شهر و جامعهعناوین اخبار

نگاهی نو به فلسفه هنر از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری/طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان در “خطِ پررنگِ اصفهان”/سبد کتاب‌سازی کودک روی میز مدارس منطقه ۳ شهرداری اصفهان

به گزارش سرمایه گستران، محمد‌تقی جعفری مشهور به علامه جعفری از علمای شیعه در قرن ۱۵ هجری قمری، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه و اصولی و شاگرد مرتضی طالقانی بود و سراسر عمر خود را در تحصیل، تدریس و پژوهش و تحقیق سپری کرد.

وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده، جبر و اختیار، شرح نهج‌البلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروف‌ترین آثار او است لذا از ویژگی های او آشنایی با فلسفه هنر بوده که مغفول مانده و آنطور که باید به مردم معرفی نشده است.

مدیر عمارت هنرمند در این رابطه گفت: با اینکه علامه جعفری شخصیت مطرحی است اما مردم آنگونه که باید ایشان را نشناخته اند.

فرید صلواتی در ادامه اظهار داشت: علامه جعفری در حوزه های رمان نویسی، نقاشی، عرفان، اخلاق و موسیقی تبحر داشتند اما عموم مردم تنها اشراف ایشان به مثنوی و نهج البلاغه را می دانند.

وی با بیان اینکه قرار است برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر از منظر دیگری به علامه جعفری نگاه شود، افزود: همایش فلسفه هنر از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری” از سوی عمارت هنرمند وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ۲۶ آبان ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در عمارت هنرمند  واقع در خیابان ابن سینا، کوچه چهارم برگزار می شود.

مدیر عمارت هنرمند با بیان اینکه در این برنامه برای نخستین بار صوت مثنوی خوانی علامه جعفری منتشر می شود، تصریح کرد: این برنامه با سخنرانی بشیر سلیمی استاد دانشگاه هنر تهران و با حضور پسر علامه جعفری برگزار می شود.

طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان در “خطِ پررنگِ اصفهان”

مسابقه طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان با عنوان “خطِ پر رنگِ اصفهان”، ۲۳ و ۲۴ آبان در اصفهان برگزار می شود.

تخت فولاد بی نظیرترین مجموعه معماری آرامگاهی جهان به شمار می رود و به وادی السلام ثانی شهرت دارد.سرزمین مقدسی که در قرون متمادی آرامگاه صدها عالم، عارف، فقیه و دانشمند و قرارگاه هزاران پرنده خونین بال دفاع مقدس بوده که به همین منظور ضروری است هنرمندان با این مکان بیشتر و بهتر آشنا شوند.

مدیر مجموعه تخت فولاد در این رابطه گفت: مسابقه “خطِ پررنگِ اصفهان” با هدف معرفی بهتر مجموعه تخت فولاد به طیف دانشجو و متخصص و خلق اثر هنری و ماندگار در این زمینه برنامه ریزی شده است.

علی معرک نژاد با بیان اینکه شرکت کنندگان در پنج محور به رقابت می‌پردازند، اظهار داشت: شرکت کنندگان در این مسابقه پنجشنبه و جمعه، ۲۳ و ۲۴ آبان ماه طبق گروه بندی کروکی های خود را از تکیه میرفندرسکی و ملحقات آن، تکیه سد العراقین و خاتون آباد، تکیه کازرونی  و آب انبار، تکیه بابا رکن الدین و تکیه مادرشاهزاده و تکیه خوانساری می بینند، ثبت و ضبط و اثر هنری خلق می کنند.

مدیر مسابقه خطِ پررنگِ اصفهان با بیان اینکه این مسابقه توسط مجموعه تخت فولاد اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری اصفهان معمار برگزار می شود، گفت: علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر ثبت نام و شرکت در این مسابقه می توانند به  سایت های  takhtefoulad.ir  وisfahanmemar.ir  مراجعه کرده و یا با شماره   ۹۵۰۱۷۴۴۶ تماس حاصل کنند.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه و اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان این مسابقه ۱۴ آذرماه برگزار می شود، افزود: سخنران مراسم اختتامیه حمیدرضا ضیاییان مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران است.

مدیر مجموعه تخت فولاد اصفهان افزود: داوران خطِ پررنگِ اصفهان، عباسعلی شفیعی، سلیمان ساسون و مرتضی فرشته نژاد و دبیر مسابقه هادی امامی است.

معرک نژاد در پایان خاطرنشان کرد: قرار است کتابی از کروکی های برگزیده تخت فولاد در این مسابقه تدوین و چاپ شود که بنا داریم اردیبهشت سال آینده همزمان با هفته فرهنگی اصفهان با عنوان کتاب “کروکی های تخت فولاد اصفهان” در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش درآید.

سبد کتاب‌سازی کودک روی میز مدارس منطقه ۳ شهرداری اصفهان

جشنواره “کتاب سازی کودک” از ۱۸ تا ۲۳ آبان در ۴ مدرسه منتخب منطقه ۳ شهرداری اصفهان برگزار می شود.

در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ، کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، که گسترده تر و تازه تر شده است، اما باید دانست نه داشتن یک کلکسیون از رمان‌های نامدار در کتابخانه و نه هر هفته به شهر کتاب رفتن نمی تواند از دانش آموزان یک کتابخوان حرفه‌ای بسازد و کتابخوان کردن آن ها باید با روش های خلاقانه صورت گیرد.

رییس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: جشنواره “کتاب سازی کودک” از ۱۸ تا ۲۳ آبان در ۴ مدرسه منتخب منطقه ۳ شهرداری اصفهان برگزار می شود.

نفیسه گلشیرازی با بیان اینکه این مسابقه قرار است در مدارس منتخب مناطق دیگر هم برگزار شود، اظهار داشت: در این مسابقه قرار است وسایلی مثل خرده پارچه، سنگ، وسایل تزیینی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد تا آن ها از ماهیت تفریحی که در ذهن خودشان است کتاب بسازند.

وی افزود: اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان قرار است در جشنواره  “کتاب سازی کودک”، نظرات دانش آموزان به تفریح را بداند تا با توجه به آسیب های اجتماعی که در خانواده ها وجود دارد و افکار مخربی را در بچه ها به وجود می آورد، جهت فکری آن ها را تغییر دهد و به سمت بازی های سالم که بهترین تفریح است، سوق دهد.

وی با بیان اینکه این برنامه توسط اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۳ شهرداری اصفهان با همکاری موسسه راه نبوغ اجرا می شود، تصریح کرد: مربیان موسسه راه نبوغ همراه با وسایل به مدارس منتخب می روند ولی به دانش آموزان ایده نمی دهند بلکه به آن ها کمک می کنند تا ایده هایشان جهت دار شود و بعد از آن برای کتاب عنوان انتخاب می کنند.

رییس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پایان گفت: این آثار توسط هیات داوران، بررسی می شود و بهترین آثار توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان چاپ می شود.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا