شهر و جامعهعناوین اخبار

پل های اصفهان اصلاح و تعمیر می شود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، ایرج مظفر با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ ساخت و سازهای عمرانى سال هاى پربارى را پشت سرگذاشته است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، اهمیت نگهدارى و تعمیرات سازه های عمرانی نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. در همین راستا معاونت عمران شهری شهردارى اصفهان با استفاده از نیروهای متخصص در اداره نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی اقدام به پایش و نگهداری دوره ای ابنیه و سازه های احداث شده می کند.
وی در خصوص مشکلات مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری ابنیه گفت: بزرگراه ها و شریان هاى شهر اصفهان، حیات شبانه روزى دارند. از این رو انسداد یک پل “سواره رو” به منظور تعویض درزهاى انبساطی یا بازدید نئوپرن ها، حتى در ساعات پایانى شب نیز کار ساده اى نیست. اخذ مجوزهاى لازم از پلیس راهور نخستین گام اجرایى براى آغاز پروژه هاى تعمیر و نگهدارى پل ها است که زمان بر است.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در همین زمینه عملیات اصلاح و تعمیرات پل امام خمینی شهر اصفهان در حال انجام است، ادامه داد: با توجه به اینکه این پل در حدود ۸ سال پیش به بهره برداری رسیده است و معمولا پل ها در بازه زمانی ۸ تا ۱۰ ساله نیاز به تعمیر و بازنگری خواهند داشت از این رو عملیات اصلاح درزهای انبساطی این پل پس از پایش از ابتدای شهریور ماه سال جاری آغاز شده و تا ۶ ماه آینده تکمیل می شود.
وی هزینه انجام این تعمیرات را در حدود ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: عملیات اصلاح درزهای انبساطی پل وحید نیز در آبان ماه سال جاری آغاز شده و در بازه زمانی یک ماهه تکمیل خواهد شد.
مظفر تصریح کرد: پل ها از جمله سازه هایی هستند که نیاز به پایش و نگهداری ویژه دارند، درزهای انبساطی پل ها اجزایى غیرسازه اى است که با حفظ پیوستگی در سطح سازه پل قادر است شرایط لازم براى حرکت انتقالى و چرخشى دال هاى پل را فراهم کند.
وی ادامه داد: از آنجائیکه درزهاى انبساط در پل ها به طور مستقیم در معرض بارهاى ناشى از چرخ هاى وسایل نقلیه قرار دارد، باید مقابل فرسایش و خستگى ناشى از بارهاى دینامیکى، مقاومت کند. علاوه بر این، یک درز انبساط مناسب باید آب بند باشد تا بتواند بخش هاى روسازه و زیرسازه پل را در مقابل خوردگى ناشى از نفوذ آب محافظت کند.
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: از مهمترین دلایل استفاده از درزهاى انبساط الاستومتری در سازه هاى ترافیکى، کنترل حرکت های جانبی و جلوگیرى از نفوذ آب به تکیه گاه ها، کوله ها و پایه ها است؛ آبى که ممکن است به دلیل استفاده از نمک در زمان نگهدارى زمستانى یا مخلوط شدن با آلودگى هاى شیمیایى، داراى خاصیت خورندگى مضاعف باشد.
وی بیان کرد: همچنین دست اندازهاى موجود روى عرشه پل ها ناشى از فرسودگى و عملکرد نامطلوب درزهاى انبساطی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا