شهر و جامعه

۲۶۱ پروژه در ۹ ماهه امسال برای اجرا در شهر اصفهان ابلاغ شد

مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان افزود: سازمان طراحی این اقدامات را با مجموعه ۵۰ نفری از کارشناسان و متخصصان این حوزه انجام می‌دهد. در این سازمان یک هیئت‌مدیره که در رأس آن شهردار اصفهان و سه معاونان شهرسازی، عمران و حمل‌ونقل و ترافیک قرار دارند، فعالیت دارد.
۶۰ درصد طرح‌های سازمان طراحی مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک
او به سهم هریک از بخش‌های مختلف شهری از تعداد طرح‌های تهیه شده اشاره و تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل بیشترین طرح‌ها تهیه می‌شود که ۶۰ درصد از کل پروژه‌های عمرانی را به خود اختصاص می‌دهد. طرح‌های خدمات شهری سال گذشته ۱۶ درصد و امسال ۲۵ درصد از طرح‌ها و حوزه فرهنگی سال گذشته ۹ درصد و امسال ۱۰ درصد از طرح‌ها را به خود اختصاص داده است. او با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۲۶۱ پروژه در شهرداری اصفهان تهیه و ابلاغ شده است، گفت: سال گذشته این تعداد ۱۳۲ مورد بود که امسال با جهش ۹۷ درصدی مواجه است. کورنگ بهشتی به پروژه‌های طراحی‌شده از سوی این سازمان که در سطح شهر در حال اجراست اشاره کرد و افزود: تقاطع سردار سلیمانی با مساحت ۱۷ هزار مترمربع پل‌سازی و اعتبار ۱۲۳ میلیارد تومانی، تقاطع آفتاب با ۵ هزار متر پل‌سازی و ۶۰ میلیارد تومان اعتبار، رینگ حفاظتی، میدان امام علی، مرکز کنترل ترافیک و غیره از جمله این طرح‌هاست. همچنین طراحی طرح‌هایی همچون رینگ سوم، شبستان گلستان شهدا، ادامه خیابان توحید، ساختمان توانمندی سازی تقاطع دفاع مقدس، زیرگذر آقاخانی و غیره از پروژه‌های اجرا شده‌ای است که طراحی آن توسط سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان انجام شده است. مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ۲۶۱ طرحی که امسال طراحی و ابلاغ شده است، ۶۰ درصد آن مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است، گفت: برای رینگ چهارم ترافیکی ۱۴ طرح، خیابان‌ها و اتصالات در سطح شهر ۱۳ طرح، پیاده‌روسازی شهر ۲۲۱ مورد، پل‌های عابر پیاده و مکانیزه ۱۶ مورد، مسیرهای بی آر تی ۱۰ طرح، ساماندهی خیابان‌ها ۱۶ مورد، پارکینگ‌ها و ابنیه ساختمانی ۶ مورد، پایانه‌ها ۶ مورد و اصلاح هندسی هم ۲۰ مورد طراحی و ابلاغ شده است. او با بیان اینکه از کیلومتر صفر تا ۷ رینگ چهارم ترافیکی به‌صورت کامل طراحی‌شده است، تصریح کرد: طراحی بخش فرعی این پروژه حدفاصل دولت‌آباد تا اتوبان فرودگاه اصفهان که ادامه بلوار فرزانگان را شامل می‌شود هم به طول ۵/۶ کیلومتر طراحی و در حال اجراست. همچنین پایانه صمدیه در بزرگراه شهید خرازی در مرحله انتخاب مشاور و تهیه طرح بوده و یک پایانه دیگر هم در کنار خیابان آیت اله غفاری در شمال شرق اصفهان در حال طراحی است.

سعید کورنگ بهشتی به طراحی لوپ های تقاطع باغ رضوان، تعریض سه متری پل شهید ستاری، پایانه‌های صفه و قدس و میدان شهدای هسته‌ای، به‌عنوان دیگر پروژه‌های طراحی‌شده در اصفهان اشاره کرد و گفت: ۱۸ مورد طراحی پیاده‌رو در اصفهان داشته‌ایم که طول آن به ۲۰ هزار متر می‌رسد و طی سال ۹۸ و ۹۹ اجرایی می‌شود. او با اشاره به طراحی مسیرهای دوچرخه‌سوار هم اظهار کرد: در طرح‌هایی که خط بدنه اجازه دهد، خطوط دوچرخه‌سوار هم طراحی می‌شود. اگر سیاست امروز این است که دوچرخه‌سوار نسبت به سواره حرمت دارد، از نظر ما پیاده هم نسبت به دوچرخه‌سوار حرمت دارد از همین رو بهترین مکان برای احداث خطوط دوچرخه بین خیابان و فضای سبز است. مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به بخش‌های فعال این سازمان اظهار کرد: بخش معماری و طراحی شهری وظیفه طراحی پروژه‌های فرهنگی و ورزشی را به عهده دارد، در بخش مهندسی ترافیک، طراحی خیابان‌ها، تقاطع‌ها و میادین شهری انجام می‌شود و در بخش عمران و فنی هم نقشه‌های اجرایی طرح‌های ترافیکی تهیه می‌شود. در بخش برآورد و امور مشاوران هم برآورد ریالی پروژه‌ها انجام می‌شود. کورنگ بهشتی با بیان اینکه در سال ۹۷ بودجه عمرانی شهر اصفهان برای سال آینده ۳۷ درصد افزایش یافت و این روند در سال جاری هم برای بودجه‌بندی سال ۹۹ ادامه پیدا کرد و بودجه چهار هزار و صد میلیارد تومانی سال ۹۸ شهر به ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: در سال آینده بیش از ۷۰ درصد بودجه شهر اصفهان عمرانی است.

رفع معضل ترافیک مسیر باغ رضوان با رینگ چهارم
او در مورد حل ریشه‌ای مشکلات ترافیکی شهر اصفهان از جمله در شرق شهر برای خروج از باغ رضوان، گفت: با اجرای طرح رینگ چهارم ترافیکی شهر دیگر لازم نیست خودروهایی که از باغ رضوان خارج می‌شوند به سمت بلوار ارغوانیه و خیابان جی بیایند بلکه با تقاطع غیرهمسطحی که در این مسیر ساخته می‌شود، خودروها وارد کمربندی جنوب خواهند شد و دیگر به ترافیک جی برخورد نمی‌کنند. کورنگ بهشتی افزود: همچنین شهروندانی که می‌خواهند از سمت شمال شهر به‌سوی باغ رضوان بیایند، در سال ۹۹ که هفت کیلومتر از رینگ چهارم احداث شده است، با عبور از تقاطع سردار سلیمانی، ترافیک شهر را دور خواهند زد.او به وظایف سازمان طراحی شهرداری برای مناسب‌سازی در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: ۱۶ طرح در این زمینه ابلاغ شده است که مربوط به پارک‌ها و خیابان‌های شهر است. مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان در مورد مناسب‌سازی ساختمان شهرداری مرکزی برای معلولان هم که مورد پرسش خبرنگاران بود اظهار کرد: ساختمان مرکزی به دلیل میراثی بودن از سوی سازمان میراث فرهنگی برای ساخت رمپ معلولان مورد تائید قرار نگرفت از همین رو یک آسانسور در این ساختمان ویژه معلولان راه‌اندازی شده است. مدیرعامل سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان به طراحی پروژه‌های حوزه خدمات شهری هم اشاره کرد و افزود: ۹ ایستگاه آتش‌نشانی، طرح‌های انتقال پساب و ذخیره در مخزن‌ها به میزان ۴ هزار مترمکعب بوستان جنگلی روح‌الامین، بوستان شهرک الهیه و پارک شهری لاله از جمله این طرح‌هاست. او میزان طراحی پارک‌ها و بوستان‌های شهری را به مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع در قالب حدود هفت پارک دانست و گفت: همچنین ۹ سرویس بهداشتی برای شهر اصفهان طراحی و برای اجرا ابلاغ شده است. با توجه به پایین رفتن سه متر از حوزه آبخیز اصفهان و برخوار ضرورت طراحی پروژه‌های مخزن آب و انتقال پساب در شهر اصفهان وجود دارد. در طرح کلی میدان امام علی (ع) نیز، احداث سرویس بهداشتی در محدوده جلوخان و در طبقات پایین لحاظ شده است اما نیاز به آزادسازی و اجرا دارد. همچنین در طرح این میدان قرار بود در حاشیه پارک‌سوار احداث یک سرویس بهداشتی هم اجرا شود. سیاست ما در شهرداری تشویق به ساخت پارک‌سوار به‌جای پارکینگ است تا زمینه استفاده بیشتری از حمل‌ونقل عمومی فراهم شود. کورنگ بهشتی در مورد طرح ساماندهی میدان دروازه دولت که به علت اجرای خطوط مترو تخریب شده است نیز گفت: طرح جدید نسبت به قبل متفاوت‌تر خواهد بود و هرچند قرار بود طرحی موقت در این مکان احداث شود اما شورای سیاست‌گذاری تنها با اجرای طرح نهایی موافقت کرد که این طرح اجرایی می‌شود. یکی از اقدامات ما در این زمینه، اجرای سنگ‌فرش به‌جای آسفالت در خیابان‌های اطراف این میدان و در محدوده دروازه دولت، است تا نمایی متناسب با تاریخی بودن این خیابان داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا