شهر و جامعهعناوین اخبار

سال ۹۸ سال طلایی پروژه‌های عمرانی شهرداری اصفهان

علیرضا نصراصفهانی  در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه

سال ۹۸ را سال طلایی پروژه‌های عمرانی دانست و گفت: سال ۹۸ برای پروژه‌های عمرانی سالی طلایی بود و علیرغم تمام مشکلات پروژه‌های خوبی کلید زده شد؛ به عنوان مثال به مرکز همایش‌های بین‌المللی ۱۲۵ میلیارد تومان و در سال ۹۹ هم بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان اختصاص داده شد، ادامه اجرای نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و تکمیل پروژه گلستان شهدای اصفهان و همچنین پیشبرد سریع خط ۲ قطار شهری را دنبال کردیم تا تلخی انتظار ۱۷ ساله برای خط یک مترو را به شیرینی تبدیل کنیم .

وی در ادامه  خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از مسائل مهم است که باید مورد توجه مدیریت شهری باشد و امروز مورد التفات همه افرادی است که به دنبال خدمت به ملت و شهروندان خود هستند.

نصراصفهانی ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیارد گردشگر در کل دنیا تردد خواهند کرد و ما هم باید سهمی در این داشته باشیم، زیرساخت‌هایی هم در اصفهان مهیا شده است، وجود ابنیه تاریخی هم موجب شده در این زمینه پیشقدم شویم و قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در بودجه ۹۹ در نظر گرفته شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: پروژه ۲۰۲۰ را در سال گذشته رقم زدم و دلیل استفاده از سال میلادی این بود که این یک رخداد جهانی است.

وی در رابطه با توسعه گردشگری در راتباط با دیگر کشورها گفت: ما تابعی از اقداماتی هستیم که در جمهوری اسلامی تصمیم گرفته می‌شود، اما دیپلماسی بین شهری را هم در کشور داریم، در همین راستا برگزاری شب اصفهان را در تبریز حدود ۲ ماه پیش داشتیم، تا زمانی که در تحریم به سر می‌بریم با چالش گردشگری روبرو بوده و باید از ظرفیت داخلی استفاده کنیم.

نصراصفهانی در ادامه تأکید کرد: بزرگترین پروژه در دست احداث مشارکت مردم است، حدود ۲ میلیون نفر جمعیت سرمایه بزرگی است که در شهر اصفهان داریم، اگر مردم را در کنار خود نداشته باشیم در مسیر خود با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد، روز به روز با ارتباط بیشتر با شهروندان این ارتباط را بیشتر کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در ادامه قرار بر این است با حدود ۲۰۰ محله شهر اصفهان ارتباط برقرار کرده و از نظرات آن‌ها استفاده کنیم، به لحاظ فیزیکی به سرانجام رساندن مجموعه اجلاس را داریم که به صورت بین‌المللی بوده و تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باید هزینه شود، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری نیاز است که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأمین خواهد شد.

وی همچنین گفت: پروژه مجموعه پل‌های شهید سلیمانی دیگر پروژه‌ای است که به دنبال هستیم در سال جاری  به ثمر برسد و تحولی در حمل و نقل شرق اصفهان ایجاد کند.

نصراصفهانی در ادامه دررابطه با اقدامات شهرداری اصفهان در ابتدای شیوع ویروس کرونا مطرح کرد: الویت اول مدیریت شهری سلامت شهروندان است اگر علاوه بر ۱۰ میلیارد تومان مصوب هزینه دیگری نیاز است حتماً مصوب خواهد شد، ۲ مسأله مهم در رأس کارها است، پرداختن به بیماری کرونا و دیگری آب است که اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

**قول ارتباط بیشتر با اصحاب رسانه

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اطلاع‌رسانی باعث ایجاد امیدواری در شهر و در جریان قرارگرفتن مردم از عملکردهای مدیریت شهری می‌شود، خبرنگاران دیده‌بان‌هایی هستند که به خوبی دیده‌بانی کرده و تمام رفتارهای مدیریت شهری را زیر نظر دارند و بنا به شغل خود باید با صراحت سؤال کرده و با صراحت جواب بگیرند و با صراحت هم در اختیار مردم قرار دهند، قول می‌دهم تا زمانی که این مسؤولیت را دارم نشست‌های ۶ ماهه را داشته باشیم و نشست‌های مقطعی را هم برای پاسخگویی به سؤالات داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر این باور هستم برای مدیریت خوب و خدمتگزاری بهتر به مردم نیازمند ارتباط با مردم هستیم و همواره به دنبال ایجاد ارتباط با مردم بوده‌ایم و همیشه تلاش کرده‌ایم از نظرات مردم در کنار سؤالات و نقدهای خبرنگاران از مدیریت شهری استفاده کنیم، همواره از پیشنهاد مدیران و نخبگان شهر بهره می‌بریم، در ۵ دوره گذشته تلاش همه مدیران بر این بوده است که اصفهان را با ویژگی‌ها و مختصات خود جلو ببرند و آنچه را تحویل می‌گیرند با ارزش افزوده به مدیریت بعدی تحویل دهند، امید داریم در این دوره هم همین‌طور باشد و تلاش هم همین است.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه در هر دوره تصمیمات با توجه به مقتضیات زمان بوده است، گفت: در حال حاضر کمیسیون‌های امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری، فرهنگی و ورزشی، عمران و شهرسازی، بهداشت و سلامت و خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی و محیط زیست فعال هستند، البته نظارت، بررسی و پایش اتفاقات شهر نیز اهمیت داشت که در زمان مدیریت جدید شورای شهر کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری هم اضافه شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ابراز امیدواری کرد که در ادامه راه با همفکری نخبگان شهر روز به روز انجام کارها تسریع شود و گفت: در کوتاه‌ترین زمان لوایح رسیده از شهرداری در صحن علنی شورا بررسی شده و بلافاصله بعد از تصویب در صحن علنی به فرمانداری جهت گرفتن اجازه اجرا ارسال می‌شد.

**پاسخ به چرایی افزایش نرخ بلیت اتوبوس

وی در ادامه در رابطه با تصویب افزایش نرخ بلیت اتوبوس، توضیح داد: شرکت واحد اتوبوسرانی در سال‌های گذشته چالش‌های زیادی داشته است و هیچ وقت این شرکت را آرام نیافته‌ایم، قطعاً هر سال وقتی افزایش قیمت را داشتیم مورد انتقاد قرار می‌گرفت، امسال نیز با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت اتوبوس این اتفاق افتاد، این افزایش قیمت بر اساس لایحه ای بود که شهردار اصفهان ارائه داده بود و به تصویب شورای شهر اصفهان رسید.

نصراصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه حدود هزار و ۱۰۰ اتوبوس فعال کار خدمت‌رسانی به شهروندان را انجام می‌دهند و ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار مسافر در روزهای عادی از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می‌کنند، بیان کرد: میانگین دریافتی از مسافران حدود ۷۰۰ تومان و میزان حداکثر دریافتی از مسافران هزار و ۱۰۰ تومان و حداقل دریافتی هم ۳۰۰ تومان است، شهروندان باید در جریان باشند هزینه تمام شده برای هر مسافر ۳ هزار تومان بوده که مبلغ دریافتی از شهروندان یک سوم هزینه‌ها است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بر اساس قانون باید هزینه‌های سازمان اتوبوسرانی را ۳۰ درصد دولت، ۳۰ درصد مسافر و ۳۰ درصد مدیریت شهری پرداخت کنند، اما در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه توسط مدیریت شهری پرداخت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ۸ تا ۱۰ سال است و به روزرسانی سیستم اتوبوسرانی را در دستورکار داریم، برای این کار و پرداخت ۱۰ میلیارد تومان هزینه‌های اتوبوسرانی که با درآمد اتوبوسرانی همخوانی ندارد ناچار هستیم نرخ بلیت را سالیانه افزایش دهیم.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه شهرداری حدود ۳۲۰ مأموریت دارد که اگر همکاری مردم را نداشته باشیم، به ثمر نمی‌رسد، مطرح کرد: این نکته را صادقانه می‌گویم درآمدهای عمده ما بر اساس خدماتی است که به مردم ارائه می‌کنیم، هر کجا درآمدها کم شود در ارائه خدمات مشکل پیدا می‌کنیم.

**دولت سهم خود را بپردازد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط سخت فعلی حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف در شهر اصفهان فعال هستند، اما مسافران حدود ۶۰ هزار نفر بیشتر نیست.

وی در ادامه بیان کرد: خرید اتوبوس و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی یکی از برنامه‌های شهرداری در هر سال است، البته از زمان شورای سوم دولت برای خرید اتوبوس اعتباری اختصاص نداده است، اما اخیراً فروش اوراق مشارکت از سوی دولت برای خرید اتوبوس تخصیص یافت و در این زمینه از دولت و نمایندگان مجلس قدردانی می‌کنم، چنانچه دولت در تأمین هزینه‌های اتوبوسرانی سهم خود را بپردازد ما نیز در زمینه نرخ بلیت اتوبوس بازنگری خواهیم کرد، هرچند افزایش نرخ بلیت اتوبوس برای همه شهرها و اقدامی هرساله است.

**فعالیت ۲۰ هزار نفر در شهرداری اصفهان

نصراصفهانی در رابطه با نیروی انسانی فعال در شهرداری اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۷۱۳ نفر در شهرداری مرکزی و شهرداری مناطق ۱۵ گانه، ۳ هزار و ۵۶۷ نفر هم در سازمان‌های وابسته و حدود ۴ هزار و ۹۸۰ نفر هم نیروی حجمی مربوط به شورای شهر که مجموع این نیروها حدود ۱۲ هزار نفر هستند، به این جمع کارگران پیمانکاری و بازنشستگانی که هنوز ارتباط دارند نیز اضافه می‌شود و در مجموع شهرداری اصفهان نزدیک به ۲۰ هزار نفر نیرو دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه این آمار نشان از انبوه و تراکم نیروی انسانی دارد، خاطرنشان کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که با در نظر گرفتن ملاحظاتی امکان تعدیل نیرو هم وجود ندارد، چراکه اگر امروز امکان جذب این نیروها را در سازمان‌های دیگر نداشته باشیم به خود اجازه تعدیل نیرو نمی‌دهیم هرچند ضرورت دارد سیستم را چابک‌تر کنیم، امید داریم شرایط بهتری برای تعدیل نیرو فراهم شود.

وی در رابطه با بدهی‌های شهرداری اصفهان ابراز کرد: در ابتدای کار شورای پنجم و در ابتدای ابلاغ گرفتن شهردار اصفهان بحث بدهی‌ها مطرح و عددی حدود ۳ هزار میلیارد تومان مطرح شد که بعضی وام بود و سررسید آن‌ها به سال‌های بعد برمی‌گشت که حالا هم ادامه دارد، مدیریت شهری تلاشش بر این بود که این بدهی‌ها که حاصل اقداماتی بود که در شهر صورت گرفته بود را پرداخت کند و با گذر از این مشکلات شهرداری اصفهان امروز شرایط خوبی را دارد، هر چند بدهی برای شهرداری‌ها نشان از کار و فعالیت و در جریان بودن پروژه‌ها دارد.

نصراصفهانی در ادامه تصریح کرد: امروز وضعیت مدیریت شهری نسبتاً خوب بوده و میزان بدهی قابل توجه نیست و امید داریم با تدابیری که اندیشیده شده شرایط بهتری را برای شهر و شهرداری رقم بزنیم.

**تحقق ۹۱ درصدی بودجه سال ۹۸

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در رابطه با بودجه سال ۹۸ با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفت حدود ۹۱ درصد بودجه در شهرداری مرکزی و شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه محقق شد، اگر اتفاقی که از طریق تهران باید عملی می‌شد تحقق بودجه ۱۲۰ درصدی بود.

وی اضافه کرد: بودجه سال ۹۹ شهرداری با احتساب سازمان‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان بسته شد که ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری‌ها و بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان هم مربوط به سازمان‌های ۱۵ گانه شهرداری بود.

نصراصفهانی همچنین بیان کرد: برای سال ۹۹ پروژه‌های مهم منطقه‌ای را به تعداد ۲۴۰ مورد، پروژه‌های شاخص شهری ۱۱۰ مورد، ۶۰ مورد پروژه‌های مستمر عمرانی و پروژه‌های منطقه‌ای که ۸۵۰ پروژه است را داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با پروژه ارگ جهان نما گفت: ارگ جهان نما از زمانی که به مزایده گذاشته شد و افرادی از خود استان و حتی از کل کشور سرمایه‌گذاری کردند و انتظار داشتند هرچه سریع‌تر این مکان آماده شود تا بهره ببرند، در دوره‌های قبلی تلاش شد وضعیت فیزیکی و انتقال سند و تعهدات شهرداری اصفهان در خصوص این مکان محقق شود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن این مجموعه در مرکز شهر انتظار رونق بیشتری می‌رفت، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است، مدیریت شهری به شدت علاقه دارد که به این مجموعه کمک کند، امید داریم هیأت مدیره و افراد نیز واحدهای خود را بهره‌برداری کنند تا رونق این مجموعه رقم بخورد، چراکه فعالیت واحدها موجب رونق مجموعه می‌شود، تعهد شهرداری اصفهان را پیگیری خواهیم کرد و آنچه به عهده مدیریت شهری است انجام خواهد شد.

**تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه برای سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده

نصراصفهانی با تأکید بر اینکه بازآفرینی بافت فرسوده در دستورکار قرار گرفته است و از طریق وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود، عنوان کرد: در سال‌های گذشته هم بودجه‌هایی برای این بخش اختصاص داده شده و بخش‌های اندکی از آن محقق شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: امروز باید اقدامات محرک توسعه را در بافت فرسوده داشته باشیم و کارهایی انجام شود که میل مشارکت سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته باشد، امتیازات ویژه‌ای برای احیای بافت فرسوده و تاریخی و افرادی که به دنبال فعالیت در این بخش هستند در نظر گرفته شده است، بخشی از اقدامات هم متوجه ساکنان و اهالی و سرمایه‌گذاران است، ورود به بافت فرسوده همت همگانی را می‌طلبد و اراده مدیریت شهری به تنهایی پاسخگو و کافی نیست.

وی ادامه داد: حدود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر اصفهان داریم که ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار آن نشانه‌گذاری شده و به در ششورای عالی معماری و شهرسازی کشور به تصویب رسیده است، کسانی که در بافت فرسوده سرمایه‌گذاری کنند از ۵۰ درصد تخفیف ویژه پروانه بهره‌مند شده و می‌توانند وام نیز استفاده کنند.

**اقدامات مدیریت شهری در مبارزه با کرونا

 رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: از زمانی که ویروس کرونا در کشور و شهر اصفهان مطرح شد مدیریت شهری و اعضای شورای شهر در همان روزهای اول لایحه دو فوریتی ۱۰ میلیاردی کمک به مبارزه با کرونا را مصوب کردند، ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی مانند مترو و اتوبوسرانی و محل بازی کودکان در پارک‌ها و ضدعفونی کوچه‌ها و خیابان‌ها از جمله اقداماتی بود که توسط مدیریت شهری انجام گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین تصریح کرد: اقداماتی در زمینه شهر الکترونیک نیز انجام شد تا بتوانیم به صورت غیرحضوری پاسخگوی شهروندان باشیم، میز خدمت در ورودی شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه آماده شده است و نرم افزارهایی برای ارتباط مردم ایجاد شده است؛ قبل از عید ورود مردم به شهرداری‌ها مورد پایش قرار می‌گرفت و در بدو ورود دمای بدن ارباب رجوع سنجیده شده و توصیه‌های بهداشتی ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: اقدامات دیگری که صورت گرفته است اطلاع‌رسانی به مردم و تهیه کلیپ و تصاویر آموزشی بوده است که سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در کنار اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری این کار را انجام داده است، جلوگیری از ورود به بوستان‌ها و اقدامات مختلف دیگر در مناطق برای حفظ سلامت مردم انجام شده است و دانشگاه علوم پزشکی از مدیریت شهری در مقابله با کرونا اعلام رضایت کرد، بعضی از اقدامات مدیریت شهری بر اساس تصمیم خودش و برخی بر اساس تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا بوده است.

نصراصفهانی در ادامه گفت: ۱۲۰ هزار خانوار در مناطق نیمه برخوردار شناسایی و بسته‌های بهداشتی آماده و برای آن‌ها ارسال شد، با این اقدام حدود نیم میلیون از جمعیت شهر اصفهان را تحت پوشش بسته‌های بهداشتی بردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ابراز کرد: از پزشکان، پرستاران و کادر خدماتی بیمارستان‌ها که در این روزها زحمت زیادی متحمل شده‌اند سپاسگزاریم، از مردم نیز بابت ماندن در خانه سپاسگزاریم، همکاری مردم باعث شده که سیر نزولی این ویروس را داشته باشیم.

**همدلی مدیریت شهری با ستاد استانی مقابله با کرونا

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا همه اعضای شورای شهر اصفهان در جلسه‌ای که با استاندار اصفهان برگزار شد، حضور نداشتند، توضیح داد: در خواستی از استاندار جهت برگزاری جلسه داشتیم، اما باید توجه داشت که این جلسه از قبل پیش‌بینی نشده بود به همین دلیل امکان حضور برای تمام اعضا پیش نیامد، بنده هم که در قرنطینه بودم، اما بازخورد جلسه با استاندار خوب و روند جلسه همدلانه بود، حاصل این گفت‌وگو همدلی بیشتر مدیریت شهری با ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بود.

نصراصفهانی با اشاره به تقدیر استاندار از اقدامات مدیریت شهری در مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: بعد از این جلسه زمینه برای حضور اعضا در ستاد استانی نیز فراهم شد که نشان از وفاق میان مدیران شهری و استاندار دارد، امید داریم از این طریق بتوانیم مأموریت‌های محول شده را به خوبی انجام دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا