شهر و جامعهعناوین اخبار

پیام استاندار اصفهان به‌مناسبت هفته گرامی‌داشت شوراهای‌آموزش‌وپرورش

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان استاندار و رئیس شورای آموزش وپرورش استان اصفهان به مناسبت هفته گرامی داشت شوراهای آموزش و پرورش پیامی صادر نمود.

متن پیام به شرح زیر است :

به نام خدا

« وامرَهُم شورا بَینَهُم »

قرآن کریم ، سوره مبارکه شورا، آیه ۳۸

آموزش و پرورش یک نهاد فراگیر و فرابخشی است و مقدّرات آن بدون همکاری و مساعدت دیگر نهادها و سازمان های مسئول و همچنین مردم تحقق نمی یابد، شورای آموزش و پرورش با رویکرد ی به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیری و سیاستگذاری محلی تشکیل گردید تا با اولویت قراردادن تعلیم وتربیت درصدر نیازهای جامعه اهداف مورد نظر را تجلی نماید. نگاهی به ساختار شوراهای آموزش و پرورش درسطوح منطقه ای و استانی و حضور مدیران ارشد اجرایی کشور درترکیب این شورا تداعی کننده توسعه مشارکت فکری و تقویت امکانات محلی و منطقه ای و استانی درجهت رفع مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت و همچنین تحول در امور مختلف آن می باشد.

ارزش این شوراها در آن است که سازوکار و قانونمند سازی مشارکت های مردمی وکمک های دستگاه های اجرایی را فراهم می سازد و برای تحقق آن ضمانت اجرایی لازم را ایجاد می نماید از این رهگذر اصولی چون تمرکززدایی، بهره گیری ازخردجمعی و استفاده ازظرفیت ها و قابلیت های استانی و شهرستانی درجهت ارتقاء فعالیت های بزرگترین دستگاه اجرایی و فرهنگی کشور درکانون توجّهات و تصمیم گیری ها قرارمی گیرد.

در واقع از راه کارهای تقویت شوراها آشنایی مدیران و دست اندرکاران با مبانی نظری وعملیاتی مشارکت و شورا می باشد تا همگان باورکنند که شورا یک مرجع تصمیم گیری است.

واقعیت این است که درفرایند یافتن ظرفیت های جدیدی که می تواند مشکل گشای نظام تعلیم و تربیت باشد، مواردی وجود دارد که توجه و مشارکت همگانی دستگاه های مسئول عضو شورا خواهد توانست آن را رفع نماید و این ظرفیت ها را درخدمت توسعه ی فعالیت های آموزشی و پرورشی قراردهد. با این رویکرد می توان چنین پنداشت که موانع اقتصادی آموزش وپرورش، فقط با تزریق اعتبارات دولتی مرتفع نمی شود بلکه استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات موجود و مساعدت سایر نهادها و افزون برآن اعتمادی که مردم نسبت به دستگاه تعلیم وتربیت دارند، بسیار سازنده وکارگشا خواهد بود. لذا دراین زمینه مقام معظم رهبری( مدظله العالی ) و ریاست محترم جمهوری بارها برآن تاکید داشته اند.

بررسی عملکرد شوراها تاکنون حاکی از توفیقات قابل توجهی است که این نهاد دررسیدن به راهبردهای خود داشته است و همین عامل موجب تقویت انگیزه دست اندرکاران درراستای نیل به امید و اتکاء برای افزایش پویایی وکارایی شوراها می گردد.

هم اندیشی دست اندرکاران شوراها در این ارتباط همیشه به این معنا نیست که دستگاه های مختلف الزاماٌ اعتبارات و امکانات محدود خود را در این جهت به کارگیرند بلکه استفاده از خردجمعی در جهت بروزخلاقیت ها در این زمینه ارائه طرح هایی برای بهره مندی از اقیانوس عظیم ظرفیت های مردمی می تواند همواره در دستورکار شوراهای آموزش و پرورش باشد .

امیداست، کلیه دست اندرکاران، صاحبنظران و اعضای شوراهای آموزش و پرورش در شهرستانها و مناطق همه مساعی خویش را در راستای پویایی شوراهای آموزش و پرورش به کارگیرند و به آن اهتمام جدی داشته باشند و مطمئن باشند نگاه همه جانبه و مشارکت مردم محور و احساس مسئولیت جدی همه دستگاه ها در ارتباط با تأمین نیازهای آموزش و پرورش بسیار سودمند خواهد بود.

عباس رضایی

استاندار اصفهان و رئیس شورای آموزش و پرورش استان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا