اخبار صنعت، معدن و تجارت

قیمت سکه‌های ۲۵ تومانی و چرخ‌خیاطی‌های قدیمی به راستی نجومی‌ است؟

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، در بهمن ماه ۱۴۰۱ بود که جنجال بر سر چرخ‌خیاطی‌های قدیمی و وجود جیوه قرمز در آن‌ها بپا شد؛ ماجرا از آنجایی آغاز شد که قیمت چرخ‌خیاطی‌های قدیمی در آگهی‌های سایت‌های خرید و فروش آنلاین به ۶۰ تا ۸۰ و گاها ۱۰۰ میلیون تومان رسید و علت آن وجود جیوه قرمز در آن‌ها عنوان شد.

با اینحال معلوم شد که داستان وجود جیوه قرمز در چرخ‌خیاطی‌های قدیمی، یکی از داستان‌های پرطرفداری است که عمر آن به دهه‌ها قبل باز می‌گردد و در عصر اینترنت، هر از چندگاهی از خاکستر بلند می‌شود و جانی به فضای مجازی می‌دهد؛ در سال ۲۰۰۹، این شایعه در عربستان سعودی پیچیده بود و قیمت چرخ خیاطی‌های قدیمی را در این کشور به ۵۰ هزار دلار رسانده بود.

عرب‌ها نیز به دنبال جیوه قرمز در چرخ خیاطی می‌گردند/ جیوه قرمز اسم رمز بمب‌های روسی؟

در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۷۱ روزنامه Sunday times در مطلبی پیرامون جیوه قرمز نوشته بود که به گفته کارشناسان روسی جیوه قرمز عنصر حیاتی یکی از بمب های اتمی خطرناکی است که تاکنون ساخته شده است. ماده ای که می‌تواند رژیم های صدام و یا قذافی را یک شبه به قدرت های هسته ای تبدیل کند.

عرب‌ها نیز به دنبال جیوه قرمز در چرخ خیاطی می‌گردند/ جیوه قرمز اسم رمز بمب‌های روسی؟

یک سیاستمدار روسی همان زمان گفته بود که صدام می‌تواند با استفاده از جیوه قرمز بمبی به اندازه نازنجک بسازد که بتواند کشتی را در دریا منفجر کند. این داستان تا سال ۱۳۹۴ ادامه پیدا کرد که نوبت به هشدار در خصوص دستیابی داعش به این ماده رسید.

یکی از رسانه ها نوشته بود که اگر داعش موفق شود به این ماده دست پیدا کند می‌تواند سلاح هایی بسازد که مخالفانش را فورا نابود کند.

عرب‌ها نیز به دنبال جیوه قرمز در چرخ خیاطی می‌گردند/ جیوه قرمز اسم رمز بمب‌های روسی؟

پدید آمدن این شایعات در خصوص جیوه قرمز به دوران جنگ سرد امریکا و شوروی و فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی برمیگردد. زمانی که گفته شده بود اگر گروه یا کشوری به منابع جیوه قرمز شوروی دست پیدا کند مدت زمان غنی سازی اورانیوم برای بمب اتم را کاهش می‌دهد. برخی نیز معتقد بودند که جیوه قرمز اسم رمزی برای مواد تشکیل دهنده بمب های شوروی است.

با وجود آنکه انتشار این شایعات در فضای مجازی و رسانه‌ها سر و صدای زیادی بپا کرد اما تکذیب آن کمی زمان برد و نگرانی در خصوص افتادن برخی افراد در دام کلاهبرداری‌هایی که حول این موضوع می‌شود را بالا برد؛ در نهایت پلیس فتا در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ این شایعات را تکذیب کرد.

حال در این روزها موضوع قیمت‌های نجومی سکه‌های ۲۵ تومانی داغ شده‌است؛ سکه‌هایی که در پیج‌های اینستاگرامی تا ۵ میلیون تومان قیمت زده شده‌اند و ناموجود شدن این سکه‌ها در سایت‌های خرید و فروش آنلاین نیز به قوت گرفتن این شایعه دامن زده‌است.

قیمت چرخ‌خیاطی‌های قدیمی و سکه‌های ۲۵ تومانی به راستی نجومی‌ است؟

هنوز صحت این موضوع که سکه‌های ۲۵ تومانی به راستی به قدری ارزشمند هستند تا با این قیمت‌های نجومی خرید و فروش شوند مشخص نشده‌است و مقام مسئولی به این اتفاقات واکنش نشان نداده‌است.

۲۲۷۲۲۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا