شهر و جامعهعناوین اخبار

شهردار اصفهان: با وجود چالش ها همچنان به مسیر خود ادامه می دهیم/ پروژه های متعددی در مناطق در آستانه افتتاح است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در این جلسه ضمن تاکید بر ادامه اقدامات و برنامه های شهرداری با وجود چالش کرونا در کشور، تصریح کرد: در سال جدید نیز عهد می بندیم با وجود چالش ها همچنان به مسیر خود ادامه می دهیم. مدیریت شهر به عنوان یک موجود زنده باید به فعالیت خود ادامه دهد اگرچه در این مسیر برخی کارها را ممکن است نتوان انجام داد با این وجود کار شهرداری تعطیل بردار نیست زیرا شهرداری به عنوان خط مقدم جبهه شهر باید کارها را انجام دهد تا مردم و سایرین به راحتی بتوانند کارهای خود را در خانه انجام دهند.

شهردار اصفهان ادامه داد: با وجود شرایط فعلی نمی توان فضای سبز ۳۷۰۰ هکتاری شهر را آبیاری نکرد و یا اتوبوسرانی به انجام وظیفه مشغول نباشد. استقرار یک نظم دقیق برای یک زندگی آرام در شهر، کار شهرداری است.

وی با تاکید براینکه در هر شرایطی باید زباله ها جمع آوری و ۴۰ میلیون متر مربع معابر شهر تمیز شود، گفت: اینها وظایف مستمر و دائمی است، شهرداری باید فعال بوده اما برای فعال بودن نیاز است که درآمد داشته باشد و باید دید چگونه می توان در این شرایط سخت ضمن کسب درآمد، صرفه جویی نیز کرد یا کدام کارها را به تاخیر و کدام را جلو انداخت. اگر انگیزه ها قوی تر و اراده ها استوار تر شود در همین شرایط سخت هم می توان شرایط را بهتر کرد.

نوروزی تاکید کرد: سال گذشته را با افزایش بودجه ۳۷ درصدی نسبت به سال قبلش آغاز کردیم؛ با وجود توصیه ها و مخالفت هایی که وجود داشت روی این کار محکم ایستادیم. با روندی که در حال انجام بود در پایان سال ۹۸ مناطق شهرداری باید ۱۱۴ درصد و شهرداری مرکزی باید ۱۵۰ درصد تحقق بودجه می داشتند اما این رقم به حدود ۶۰ درصد رسید؛ چراکه موارد غیرقابل پیش بینی اتفاق افتاد. به عنوان نمونه امضای سند تهاتر ۶۵۰ میلیارد تومانی در سازمان برنامه و بودجه به تاخیر افتاد که شهرداری را با چالش مواجه کرد. این در حالی است که همه مراحل انجام شده بود اما بحران کرونا شرایط را متفاوت کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع  ۷۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت داشتیم که کارهای آن انجام شد و به بانک مرکزی برای انتشار رفت اما اعلام شد که بانک باید عوض شود. از این مبلغ ،  ۱۳۰ میلیارد متعلق به اتوبوسرانی و ۶۰۰ میلیاردتومان مابقی متعلق به مترو است که در صورت جمع این مبلغ باید نزدیک به ۵۳۰ میلیارد تومان به درآمد شهرداری در سال گذشته اضافه می شد.

*۹۰ درصد تحقق بودجه سال ۹۸

شهردار اصفهان تحقق بودجه سال گذشته را ۹۰ درصد ذکر کرد و افزود: سال گذشته در حوزه مالی سال بسیار پر خیر و برکتی بود که آثار آن هم قابل مشاهده است به نحوی که از واژه انقلاب عمرانی در پروژه های شهرداری استفاده کردیم و در برخی بخش ها پروژه های بزرگی را به پایان رساندیم.

وی با اشاره به پروژه ادامه بلوار فرزانگان، تصریح کرد: به عنوان نمونه در جاده فرزانگان دادگاه حکم به توقیف داده بود اما همزمان با اجرای پروژه مسائل حقوقی این جاده را نیز حل کردیم و با میدان آیت الله غفاری چیزی بالغ بر ۵۴۰۰ متر و در مجموع ۶ کیلومتر راه سازی با وجود مشکلات بسیار خاتمه پیدا کرد. این پروژه قرار بود ۲۴ ماهه انجام شود اما حدود ۱۸ ماهه به پایان رسید، این ۱۸ ماه شامل آزادسازی ها، زیرسازی ها، نورپردازی، فضای سبز، رفع موانع و … نیز بود که جای خداقوت به همکاران دارد.

 

نوروزی گفت: برای پروژه سالن اجلاس تاکنون ۳۰۰ میلیارد هزینه شده و ۲۰۰ میلیارد دیگر نیز به این پروژه اختصاص می یابد و لازم است از هم اکنون برای بهره برداری از این سالن چاره اندیشی شود.

*پروژه های متعددی در مناطق در آستانه افتتاح است

 وی با اشاره به وجود پروژه های در آستانه افتتاح در همه مناطق، افزود: در همه مناطق پروژه هایی برای افتتاح وجود دارد و آماده است، ادامه بلوار فرزانگان و در ادامه پل آفتاب می طلبید با حضور مقامات رسمی کشوری و استانی به بهره برداری برسد اما این پروژه بسیار مهم با وجود شرایط ایجاد شده در کشور به صورت غیررسمی افتتاح شد تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه مالی و برنامه ریزی اقدامات خوبی انجام شده و با وجود تعامل بین بخشی موفق شدیم بیش از ۹۰ درصد بودجه را در سال گذشته محقق کرده و پروژه ها قبل از موعد به پایان برسد. باید دید این بودجه چه میزان نقدی و چه میزان غیر نقدی است؛ غیر نقدی ها چه میزان دقیق بوده و راستی آزمایی آن دقیق و کارشناسی شده باشد.

نوروزی اضافه کرد: از همه مدیران سازمان ها که توانستند کارهای خوبی را انجام دهند همچنین مدیران مناطق که به بودجه مورد نظر رسیدند تشکر می کنم.

وی ضمن تاکید بر اینکه در سال جدید باید بحران را مدیریت کرده و آستانه تحمل به قدری باشد که در مقابل سختی ها ناامید نشویم، گفت: باید درآمدهای جدیدی کسب کرد و بودجه اولویت بندی شود. پرداخت حقوق ها در هر شرایطی باید به موقع انجام شود. زیرا این موضوع موجب نارضایتی می شود. اگر خواهان عدالت هستیم باید حق کسانی که این روزها زحمت میکشند به خوبی ادا شود زیرا این یک قدردانی عملی است از کسی که در میدان حضور واقعی دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از مشکلات نباید ترسید و باید امید را در دل مردم تزریق کرد، افزود: برای تحقق این موضوع باید همه بخش ها فعال و پویا باشد.

وی ضمن تاکید بر جلب رضایت مردم در سال جاری بیش از گذشته، افزود: امسال هم باید بیش از همیشه به دنبال جلب رضایت مردم باشیم، جلب رضایت مردم با خدمت صادقانه، گفتار درست و برخوردهای مناسب حاصل می شود. هر برخوردی با مردم توسط مردم رصد می شود بنابراین این موارد باید مورد توجه قرار بگیرد.

نوروزی گفت: قرار است از مهر امسال یک ارتباط مستقیم با دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی برقرار کنیم تا هم شهرداری و هم مراکز آموزشی از نقطه نظرات یکدیگر استفاده کنند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: باید روی درآمدهای جدید و بازکردن گره های کور فکر و راهکار ارائه شود تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.

  • نمره مدیریت شهری نمره قبولی بوده است/ حرکت شهر به سوی الکترونیکی شدن

همچنین، علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: سال گذشته مجموعه مدیران شهرداری تلاش کردند تا سال را به خوبی سپری کنیم. اهتمام ما نیز در شورای شهر تسهیل امور شهرداری بود و در سایه همدلی امورات شهر به نفع مردم پیش رفت و با کوچکترین مانعی از سوی شورا مواجه نبودیم.

وی ادامه داد: نمره مدیریت شهری نمره قبولی بوده است و موفق عمل شده است که این جای تقدیر از مدیران شهرداری دارد. باید این شهر که به صورت امانت در اختیار ما است با یک ارزش افزوده تحویل آیندگان شود.

رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: ما هم اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته ایم و به قول شهید سلیمانی در شرایط بحران، فرصت هایی به وجود می آید که در شرایط عادی به وجود نمی آید و امیدوارم در سال جاری شرایط شهر نیز با یک جهش و رشد رقم بخورد.

وی افزود: به غیر از بحران کرونا در بحث تکریم شهروندان موظف به حرکت کردن به سمت شهر الکترونیک هستیم و این یکی از فرصت هایی است که باید از آن استفاده کنیم.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه مردم در شرایط فعلی آسیب دیده اند و لازم است همراهی با مردم صورت گیرد، رمز موفقیت را همراه کردن مدیریت شهری با مردم عنوان کرد و گفت: اگر مردم را از مدیریت شهری جدا کنیم وارد باتلاق می شویم. باید مراقب باشیم به سمت حواشی کشیده نشویم و تنها به فکر کار کردن باشیم.

*بخش های مختلف شهرداری به کمک هم بیایند/ کسری بودجه با صرفه جویی جبران شود

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، مرتضی طهرانی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بخش هایی از شهرداری مانند حوزه های خدمات شهری در بدترین شرایط باید کارهای خود را انجام دهند، اظهار کرد: در شرایط شیوع کرونا اقتصاد جهان به هم ریخته و بسیاری از بخش ها تعطیل شده است، همچنین احتمال ورشکستگی بنگاه های اقتصادی وجود دارد و پیش بینی می شود، ۴۵ درصد بخش خدمات، ۱۰ درصد بخش کشاورزی، ۲۰ درصد صنعت آسیب ببیند که در این وضعیت مدیریت شهری باید خود را با شرایط جدید هماهنگ کند.

وی ادامه داد: با این وجود نباید ناامید بود چراکه ما سال گذشته هم بحران های زیادی داشتیم و با این حال بودجه متهورانه ای نوشتیم و عملکردمان نسبت به کلانشهرهای دیگر موفق بود.

معاون مالی – اقتصادی شهرداری اصفهان تصریح کرد: تحقق بودجه ما در سال گذشته ۹۰ درصد بود اما جمع درآمدهای محقق شده سه هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان است و اگر ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق هم اضافه شود، تحقق بودجه به بیش از صد درصد می رسد که جای تبریک دارد.

وی با بیان اینکه اگر امسال بخواهیم انفعالی عمل کنیم عقب می مانیم، اظهار کرد: تحقق بودجه برخی مناطق از ۱۰۰ درصد بالاتر رفته است، پنج منطقه کمتر از ۱۰۰ درصد و یک منطقه زیر ۹۰ درصد بود که امیدواریم جبران شود.

طهرانی بیان کرد: تحت هر شرایطی ساختار نباید از بین برود مثلا ناژوان یا شرکت توسعه گردشگری سپاهان که فعالیت آن ها مبتنی بر گردشگری است، درآمد خود را از دست داده اند اما نمی توان آنها را تعطیل کرد بلکه باید ساختار را حفظ کرد. همچنین نظافت خیابان ها و پارک ها از مواردی است که استاندارد آن ها به خاطر تعطیلی یا شرایط فعلی نباید کاهش یابد و افت کند.

معاون مالی – اقتصادی شهرداری اصفهان افزود: در بحران باید کاری کرد که اگر یک منطقه درآمد خوبی دارد و منطقه ای دیگر با کاهش درآمد مواجه است، به کمک هم بیایند. در این شرایط یکسان سازی اعمال شود تا درآمد از جایی گرفته و به قسمتی که نیاز است، داده شود.

وی با اشاره به اینکه چندین سناریو در خصوص کرونا وجود دارد و ممکن است تا پایان خرداد کرونا کشور را درگیر کند، تصریح کرد: در صورتی که شیوع کرونا طولانی تر از خرداد ماه نشود، با تعطیلی بخش هایی مانند مترو و کاهش صدور پروانه های ساختمانی، حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بودجه در سه ماهه اول محقق می شود.

طهرانی بیان کرد: در سه ماهه اول سال گذشته ۵۵۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم که امسال آن را نداریم. برای پرداخت هزینه های جاری ۱۵۰ میلیارد تومان کسری پیدا می کنیم که باید صرفه جویی شده و درآمد ایجاد شود.

وی در مورد راهکار این موضوع هم گفت: دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای فعالیت های اقتصادی در نظر گرفته است و صحبت هایی صورت گرفته تا سازمان ها و شرکت های شهرداری در صورت لزوم از این ظرفیت استفاده کنند.

معاون مالی – اقتصادی شهرداری اصفهان افزود: استفاده از ظرفیت صرفه جویی یکی دیگر از راهکارهاست، باید ساز و کاری فراهم و حداقل ها پرداخت شود.

وی ادامه داد: قرار شده بودجه های عمرانی بازنگری و برخی طرح هایی که الزامی ندارد در سه ماهه دوم آغاز شود.

طهرانی با اشاره به اینکه بهره برداری از فرصت دورکاری باید مدنظر قرار بگیرد و حداکثر ظرفیت در این زمینه استفاده شود، گفت: این شرایط بهترین فرصت برای الکترونیکی کردن کارهاست.

*۶۰ میلیاردتومان پروژه های انتقال آب آماده بهره برداری است

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه، با بیان اینکه بحران سیل خوزستان و لرستان و اغتشاشات دی ماه خسارت هایی را به کشور و شهر اصفهان وارد کرد، افزود: هم اکنون نیز بحران کرونا شرایط سختی را به وجود آورده که در این شرایط مناطق، سازمان ها و ستاد در کار تحقق بودجه کار ایثارگرانه ای انجام داده اند.

 

حسین امیری اضافه کرد: در بحث کیفیت خدمات همه دست به دست هم دادند تا کیفت خدمات بالا باشد. وظیفه اصلی ما نگهداری شهر است، در وظایف مختلف خدمات شهری همه سازمانها در حال تلاش هستند تا خدمات خوبی ارائه شود. پروژه های انتقال آب با بیش از ۶۰ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره برداری است که باید در فرصت مناسب بهره برداری و اطلاع رسانی آن انجام شود.

امیری گفت: در موضوع کرونا در شهرداری پنج کمیته و ۷ کارگروه وجود دارد و تصمیماتی که در ستاد کرونای استان گرفته می شود به همکاران ابلاغ می شود و در هر منطقه مدیر آن منطقه مسئول اجرایی ستاد کرونا است که مصوبات را پیگیری می کند.

معاون خدمات شهری تصریح کرد: تعطیلی بوستان ها، سایت های بازی کودکان و سایت های ورزشی و تعطیلی مراکز تفریحی شهرداری تا ۲۰ فروردین به قوت خود باقی است و تصمیمات بعدی پس از تصمیم گیری در ستاد کرونای استان گرفته می شود.

وی افزود: همچنین توقف در حاشیه رودخانه زاینده رود تا ۲۰ فروردین ممنوع بوده و ضدعفونی و گندزدایی همه روزه با ۴۰ دستگاه ماشین در حال انجام است. ضد عفونی سایر فضاها مانند سرویس های بهداشتی، پمپ بنزین ها، عابربانک ها و … نیز به صورت روزانه در حال انجام است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: طرح فاصله گذاری اجتماعی در برخی مناطق انجام و توزیع کیسه های قرمز رنگ از سوی سازمان پسماند برای افرادی که در منزل دوره نقاهت را پشت سر می گذارند در نظر گرفته شده است.

*هزینه های شهرداری با اختیار مدیران منطقی شود 

همچنین علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: بحث ارزیابی تعالی سازمانی کار ارزشمندی بود که سال گذشته انجام شد و در سابقه تاریخی شهرداری وجود نداشت. همچنین اصلاح ساختار و بودجه از دیگر کارهایی بود که انجام شد.

وی اظهار کرد: شهرداری اصفهان در تعالی سازمانی موفق به دریافت لوح چهار ستاره شد. همچنین در حوزه هوشمندسازی حوزه حمل و نقل قرارداد «ای وی ال» امضا شد که کار ارزشمندی بود و شهرداری اصفهان در حوزه پژوهش در کشور صاحب رتبه برتر شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی با بیان اینکه صرفه جویی یک اصل بسیار مهم است، افزود: می توان در اجرا، تمرین صرفه جویی کرد و قرار نیست مبلغی از کسی کسر شود یا پرداخت نشود بلکه هزینه ها با اختیار مدیران منطقی می شود تا در کنار همدیگر از این شرایط سخت عبور کنیم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا