اخبار استان ها

طرح شبکه توزیع آب برای فضای سبز بندرعباس تصویب شد

‌احمد کناری‌نژاد در گفتگویی با اشاره به اینکه فضاهای سبز یکی از مؤثرترین پدیده‌ها در حفظ محیط زیست بوده است، اظهار کرد: مصرف بهینه و مدیریت بهره‌برداری از آب به لحاظ کمی و کیفی با تأکید بر آبیاری فضای سبز از نظر اقتصادی و حفظ ارزش‌های آن حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس هرسال بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده، تلاش می‌کند با افزایش تخصیص اعتبارات مورد نیاز به فضای سبز این شهر، سرانه آن را به میزان مطلوب رساند، افزود: سعی شده است ضمن تغییر در طرح و الگوی کاشت، گونه‌های کم‌نیاز تر و سیستم‌های نوین آبیاری منابع آبی مناسب نیز برای نگهداری فضای سبز ایجاد شده پیش‌بینی و تأمین شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به مشکلات مربوط به خشکسالی‌های گذشته و اینکه استفاده مجدد از پساب تصفیه شده به‌جای آب چاه‌های کشاورزی و احیای سفره آب زیرزمینی، امری ضروری و انکارناپذیر است، تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف و کاهش هزینه‌های انتقال فاضلاب به یک نقطه، استفاده از پساب در نزدیک‌ترین محل احداث تصفیه خانه‌های غیر متمرکز (تصفیه‌خانه‌های محلی) امری ضروری است.

وی ادامه داد: کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز با توجه به تاکید سازمان محیط زیست مبنی بر استفاده از تصفیه خانه‌های پیشرفته به‌عنوان یکی از راه‌های استفاده از منابع پایدار مبادرت به انجام تحقیقات لازم کرد که منجر به تهیه این طرح شد.

فقر سرانه فضای سبز در بندرعباس

کناری‌نژاد با تاکید بر اینکه آبیاری فضای سبز با استفاده از پساب بهترین شیوه مصرف فاضلاب محسوب می‌شود، گفت: تثبیت مواد آلی، تولید پساب قابل تخلیه در محیط برای محافظت از محیط زیست و استفاده مجدد از آب و مواد جامد ناشی از تصفیه فاضلاب از اهداف ویژه تصفیه فاضلاب است.

وی خاطر نشان کرد: بندرعباس با دارا بودن سرانه بالغ بر ۷.۵ متر مربع فضای سبز برای هر نفر به‌عنوان یکی از شهرهای ضعیف کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که در حال حاضر مساحت کل فضای سبز ۴۶۵ هکتار است که از این مساحت ۶۶ درصد با آب شرب، ۳۳.۵ درصد از آب‌های چاه و سطحی و پنج درصد از فاضلاب آبیاری می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه وجود این میزان فضای سبز و تأمین آب در این شهر که قطب اقتصادی کشور نیز محسوب می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که برای حفظ و پایداری این شهر به منابع آبی زیادی نیاز داریم، گفت: می‌توان امیدوار بود که با اجرای این طرح در کنار کاهش اتکا به استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز، آبیاری تانکری که مخاطرات و هزینه‌های سنگینی را دارد به‌طور کامل حذف شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس با تشکیل جلسات مختلف و استفاده از مشاوران ذی‌صلاح برای استفاده از آب‌های بازیافتی و فاضلاب تصفیه شده و پس از بررسی روش‌های مختلف تأمین آب، به این نتیجه رسید که استفاده از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب محلی بهترین گزینه است.

کناری‌نژاد افزود: شهرداری موظف است با توجه به سیاست‌های مطرح شده در این طرح نسبت به تأمین و توزیع آب فضای سبز در افق طرح تفصیلی اقدام و هزینه‌های ناشی از این طرح را در بودجه ۱۴۰۲ و بودجه سنواتی خود لحاظ کند.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا