شهر از طریق چاه کشاورزی آبیاری می‌شود و پیگیر اخذ مجوز حفر چاه به منظور گسترش منابع آبی هستیم.

سال گذشته کاشت حدود دو هزار اصله نهال در سطح شهر و سه هکتار گلکاری انجام شد. یکی از پروژه‌های شاخص شهرداری در راستای توسعه فضای سبز نیز احداث پارک به مساحت هزار متر در محله خمسلو است.

درآمد شهرداری از چه محلی تأمین می‌شود؟

سال ۱۴۰۱ به شهرداری برف‌انبار از محل اعتبارات ارزش افزوده شش میلیارد تومان و از محل منابع دولتی سه میلیارد تومان تخصیص یافته و درآمد پایدار شهری از محل صدور پروانه ساختمانی و کارکرد ماشین‌آلات بوده است.‌

شهرداری درصدد بود تا برای کسب درآمد پایدار نسبت به احداث کارخانه سنگ‌شکن اقدام کند، اما مجوز صادر نشد.‌

شهرداری در حوزه آزادسازی‌ها تا چه اندازه پیشرفت داشته است؟

سال گذشته هزار مترمربع آزادسازی در شهر انجام شد. نبود بودجه مهم‌ترین مشکل در راستای انجام طرح‌های آزادسازی‌ها است، با این وجود شهرداری در صورت همکاری مالکان با طرح‌های آزادسازی به آنها در فرآیند اخذ پروانه تجاری و ساختمانی و خاکبرداری کمک می‌کند.

شهرداری در راستای ساماندهی محلات کم‌برخوردار شهر طرح‌هایی را در تمام محلات اجرا کرده و پیاده‌روسازی را به مساحت سه هزار مترمربع انجام داده است.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا