اخبار استان ها

تسهیلات ویژه شورای ششم اصفهان برای ساختمان‌های سبز/ هوشمندسازی اتوبوس‌های اراک در سال ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، تسهیلات ویژه شورای ششم اصفهان برای ساختمان‌های سبز، تدوین قوانین برای جلوگیری از تخریب باغات همدان، ضرورت توجه به فضای سبز در تهران، لزوم تهیه طرح‌های مدیریت منابع جنگلی چهارمحال‌وبختیاری، هوشمندسازی اتوبوس‌های اراک در سال ۱۴۰۲، لزوم توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناسی در طراحی فضاهای شهری، ایجاد تغییرات در زیربنای شهری بندرعباس برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری، لزوم تسهیل فرایند اعطای تسهیلات طرح‌های اشتغال‌زایی و برنامه ویژه مشهد برای رفع مشکلات ساخت قطار شهری را در این بسته خبری پارلمان شهری سرمایه گستران می‌خوانید.

تسهیلات ویژه شورای ششم اصفهان برای ساختمان‌های سبز

سیدامیر سامع، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لایحه پیشنهادی «حمایت از مدیریت بهینه مصرف آب، انرژی و توسعه فضای سبز و مدیریت پسماند از ساختمان‌های شهر» اظهار کرد: این لایحه یکی از تصمیم‌های ماندگار مدیریت شهری خواهد بود که امیدواریم با تصویب آن زمینه مشارکت همه شهروندان برای حفاظت از داشته‌ها و دارایی‌های اصفهان در حوزه انرژی و محیط زیست فراهم شود.

وی با اشاره این‌که بخش مهمی از مصرف آب و انرژی به شهرها اختصاص دارد و فعالیت شهروندان در منازل مسکونی، تجاری، واحدهای کارگاهی داخل و پیرامون شهر و فضاهای عمومی شهرها بیشترین مصرف آب و انرژی را به خود اختصاص داده است، افزود: مدیریت شهری اصفهان برای نخستین‌بار برای ساختمان‌هایی که امتیاز دوستدار محیط زیست را دریافت می‌کند تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه در نظر گرفته که عدد قابل توجهی است.

سامع با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم این ساختمان‌ها توجه به سطوح سبز است، گفت: در این ساختمان‌ها علاوه بر این‌که ما می‌توانیم در محیط خانه، فضای سبزی داشته باشیم، در بالکن‌ها و هر جایی که امکان‌پذیر باشد نیز می‌توانیم از داشتن سطوح سبز بهره‌مند شویم که باید تنها با آب خاکستری آبیاری شود.

تدوین قوانین برای جلوگیری از تخریب باغات همدان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر صفری‌افلاکی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان، اظهار کرد: انگیزه در ساخت‌وسازها و تخریب باغات همدان تنها برای تفریح بوده است و افراد غیربومی با قدرت پول، شروع به تخریب بافت روستا و ساخت‌وساز کرده‌اند. گویا بحث حریم شهر و باغات، رها شده و به دست دلالان و سوداگران ملک افتاده است، از این رو علاوه بر هرج و مرج و بی‌نظمی شاهد تخریب منابع طبیعی با توجه به وضع موجود هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل و نکات در مدیریت شهری حوزه حریم در شهر است، در همدان باغات و مزارع در حریم شهر ارتباط مستقیمی به آب‌وهوا و شرایط استاندارد جوی دارد و ساخت‌وسازهای غیرقانونی، نامرتبط و فاجعه‌بار در روستاهای نزدیک آن بیداد می‌کند. اگر در آینده نزدیک این روستاها به شهر ملحق نشود، تأثیرات این ساخت‌وسازها و تخریب باغات از لحاظ اجتماعی و زیست‌محیطی در شهر بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با اشاره به این‌که فرهنگ دیرینه و بومی مردم همدان مبتنی بر باغ و باغچه‌داری است، افزود: این امر یک فرصت و سرمایه است و باید با فراهم کردن زمینه و بسترسازی، تدوین قوانینی در خصوص جلوگیری از تخریب باغات داشته باشیم و سرمایه‌های سرگردان مردم را به این سمت هدایت کنیم.

ضرورت توجه به فضای سبز در تهران

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن تأکید بر اهتمام ویژه به‌منظور ترغیب و تشویق شهروندان به ایجاد فضای سبز در املاک شخصی‌شان، اظهار کرد: در جریان اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها که در شورای عالی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، بخش‌های مهمی وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته و جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه و حمایت از ایجاد و تقویت فضای سبز یکی از این موارد است.

وی با بیان این‌که توسعه فضای سبز حاشیه‌ای شهر تهران، اقدام ارزشمندی است اما نمی‌تواند راهکاری برای ساختمان‌های بلند بتونی باشد که سرتاسر شهر را فرا گرفته است، همچنین با طرح پیشنهاد اعطای بسته‌های تشویقی برای ایجاد فضای سبز در املاک خصوصی به منظور افزایش فضای سبز شهری، گفت: بسته‌های تشویقی برای مردم و بهره‌مندی آن‌ها از مزایای کاشت درخت و نهال در محل سکونت‌شان، منجر به افزایش سرانه فضای سبز می‌شود.

لزوم تهیه طرح‌های مدیریت منابع جنگلی چهارمحال‌وبختیاری

عطاالله حسین‌پورآقایی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان لردگان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: افزایش جنگل‌کاری، توسعه فضای سبز در تمام مکان‌ها، کمربندی شهرها و حاشیه راه‌ها همچنین توسعه زراعت چوب و تهیه طرح‌های مدیریت منابع جنگلی صیانت و نظارت بر آن، کنترل دام و تعادل بخشی به چرای دام‌ها، کنترل آفات، کاهش تخریب از طریق همکاری و هماهنگی با مراجع قضائی و نیروی انتظامی و افزایش برنامه‌های آموزشی ترویجی میان روستاییان، جنگل‌نشینان، مرتع‌داران و عشایر می‌تواند کمک زیادی به حفظ جنگل‌ها و مراتع این استان کند.

وی با اشاره به لزوم حفاظت همه‌جانبه منابع ملی و طبیعی جنگل‌های شهرستان لردگان و جلوگیری از نابودی آن‌ها گفت: با آموزش به مأموران و عوامل حفاظتی، ایجاد هماهنگی به‌منظور همکاری نیروهای نظامی و قضائی در امور حفاظت از منابع ملی و طبیعی، استفاده از ظرفیت سایر مقامات دولتی و مردمی و توسعه برنامه‌های ترویجی برای جلب مشارکت مردم به‌ویژه بانوان روستایی و جنگل‌نشینان می‌توان گام‌های مؤثری برداشت.

هوشمندسازی اتوبوس‌های اراک در سال ۱۴۰۲

علی چگینی، عضو شورای اسلامی شهر اراک با بیان این‌که هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل شهری اراک در حال پیگیری است، اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به صددرصد اتوبوس‌های شهر نوسازی شد و در سال جاری درصدد هوشمندسازی این اتوبوس‌ها هستیم.

وی افزود: سامانه‌هایی برای این منظور طراحی شده است تا شهروندان بتوانند از طریق گوشی تلفن همراه خود، مدت زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس، تعداد آن‌ها در هر مسیر و محل دقیق اتوبوس‌ها را مشاهده کنند و با دسترسی به این امکانات از انتظارهای طولانی در ایستگاه‌های اتوبوس رهایی یابند. برای هوشمندسازی ترافیکی و خرید و نصب دوربین‌های نظارتی و ترافیکی در سطح شهر نیز حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و در حال حاضر پروژه در حال اجرا است که امیدوارم در سال جدید نظارت بهتری در این راستا داشته باشیم.

لزوم توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناسی در طراحی فضاهای شهری

عماد مطالبی، مشاور کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اهمیت توجه به پویایی و کارایی فضاهای شهری در کلان‌شهرها اظهار کرد: عملکرد این مکان‌ها باید پاسخگوی نیازها باشد و این موضوع به‌ویژه در مجتمع‌های مسکونی که اغلب فضاهای سکونت و اقامت شهروندان را در بر می‌گیرد، بسیار مهم و پراهمیت است.

وی افزود: در طراحی معماری برای فضاهای شهری به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی باید به جنبه‌های زیبایی‌شناسی و رئال در سازه‌ها توجه ویژه داشت. در این مسیر نگاه به اکوسیستم شهری و اقلیم شهر در اولویت است، از این‌رو باید بر اساس جلوه‌های شرایط اقلیمی و محیطی و به‌کارگیری ارزش‌های طراحی بومی و متناسب با فناوری‌های نوین شهری، طراحی الگوهای ساختمانی اثرگذار ارائه شود.

مطالبی ادامه داد: در این مسیر تکنیک‌های طراحی محیطی علاوه بر تأثیرات زیبایی‌شناسی و جنبه‌های رئالیستی، فضایی همسان و جدید و برگرفته از هنر و معماری را با ضرورت پاسخگویی به نیازها و دغدغه‌های شهروندان و ساکنان فراهم می‌کند و موجب می‌شود شهری زیبا و پایدار را با طراحی مناسب برای مجتمع‌های مسکونی به شهروندان هدیه کنیم.

تغییرات در زیربنای شهری بندرعباس برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری

سیدمحمدرضا موسوی، سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس، اظهار کرد: این کلان‌شهر تا تبدیل شدن به مقصد گردشگری فاصله دارد و بیشتر شبیه مسیر عبور برای رسیدن به جزایر است، لذا اگر قرار باشد به‌عنوان مقصد اصلی مورد توجه قرار گیرد، باید تغییراتی در زیربنای شهری آن انجام دهیم که لازمه آن همکاری بین‌دستگاهی است.

وی ادامه داد: طرح جامع گردشگری طی سنوات گذشته در شهرداری این شهر مطرح شد که امسال باید با ساختار بهتر دنبال شود. ر بندرعباس مجموعه شهر خلاق را داریم و ایجاد مجموعه گردشگری شهری را باید طبق قانون و تکلیف، در سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری دنبال کنیم.

موسوی افزود: با توجه به این‌که بندرعباس در خط ساحلی قرار دارد باید توسعه شهری آن بر پایه احداث مراکز خرید شهری شکل گیرد. همچنین ظرفیت برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی را در سه ماهه دوم سال داریم، زیرا بندرعباس شهری خلاق با ظرفیت بالا در زمینه صنایع دستی است و چنانچه قرار به برنامه‌ریزی در این حوزه باشد، شهرداری باید همکاری‌های لازم را با شورای اسلامی شهر داشته باشد.

لزوم تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات طرح‌های اشتغال‌زایی

زهرا مردانی، عضو شورای اسلامی شهر بلداجی در جلسه بررسی مشکلات بخش بلداجی شهرستان بروجن با اشاره به لزوم اتخاذ راهکار رفع مشکل متقاضیان دریافت مجوز طرح‌های اشتغال‌زایی کشاورزی اظهار کرد: تسهیل در اعطای تسهیلات طرح‌های اشتغال‌زایی و اعطای مجوز باغات گردشگری کشاورزی در شهر بلداجی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: به‌منظور کنترل آسیب‌های اجتماعی جوانان و نوجوانان برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط مرکز بهداشت، دادگستری، بهزیستی و سایر دستگاه‌های مسئول ضروری است و موضوع مسکن ملی و درخواست الحاق زمین‌های بیشتر برای ساخت‌وساز هرچه سریع‌تر این مجموعه و تلاش برای اتمام پروژه فاضلاب شهر بلداجی باید مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ویژه مشهد برای رفع مشکلات ساخت قطار شهری

مجید دبیریان، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: رشد بیش از حد تورم، سرعت کُند پیشرفت و انجام نشدن پروژه‌های قطار شهری مطابق برنامه، موجب افزایش هزینه‌های ساخت، تکمیل و رفع نواقص قطار شهری شده است.

وی افزود: با توجه به ضرورت توسعه خطوط مترو در مشهد و لزوم مدیریت بهینه سرمایه‌های مردم در صرف هزینه‌های تکمیل و ساخت قطار شهری، در حوزه نظارت، برنامه ویژه‌ای برای رفع نواقص موجود در ساخت قطار شهری داریم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا