تیتر دوحوادث پلیسعناوین اخبار

تازه ترین گزارش ها از انفجار آنکارا / شمار قربانیان افزایش یافت

افکان آلا وزیر کشور ترکیه نیز انفجار آنکارا را ناشی از حمله انتحاری اعلام کرد.
وزرای کشور، سلامت و دادگستری ترکیه یکشنبه شب به دنبال شرکت در نشست عالی امنیتی به ریاست احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران آخرین تحولات درخصوص انفجار یکشنبه شب در میدان مرکزی آنکارا’ قیزیل آی ‘ (هلال احمر)را تشریح کردند.
افکان آلا گفت: یافته های مهمی در خصوص عاملان حمله انتحاری بدست آورده اند که فردا با قطعی شدن بررسی ها اعلام خواهند کرد.
او گفت: ولی به صراحت می گویند که چنین حملات انتحاری ترکیه را از عزم خود در مبارزه جدی با تروریسم باز نخواهد گذاشت.
برخی از رسانه ها عامل حمله را به پ.ک.ک ربط داده اند.
افکان آلا از پاسخ به سئوالات خبرنگاران در این راستا خودداری کرد ولی اشاره تلویحی به پ.ک.ک داشت.
به دنبال انفجار مهیب یکشنبه شب در آنکارا نشست عالی امنیتی به ریاست احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه برگزار شد.
در این نشست ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه، یالچین آکدوغان، طغرل ترکش، لطفی الوان معاونان نخست وزیر، افکان آلا وزیر کشور، بکر بوزداغ وزیر دفاع، محمد مودن اوغلو وزیر سلامت، حاکان فیدان ریئس سازمان اطلاعات ترکیه و شماری از مقامات بلندپایه امنیتی و کشوری و سیاسی شرکت کردند.
احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز پس از نشست عالی امنیتی دربیانیه ای با محکوم کردن این حمله و تسلیت به بازماندگان قربانیان این حادثه گفت: هدف تروریست ها مقابله و مبارزه با دمکراسی، برابری و برادری مردم ترکیه است که البته آنان در این زمینه موفق نخواهند شد.
او گفت: یافته های مستند و بسیار مطمئنی از محل حادثه و اطلاعات مهمی درخصوص عاملان این حمله دارند که با قطعی شدن ارزیابی ها، افکار عمومی را در جریان خواهند گذاشت.
براثر این انفجار که ساعت ۱۸٫۴۵ دقیقه به وقت محلی (۲۰٫۱۵ دقیقه به وقت تهران) رخ داد؛ بیش از۱۰ خودرو نیز به شدت آسیب دیده اند.
افکان آلا گفت: انفجار با یک دستگاه خودروی حامل مواد منفجره به ایستگاه اتوبوس در قیزیل آی صورت گرفته است.
انفجار در محلی رخ داد که ایستگاه های اتوبوس، مترو و مینی بوس قرار دارد و شلوغ ترین نقطه آنکارا محسوب می شود.
انفجار امشب در واقع سومین حمله انتحاری در۵ ماه گذشته در آنکارا می باشد.
در ۱۰ اکتبر سال گذشته در میدان راه آهن آنکارا یک حمله انتحاری صورت گرفت که طی آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.
در۱۷ فوریه سال جاری براثر حمله انتحاری دیگر در مرکز ادارات نظامی، سیاسی آنکارا ۲۹ نفر کشته شدند.دولت ترکیه آن زمان شبه نظامیان افراط گرای کرد را مسوول این انفجار معرفی کرد.

**هشدار سفارت آمریکا
سفارت آمریکا در آنکارا ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ) به شهروندان کشورش در مورد ‘توطئه بالقوه تروریستی’ در آنکارا هشدار داده بود.
بی.بی.سی اعلام کرد انفجاری مهیب روز یکشنبه ۱۳ مارس حدود ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی در نزدیکی ایستگاه های اتوبوس در بلوار آتاتورک در منطقه قیزیلای آنکارا رخ داد.
سه حمله در پایتخت ترکیه در ظرف کمتر از شش ماه نشان دهنده تهدیدهای متعدد امنیتی است که ترکیه اکنون با آن روبه روست.

** واکنش حزب دمکراتیک خلق ها
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد : همزمان با انتشار گزارش ها در مورد افزایش تعداد کشته ها و مجروحان انفجار آنکارا، ‘حزب دموکراتیک خلق ها’ تشکل هوادار کُردهای ترکیه که ده ها نماینده در پارلمان این کشور دارد، این حادثه را محکوم و با مردم ترکیه ابراز همدردی کرد.
ساعتی پس از این انفجار آنکارا، حزب دموکراتیک خلق ها، تشکل هوادار کُردهای ترکیه، در بیانیه ای تأکید کرد که خود را در ‘محنت بزرگی که شهروندان ترکیه احساس می کنند’ شریک می داند.
گرچه هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را بر عهده نگرفته، اما مسؤولیت حمله های اخیر در نقاط مختلف عمدتاً توسط شبه نظامیان کُرد یا گروه تروریستی داعش پذیرفته شده است.
این گزارش تأکید می کند که اهمیت موضع گیری حزب دموکراتیک خلق ها آن است که این گروه به تناوب با این اتهام روبرو شده که به عنوان بازوی نظامی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) فعالیت می کند. اتهامی که همواره از سوی حزب دموکراتیک خلق ها رد شده است.
حزب دموکراتیک خلق ها همچنین متهم است که آشکارا علیه خشونت های اعمال شده توسط پ.ک.ک موضع گیری نمی کند.
گزارش خبرگزاری ها حاکی است که به فاصله اندکی پس از انتشار تصاویری از خودروی عامل انفجار شامگاه یکشنبه در شبکه های اجتماعی، دادگاهی در آنکارا به مسدود کردن دسترسی به شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توئیتر حکم داده است.
رویترز با انتشار این خبر نوشته است که کاربران محلی گزارش کرده اند در دسترسی به شبکه های اجتماعی با دشواری هایی روبرو بوده اند.
بر اساس بیانیه رسمی دفتر استاندار آنکارا، عامل حادثه شامگاه یکشنبه یک دستگاه خودروی مملو از ادوات انفجاری بوده که در نزدیکی ‘میدان قیزیلای’ منفجر شده و اندکی بعد وزیر کشور ترکیه نیز تأیید کرد که خودروی بمب گذاری شده، غیرنظامیان را در یک ایستگاه اتوبوس هدف قرار داده است.
آن طور که خبرگزاری فرانسه یادآور شده میدان کیزیلای، محل این انفجار، یکی از نقاط کلیدی اقتصادی و حمل و نقل عمومی در آنکاراست و به منطقه استقرار سفارتخانه ها در پایتخت ترکیه نزدیک است.
گرچه هنوز هیچ گروهی رسماً مسؤولیت این حادثه را بر عهده نگرفته، اما رویترز به نقل از یک مقام امنیتی نوشته است که یافته های اولیه حاکی است حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یا یکی از گروه های مرتبط با آن مسؤول این انفجار بوده است.
کمتر از یک ماه پیش هم، انفجار دیگری در آنکارا به کشته شدن ۲۹ نفر انجامید و دولت ترکیه در آن مورد انگشت اتهام را به سمت شورشیان کُرد برد.
انفجار در قلب آنکارا درست یک روز پس از آن رخ داده که ارتش ترکیه اعلام کرد حملات هوایی هفته گذشته اش به مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق، ۶۷ کشته بر جای گذاشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا