شهر و جامعهعناوین اخبار

کمبود بارش ها نسبت به سال آبی گذشته/استفاده صنعت اصفهان از پساب به عنوان آب پایدار

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، مهندس حسن ساسانی به حجم ۳۱۲ میلیون متر مکعب مخزن سد زاینده رود در نهم دی ماه اشاره ای کرد و افزود: در حال حاضر ورودی سد زاینده رود ۱۶ و خروجی از آن ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است.

وی با تاکید بر بارش زیر نرمال حوضه زاینده رود در سال آبی جاری اظهار داشت: اگرچه عمده بارش ها به صورت برف است و در ارتفاعات چلگرد به ۸۹ سانتیمتر هم می رسد که نسبت به بارش باران تبخیر کمتری دارد و سفره های زیرزمینی تغذیه خواهند شد.

ساسانی با اشاره به اینکه با پیش بینی های هواشناسی در دو ماه آینده گفت: با کاهش بارش ها علاوه بر دغدغه محیط زیست نگران شرب در تابستان آینده و تامین نوبت دوم آب کشاورزی در پاییز و آب بخش صنعت و … هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال آبی گذشته نتوانستیم علی رغم بارش های مناسب ذخیره قابل توجهی در سد زاینده رود داشته باشیم افزود: در سال آبی گذشته، نیاز آبی کشت پاییزه و تابستانه کشاورزان استان اصفهان تامین شد. علاوه بر تامین حقابه کشاورزان، ۳۸٫۵ میلیون متر مکعب از حقابه تالاب گاوخونی پس از یک دهه تامین شد که معادل ۲۲ درصد از سهم ۱۷۶ میلیون متر مکعبی گاوخونی است و اکنون ورودی آب حدود ۲٫۵ مترمکعب برثانیه آب از سد رودشتین به طرف تالاب گاوخونی تثبیت شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه حقابه زیست محیطی از سد زاینده رود تا تالاب گاوخونی تامین می شود اظهار داشت: در بالادست سد چم آسمان نزدیک صد کیلومتر آب جاری است که بخشی از حقابه زیست محیطی را شامل می شود؛ با توجه به کمبود ذخایر منابع آبی باید نیاز شرب در تابستان آتی در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: برای جاری شدن حداقل آب در سطح شهر باید از سد زاینده رود بیش از ۲۵ متر مکعب آب رهاسازی شود که امروز خروجی به ۱۱ مترمکعب بر ثانیه کاهش یافته است و دلیل خشک شدن زاینده رود کمبود ذخیره آب در مخزن سد زاینده رود است.

ساسانی با تاکید بر اینکه یکی از راه های برون رفت از شرایط دشوار حاکم بر حوضه آبریز زاینده رود سازگاری با شرایط کم آبی است افزود: هزینه کشاورزی با انرژی ارزان هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد. چنانچه قیمت واقعی انرژی اعم از آب و برق به صورت واقعی محاسبه شود هرگونه توسعه ای محدود خواهد شد.

وی چاه های غیرمجاز و حریمی اطراف رودخانه زاینده رود را یکی از مشکلات مهم این حوضه برشمرد و گفت: باجاری شدن زاینده رود بالغ بر ۴۰ درصد حجم آب رودخانه در آبخوان ها نفوذ می کند که توسط چاه های مجاز حریمی و غیرحریمی برداشت می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اعلام اینکه سهم صنایع مادر ذوب آهن و فولاد مبارکه از زاینده رود ۷۰ میلیون متر مکعب در سال است تصریح کرد: در سال آبی گذشته سهم ذوب آهن ۴۰ میلیون متر مکعب و فولاد مبارکه ۳۰ میلیون مترمکعب در سال است و شرکت فولاد مبارکه بخش عمده نیاز آبی خود را از پساب تامین کرده است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای انتقال پساب از شهرهای فولادشهر، نجف آباد، زرین شهر، مبارکه و شهر مجلسی هزینه کرده است. ذوب آهن و فولادمبارکه و شهرک های صنعتی به این باور رسیده اند که تنها آب پایدار در شرایط کنونی پساب است.

ساسانی با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی رودخانه یکی از پروژه های مهم شرکت آب منطقه ای استان اصفهان است تصریح کرد: برای پیشرفت این پروژه اهتمام کافی انجام خواهد شد و مشکلی برای تامین اعتبار نخواهیم داشت.

وی با اشاره به طرح های در دست اقدام برای جبران کم آبی استان اصفهان گفت: طرح های انتقال آب بین حوضه ای اعم از سد کوهرنگ سوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب از کمبود آب استان اصفهان را جبران خواهد کرد و طرح انتقال آب از خلیج فارس با توجه به اقلیم خشک فلات مرکزی موثر خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا