شهر و جامعهعناوین اخبار

هشدارهای پلیس آگاهی اصفهان در خصوص سرقت از اماکن خصوصی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری پلیس، یکی از جرایمی که در اثر غفلت و سهل انگاری مال باختگان رخ می دهند، سرقت از باغ ها، ویلاها و اماکن خصوصی شهروندان است که سارقان با توجه به خالی بودن این مکان ها و عدم تجهیز آن ها به تجهیزات ایمنی و ضد سرقت سؤاستفاده کرده و اموال موجود در آن ها را به سرقت می برند.
بستر های وقوع سرقت در اماکن خصوصی
عدم رعایت نکات ایمنی در راه های ورودی و خروجی اماکن، عدم استفاده از سیستم های امنیتی و حفاظتی، عدم رعایت اصول ایمنی پس از پایان ساعت کار یا تعطیلات، استخدام افراد نامطمئن و اعتماد بی جا به آن ها، دسترسی مراجعین به کلیه بخش های ساختمان بدون وجود ضرورت، عدم کنترل ورود و خروج افراد، نگهداری بیش از نیاز وجوه نقد و اسناد مالی در مکان های غیر امن ساختمان و اطلاع نداشتن از موجودی دقیق اموال و عدم کنترل دوره ای آن ها را می توان از جمله دلایل و بستر های وقوع سرقت در اماکن خصوصی دانست.
چگونه از بروز سرقت در اماکن جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از سرقت در اماکن نکات بسیار زیادی است که صاحبان اماکن می توانند با رعایت آن ها از وقوع سرقت توسط سارقان جلوگیری کنند از جمله اینکه هنگام ساخت و ساز، خرید یا اجاره محل، به استحکام و ایمنی ساختمان به اندازه زیبایی آن اهمیت دهند.
مالکان اماکن خصوصی می بایست راه های ورودی به ساختمان را ایمن ساخته، ساختمان را به تجهیزاتی مانند دزدگیر، دوربین های مدار بسته و … مجهز کنند و مطمئن شوند که کلید ساختمان در اختیار افراد ناشناس یا غیر مطمئن قرار ندارد. همچنین پس از پایان ساعت کار و هنگام خروج، از خالی بودن ساختمان مطمئن شوید و کلیه درها و پنجره ها را ببندند.
رعایت نکات ایمنی در تعطیلات طولانی مدت، مانند عید نوروز
شهروندان بایستی از ورود افراد ناشناس به ساختمان جلوگیری کنند، در صورت امکان برای ساختمان نگهبان استخدام کنند.هنگام به کار گرفتن افراد، به ویژه نیروی خدماتی، نگهبان، نظافتچی و آشپز با احتیاط عمل کنند.به نگهبانان تاکید کنند، به ویژه در هنگام شب، به هیچ وجه محل کار خودرا ترک نکنند. در صورتی که محوطه ساختمان فاقد روشنایی کافی است، روشنایی لازم را تامین کنند.
همچنین به ایمنی ساختمان هایی که کنار خرابه ها، گاراژها، بوستان ها و مکان های خلوت، تاریک و کم تردد قرار دارند، بیشتر اهمیت دهند. وجوه نقد و سایر اسناد مالی خود را در گاو صندوق نگهدارند.درصورتی که در اماکنی نظیر اماکن ورزشی، به مراجعین، تجهیزاتی را تحویل می دهید، در ازای آن کارت شناسایی معتبر دریافت کنند.
در صورتی که اموال با ارزشی نظیر خودرو، کامپیوتر یا غیره را کرایه می دهید، در ازای تحویل اموال، وثیقه معتبر و متناسب دریافت کنند. ورود و خروج کلیه اموال، باید با اجازه مدیریت یا فرد مسئول صورت پذیرد.شماره تلفن های پایگاه آگاهی منطقه و کلانتری محل را در دسترس داشته باشند و حتماً اموال و تجهیزات گران قیمت را بیمه کنند.
در صورت وقوع سرقت چه باید کرد؟
اگر خدای نکرده اماکن خصوصی شما مورد سرقت قرار گرفت، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده، با شماره تلفن ۱۱۰ تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهید. برای حفظ اثر انگشت سارقان و سایر آثار جرم، به هیچ چیز دست نزنید و جای چیزی را تغییر ندهید. به افراد غیر مسئول اجازه دست زدن به صحنه سرقت را ندهید.
تا آمدن پلیس، به هیچ کس اجازه خروج از ساختمان را ندهید. از تجمع افراد در محل سرقت خودداری کنید. مراحل پیگیری سرقت توسط پلیس را برای هیچ کس، حتی کارکنان اداره یا شرکت بازگو نکنید.
کلیه مدارکی که از اموال سرقتی در دست دارید، نظیر عکس، فاکتورهای خرید، شماره سریال و … را در اختیار پلیس قرار دهید و در نهایت اگر اموال سرقتی دارای مشخصات ویژه و منحصر به فردی می باشند، آن ها را به پلیس اطلاع دهید.
تهیه و تنظیم: اداره اجتماعی و آموزش همگانی پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا