عناوین اخبار

گلکسی S8 و +S8 – پرچمداران سال ۲۰۱۷ سامسونگ

 پایگاه خبری سرمایه گستران- پرچمداران سامسونگ در نزدیک به دو ماه گذشته تقریبا هر روز در صدر خبرهای مهم و شایعات کوچک و بزرگگ دنیای فناوری قرار داشته و تقریبا هیچ روزی در چند هفته اخیر بدون خبری در مورد این گوشی‌های سامسونگ سپری نشد. گلکسی S8 وS8+ در حالی که به لطف این حجم وسیع از اخبار تقریبا به طور کاملل برای همگان شناخته شده بودند در شامگاه ۲۹ مارچ ۲۰۱۷ (۹۹ فروردین ۹۶۶) به صورت رسمی معرفی شدند. ارائه موفقیت‌آمیز این دو گوشی برای سامسونگ با توجه به مشکلات ایجاد شده برای مدل Note7 و اجبار به جمع‌آوری آن از بازار ازز بالاترین درجه اهمیت برخوردار است و از همین رو علاوه بر یک طراحی جدید امکانات فراوانیی نیز در آنها دیده می‌شود.

طراحی بدنه : زیبایی روی موج خمیدگی

برگ برنده اصلی سامسونگ در جدیدترین اعضای خانواده گلکسی اس بی‌شک در طراحی خاص و نوآورانه این دو گوشی نهفته است. هر دو مدل گلکسی S8 وS8+ از صفحه‌نمایش‌های کاملا بزرگ و جذابی بهره می‌برند که برای اولین بار در این خانواده منجر به افزایش مستقیم سایز گوشی نشده‌اند. کاهش مشهود حاشیه‌های بالا و پایین صفحه‌نمایش، به حداقل رساندن حاشیه‌های جانبی پنل و گوشه‌های خمیده جدید دستگاه فرم بسیار جذاب و هنرمندانه‌ای را به این دو اسمارت‌فون می‌بخشد که نمونه آن را در هیچ یک از دیگر اعضای سری گلکسی اس نمی‌توان مشاهده کرد.

جنس بخش پشتی دستگاه در هر دو مدل از شیشه طرح‌دار شفافی ساخته شده که برای پشتیبانی از شارژ وایرلس مهم و حیاتی خواهد بود. تغییرات در بخش پشتی در حداقل خود قرار دارد و تنها نکته چشمگیر در این میان انتقال سنسور اثر انگشت به کناره سمت راست دوربین است؛ این طراحی با وجود ارگونومی بیشتر در مقایسه با جایگاه قبلی آن در زیر صفحه‌نمایش، در عمل منجر به ماندن اثرات انگشت بیشتر روی لنز دوربین شده و از این لحاظ انتقادهایی را موجب شده است.

سامسونگ برای اولین بار در این خانواده، صفحه‌نمایش تخت را به طور کامل کنار گذاشته و هر دو مدل S8‌ و S8+ را با صفحه‌نمایش‌های خمیده در کناره‌ها به بازار عرضه کرده است. اینن خمیدگی، حاشیه‌های جانبی صفحه‌نمایش را به لبه‌های کناری نزدیک کرده و در کاهشش هرچه بیشتر عرض گوشی موثر بوده است بدین‌ترتیب نه‌تنها ارتفاع دستگاه با حذف دکمه‌های زیر صفحه‌نمایش و گسترش یافتن پنل رو به بالا و پایین کمتر شده بلکه عرض آن نیز اینک بسیار کمتر از گذشته به نظر می‌رسد. گلکسی اس ۸ دارای ابعاد ۸×۶۸٫۱×۱۴۸٫۹ میلیمتر بوده و ۱۵۵ گرم وزن دارد که در مقایسه با اس ۷ سال گذشته با صفحه‌نمایشی به مراتب کوچک‌تر (۵٫۸ اینچ در مقابل ۵٫۱ اینچ) تنها ۶٫۵ میلیمتر ارتفاع بیشتری دارد و در عرض حتی ۱٫۵ میلیمتری از آن باریک‌تر است. سامسونگ وزن را نیز به خوبی کنترل کرده به‌طوری‌که با وجود ۰٫۷ اینچ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر در S8، این گوشی تنها ۳ گرم سنگین‌تر از S7 اندازه‌گیری می‌شود.

S8 پلاس را نیز می‌توان با رقیب اصلی آن یعنی آیفون ۷ پلاس مقایسه کرد. ارتفاع ۱۵۹٫۵ میلیمتری اس ۸ پلاس در حالی تنها ۱٫۳ میلیمتر از رقیب اپلی خود بیشتر است که اس ۸۸ پلاس با صفحه‌نمایش ۶٫۲ اینچی، پنل بسیار بزرگ‌تری در مقایسه با صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی آیفون ۷ پلاس دارد. در زمینه عرض، این مقایسه جذاب‌تر بوده و عرض ۷۳٫۴ میلیمتر اس ۸ پلاس، ۴٫۵ میلیمتر کمتر از آیفون ۷ پلاس است. فاکتور وزن را نیز به این مقایسه می‌توان وارد کرد جایی‌که وزن ۱۷۳ گرمی اس ۸ پلاس نزدیک به ۱۵ گرم سبک‌تر از آیفون ۷ پلاس است.

در لبه‌های باریک دستگاه به جز دکمه‌های همیشگی و معمول پاور و کنترل صدا، یک دکمه جدید برای احضار مستقیم دستیار هوشمند Bixby در نظر گرفته شده که در کناره سمت چپ و در زیر دکمه‌های ولوم قرار دارد و وظایف مختلفی را برعهده می‌گیرد. در مورد این دستیار صوتی که چندی پیش به صورت رسمی معرفی شد در ادامه بیشتر سخن می‌گوییم. حضور جک ۳٫۵ میلیمتری هدست در زیر گوشی، طرفداران موسیقی را بسیار خوشحال خواهد کرد و برخلاف اپل و HTC، سامسونگ حداقل امسال تصمیمی برای حذف این پورت نگرفته است.

صفحه‌نمایش‌ها : بزرگ در ابعادی کوچکی

سامسونگ در اس ۷ و اس ۷ اج به ترتیب از دو صفحه‌نمایش ۵٫۱ و ۵٫۵ اینچی استفاده کرده بود و اینک در S8 و S8+ هردوی این صفحه‌نمایش‌ها، ۰٫۷ اینچ ارتقا پیدا کرده و به ۵٫۸ و ۶٫۲۲ اینچ رسیده‌اند. این دو صفحه‌نمایش ظاهرا هر دو از فناوری HDR100 پشتیبانی می‌کنند.. جذابیت این دو صفحه‌نمایش که طبق معمول دارای فناوری ساخت Super AMOLED هستند، جدا از افزایش سایز آنها به میزان زیادی به تغییر نسبت تصویر از ۱۶:۹ معمول به ۱۸٫۵:۹ وابسته است. این تغییر نسبت تصویر همانند اتفاق رخ داده در LG G6 (با نسبت تصویر ۱۸:۹) امکات افزایش طولی صفحه‌نمایش و گسترش نیافتن آن در عرض را فراهم کرده و بدین‌ترتیب می‌توان به صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر بدون افزایش ابعاد خود گوشی دست یافت.
عدد ۰٫۵ در نسبت تصویر ۱۸٫۵:۹ این دو گوشی به نوار دکمه‌های زیر صفحه‌نمایش تعلق دارد که برای اولین بار در این خانواده به درون رابط کاربری منتقل شده‌اند. دکمه مجازی هوم روی صفحه‌نمایش اس ۸ و اس ۸ پلاس از فیدبک لرزشی (haptic feedback) بهره برده و بدین‌ترتیب می‌توان آن را زیر دست احساس کرد. یک نکته منفی تغییر نسبت تصویر در این پنل هنگام پخش یک ویدئوی معمول ۱۶:۹ ‌قابل مشاهده است که در آن در کناره‌های دو نوار مشکی دیده می‌شود.

تغییر نسبت تصویر، وضوح این صفحه‌نمایش‌ها را نیز تغییر داده و به جای QHD یا ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل مدل‌های پیشین، اینک به ۱۴۴۰×۲۹۶۰ پیکسل یا WQHD+ رسیده که در مقایسه باا LG G6 با وضوح ۱۴۴۰×۲۸۸۰۰ پیکسل نیز وضوح بیشتری را نشان می‌دهد. یک نکته جالب درر مورد این دو صفحه‌نمایش، رزولوشن متغیر آنهاست. در S8 و اس ۸ پلاس، وضوح پیش‌فرضض صفحه‌نمایش فول اچ‌دی پلاس یا ۱۰۸۰××۲۲۲۰ پیکسل است که در بهبود مصرف باتری کاملا موثر بوده و احتمالا سامسونگ پیش‌بینی کرده که درصد اندکی از کاربران اقدام به ارتقا این وضوح به حداکثر خواهند کرد. از درون تنظیمات گوشی می‌توان وضوح صفحه‌نمایش را به رزولوشن اصلی یعنی ۱۴۴۰×۲۹۶۰ پیکسل ارتقا داد یا آن را به HD+ یا ۷۲۰×۱۴۸۰۰ پیکسلل کاهش داد.

بالای صفحه‌نمایش در یک فضای کوچک و باریک علاوه بر سنسورهای همیشگی، دوربین دوم و اسپیکر تماس، یک اسکنر عنبیه نیز همانند نوت۷ به چشم می‌خورد که ظاهری شلوغ را برای این قسمت فراهم آورده و شاید به همین علت سامسونگ ترجیح داده تا بخش رویی دستگاه در هر پنج رنگ این گوشی همواره مشکی باقی بماند.

دوربین – تکرار یک تجربه موفق

این اولین بار در مجموعه پرچمداران سامسونگ است که تغییر خاصی در دوربین دستگاه از سال گذشته تا به امروز ایجاد نشده و هر دو مدل اس ۸ و اس ۸ پلاس ظاهرا از همان دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/1.7 و لرزه‌گیر اپتیکال سال گذشته بهره می‌برند. سایز سنسور این دوربین ۱/۲٫۵۵ اینچ بوده و بزرگی پیکسل‌های آن ۱٫۴ میکرون است. این البته به معنای بی‌کیفیت بودن این دوربین‌ها نیست چرا که S7 و S7 edge حتی با استانداردهای امروزی نیز دوربین‌های بسیار با کیفیتی به حساب می‌آیند و در مقایسه با رقبا، حرف‌های فراوانی برای گفتن دارند. سوال بی‌جواب در این میان علت وارد نشدن سامسونگ به بازی دوربین‌های دوگانه است که اینک از آن در دیگر برندهای اندرویدی به‌عنوان فاکتوری برای جذب هرچه بیشتر خریداران یاد می‌شود. دوربین‌های حاضر در اس ۸ و اس ۸ پلاس در زمینه نرم‌افزاری تغییرات مشخصی را تجربه کرده‌اند که از آن جمله باید به HDR اتوماتیک آنها و عمکلرد بهتر در محیط‌های با نور کمتر با مکانیزم جدید نورگیری اشاره کرد.

تغییر اصلی مجموعه تصویری اس ۸ و اس ۸ پلاس در دوربین سلفی دستگاه رخ داده است. این دوربین که در نسل‌ پیشین ۵ مگاپیکسلی و فاقد فوکوس خودکار بود اینک به یک نمونه ۸ مگاپیکسلی با سایز پیکسل ۱٫۲۲ میکرون، سنسور ۱/۳٫۶ اینچی و دیافراگم f/1.7 ارتقا یافته که اتوفوکوس نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود. میدان دید این دوربین ۸۰ درجه است.

مشخصات پردازشی – اسنپ‌دراگون ۸۳۵، اکسینوس نسل جدید

همکاری سامسونگ با کوالکام در ساخت پروسسور ۱۰ نانومتری Snapdragon 835 و انحصاری کردن پارت اول تولیدات این چیپ‌ست تنها برای سامسونگ، برخی برندها همچونن LG را به استفاده از پروسسور قدیمی‌تر Snapdragon 821 در G6 مجبور ساخت و برخی دیگرر همچون سونی را نیز به انتظار تا ابتدای تابستان سال جاری برای ارائه XPERIA XZ Premium محکوم ساخت. اینک ثمره این انحصارطلبی سامسونگ در حضور به موقع Snapdragon 8355 در دوگانه اس ۸ و اس ۸۸ پلاس متبلور شده است؛ البته این بار نیز همانند دیگر پرچمداران سال‌های گذشته سامسونگ، این چیپ‌ست ظاهرا تنها در بازار آمریکا عرضه شده و S8 و S8 پلاس در سایر نقاط جهان با پروسسور تولیدی خود سامسونگ یعنی Exyons 8895 بافناوریی مشابه ۱۰۰۰ نانومتری به بازار ارائه می‌شوند.

حافظه رم دستگاه ۴ گیگابایت بوده و حافظه داخلی قابل ارتقا آن نیز ۶۴ گیگابایت است. در برخی منابع به امکان ارائه رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی برای این دو گوشی در برخی بازارها همانند چین و کره جنوبی اشاره شده است. اسلات حافظه در هر دو گوشی تا ۲۵۶ گیگابایت امکان ارتقا دارد و کارت حافظه در نسخه دو سیم‌کارت نیز در جایگاه سیم‌کارت دوم قرار می‌گیرد.

باتری – ظرفیت ارتقاء نیافته در سایه ترس

سامسونگ در S7 و S7 edge سال گذشته به ترتیب از باتری‌های ۳,۰۰۰mAh و ۳,۶۰۰mAh بهره برده بود اما امسال S8 با وجود صفحه‌نمایش بسیار بزرگ‌تر تغییری در ظرفیت ۳۰۰۰mAh مدل سال گذشته نداشته و S8+ نیز حتی ۱۰۰۰ میلی آمپر ساعت از ظرفیت باتری خودد کاسته و اینک از یک باتری ۳,۵۰۰mAhh بهره می برد. این ظرفیت‌های باتری با توجه بهه صفحه‌نمایش‌های غول‌‌آسای هر دو گوشی شائبه دوام باتری کمتر این دو مدل نسبت به پرچمداران سال گذشته را تقویت می‌کند. البته در این میان نباید از مصرف پائین‌تر باتری در چیپ‌ست‌های ۱۰ نانومتری جدید این دو گوشی غافل بود. این باتری در اس ۸ و اس ۸ پلاس به گفته سامسونگ در نمایش ویدئو به ترتیب ۱۶ و ۱۸ ساعت، در مرور وب با وای‌فای ۱۴ و ۱۵ ساعت و در پخش موزیک MP3 (با خاموش بودن حالت همواره روشن صفحه‌نمایش) تا ۶۷ و ۷۸ ساعت قادر به تأمین انرژی دستگاه است.

اس ۸ و اس ۸ پلاس هر دو از قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند.

رابط کاربری – Samsung Experience؛ یک تجربه جدید

ساختار منوی TouchWiz سامسونگ تا دیر زمانی یکی از پیچیده‌ترین و شلوغ‌ترین اینترفیس‌های نرم‌افزاری اندروید محسوب می‌شد، سامسونگ اما در S8 و S8 پلاس با ایجاد تغییرات گسترده در این رابط کاربری و تغییر نام آن به Samsung Experience سعی در ساده‌سازی و بهبود شیوه استفاده از این اینترفیس دارد. از جمله این تغییرات باید به آیکون‌های جدید و ترکیب یک‌دست‌تر رابط کاربری در این مجموعه اشاره کرد. آیکون‌های مجازی زیر صفحه‌نمایش در S8 و S8‌ پلاس بالاخره امکان جابجایی را ارائه کرده و برای اولین بار در یک گوشی سامسونگ در این سطح می‌توان جایگاه دکمه‌های back و recent را با هم تعویض کرد.

دستیار هوشمند Bixby – هوش مصنوعی در ابتدای راه

رابط صوتی هوشمند بیکسبی که چندی پیش به صورت رسمی معرفی شد تا اندازه‌ای برای سامسونگ اهمیت دارد که دکمه‌ای اختصاصی برای آن در کناره دستگاه در نظر گرفته شده است. Bixby از بسیاری از کارکردهای معمول دستیارهای هوشمند همچون پاسخگویی به سوالات صوتی، برنامه‌ریزی و اصطلاحا Scheduling پشتیبانی کرده و برخی امکان پیشرفته‌تر همچون ترجمه آنی نوشته‌‌های ورودی از طریق دوربین نیز در آن به چشم می‌‌خورند. با اینکه امکانات و کارکردهای Bixby در حال حاضر هنوز محدود بوده و گستردگی چندانی ندارد اما طبق اعلان سامسونگ این کاربری‌ها در ادامه بسیار گسترش خواهند یافت. جالب‌ترین نکته در مورد Bixby امکان کار از طریق آن با تمامی قسمت‌های گوشی و اپلیکیشن‌های مختلف است و به گفته سامسونگ می‌توان از طریق این رابط هوشمند هر نوع کاری را که پیش از این از طریق تاچ امکان‌پذیر بود تنها با صدا انجام داد.

ارتباطات – LTE Cat.16، بلوتوث ۵
برجسته‌ترین گزینه ارتباطی گلکسی اس ۸ و مدل پلاس، ارائه آن با LTE Cat.16 است که از آن با عنوان اینترنت گیگابیتی یاد می‌شود و از این لحاظ بالاترین سرعت ارتباطات نسل چهارم را ارائه می‌کند. این سرعت بالا البته طبیعتا تنها در صورت پشتیبانی اپراتور از این استاندارد ارائه می‌شود. بلوتوث دستگاه، نسخه ۵ بوده و وای‌فای ac دوبانده همراه با NFC و چهار گزینه مسیریابی (GPS، گالیلئو، GLONASS و BeiDou) و البته پورت USB Type-C در آن حضور دارند.

رنگ – قیمت – زمان ارائه به بازار
سامسونگ هر دو گوشی گلکسی S8 و گلکسی S8+ را در پنج رنگ مشکی (Midnight Black)، خاکستری (Orchid Gray)، نقره‌ای (Arctic Silver)، آبی (Coral Blue) و طلاییی (Maple Goldd) به بازار عرضه می‌کند هرچند ظاهرا طبق برخی گزارش‌ها، تنها سه رنگ اول یعنی مشکی، خاکستری و نقره‌ای در بازار آمریکا عرضه می‌شود. قیمت S8 برابر ۷۵۰ دلار و قیمت S8+ برابر ۸۵۰۰ دلار تعیین شده است. زمان پیش خرید این گوشی‌ها از همین امروزز (۳۰ مارچ ۱۰ فروردین) آغاز شده و در ۲۱ آوریل (۱۱ اردیبهشت) در آمریکا به بازار عرضهه می‌شود.

Gear 360 جدید – دوربینی با طراحی مدرن
همانند همیشه این بار نیز اسمارت‌فون‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس با برخی لوازم جانبی جدید ارائه شدند. یکی از این لوازم جانبی جدید، نسل دوم اکشن کمرای سامسونگ موسوم به Gear 360 است که این بار از طراحی تازه‌ای در آن استفاده شده و طیف متنوع‌تری از دیوایس‌ها را نیز پشتیبانی می‌کند. Gear 360 جدید به جای سه پایه مدل قبلی از یک پایه تکی بهره می‌برد که البته همچنان می‌توان آن را روی میز قرار داد. دوربین‌های دستگاه دو نمونه ۸٫۴ مگاپیکسلی با امکان فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه ۴K با ۲۴ فریم در ثانیه بوده و با توجه به ماهیت اسپرتی آن از استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و خاک IP53 بهره می‌برد. باتری دستگاه ۱,۱۶۰mAh ظرفیت دارد و برای ارتباط نیز از بلوتوث نسخه ۴٫۱ بهره می‌برد که این آخری با توجه به حضور بلوتوث ۵ در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس، اندکی عجیب به نظر می‌رسد.

برای ذخیره تصاویر در این دوربین می‌توان از اسلات حافظه microSD بهره گرفت و وای‌فای دوبانده (۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز) نیز در آن حضور دارند. جالب‌ترین نکته در مورد این دوربین، به لیست دیوایس‌های مورد پشتیبانی توسط آن تعلق دارد که برخلاف دوربین سال گذشته که تنها با گوشی‌های گلکسی سامسونگ هماهنگ بود اینک می‌توان آن را با تمامی گوشی‌های دارای اندروید ۵ به بالا مورد استفاده قرار داد و آیفون‌های دارای iOS 10 به بالا نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. هنوز قیمت و زمان ارائه این دوربین به بازار مشخص نشده است.

Samsung DeX– رابطی برای دسک‌تاپ

دیگر لوازم جانبی جذاب اس ۸ و اس ۸ پلاس داک دسک‌تاپ جدید سامسونگ با نام Samsung DeX است که در فرمی مشابه Continuum مایکروسافت امکان اتصال گوشی به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و استفاده از موس و کیبورد را برای آن فراهم می‌آورد. با قرار دادن گوشی در این داک جدید می‌توان به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشت، اقدام به ویرایش داکیومنت‌های مختلف کرد، به گشت وگذار در اینترنت و تماشای ویدئو پرداخت و حتی به پیام‌های وارده پاسخ گفت. به گفته سامسونگ، طراحی DeX به گونه‌ای صورت گرفته که رابط کاربری ویژه‌ای را برای استفاده تحت دسک‌تاپ فراهم آورده و در این مسیر از همکاری مایکروسافت و Adobe نیز بهره گرفته شده است که بدین‌ترتیب می‌توان از هماهنگی نرم‌افزارهای مهمی همچون آفیس و Adobe Lightroom موبایل در این مجموعه اطمینان داشت.

در این داک جدید می‌توان به صورت ریموت به دسک‌تاپ‌های ویرچوال از طریق راه‌حل‌هایی همچون Citrix یا VMware دسترسی داشت.اتصال داک به مانیتور از طریق پورت HDMI‌ صورت گرفته و موس و کیبورد نیز علاوه بر بلوتوث می‌توانند از طریق دو پورت USB 2.0 به این مجموعه متصل شوند. یک پورت Ethernet و یک پورت USB Type-C نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شده و یک فن خنک‌کننده نیز در آن دیده می‌شود. داک DeX همچنین از فناوری شارژ سریع برای گوشی نیز بهره می‌برد. این داک ظاهرا در برخی مناطق به صورت باندل همراه S8 وS8+ ‌عرضه می‌شود اما قیمت آن برای فروش جداگانه ۱۵۰۰ یورو اعلام شدهه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا