بازار‌های مالی ، بورس و بانکبورسعناوین اخبار

خروج فرمان بورس از کنترل تحلیلگران

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان بازر سرمایه در اول سال ۹۹، در بهترین حالت این رقم را تا پایان سال برای شاخص کل بورس برآورد می کردند اما این عدد بسیار زودتر از پیش بینی ها دارد محقق می شود و این تنها به لطف نقدینگی جدیدی است که توسط اشخاص جدید الورود در حال ورود به بازار سهام است و نمی توان ارزندگی سهام شرکتها را دلیل این امردانست ضمن اینکه چشم انداز مناسبی نیز از وضعیت اقتصادی مشاهده نمی شود و وضعیت اقتصاد جهان و به تبع آن شرکتهای صادراتی داخلی حداقل تا پایان سال جاری میلادی از تحول خاصی برخوردار نخواهد بود.

خرید بسیاری از سهام بدون ارزندگی و توجیه بنیادی است
شاید سال گذشته رشد قیمت برخی شرکت هاتوجیه اقتصادی وارزندگی داشتند اما رشدهای هیجانی اخیر باعث شده است تا مبنای تصمیم گیری براساس ارزندگی کامل  از بین برود، ضمن اینکه بسیاری از ابزارهای تحلیل
تکنیکال نیز بدر شرایط فعلی کارایی ندارد و تنها جریان نقدینگی است که تعیین می کند روند سهام یک شرکت به کدام سو برود چرا که نه از منظر بنیادی و نه منظر تکنیکی برآوردی برای رشد آینده قیمت سهام شرکتها نمی توان تصور کرد.

زمان فروش های هیجانی نیز می رسد 
ای نروزها جریان ورود نقدینگی پر قدرت بوده  و افراد جدیدی نیز دارند وارد بازارسرمایه می شوند اما تغییر روندها همیشه در اوج این خوش بینی ها اتفاق افتاده است ضمن اینکه خریدهای هیجانی فروش های هیجانی را نیز به همراه خواهند داشت به خصوص اینکه بخش مهمی از خریدهای این روزهای بازار با اعتبار شرکتهای کارگزاری صورت گرفته است که می تواند فروش های ادامه داری رادر آینده ای نه چندان دور رقم بزند.

وضعیت نامناسب صندوق های بازنشستگی 

در روزهای اخیر شرکتهای سرمایه گذاری و صندوق های بازنشستگی نیز
عرضه های فراوانی انجام داده اند و این شخصیت های حقوقی نیز.چرا که این شرکت ها نیز باید از فرصت پیش آمده در بزار استفاده نمایند و به تامین نقدینگی بپردازند.

درحال حاضر وضعیت درصندوق های بازنشستگی مناسب نیست به طوری که ورودی نقدینگی سالیانه با حقوق پرداختی آنها همخوانی ندارد و بخشی را در صورتامکان با همین عرضه های سهام در بورس باید تامین کنند. ضمن اینکه برخی از شرکتهای سرمایه گذاری نیز با توجه به درصد مالکیت خود و مواردی دیگر از جمله شناسایی سود یا تامین نقدینگی موردنیاز برای انجام پروژه های جدید اقدام به فروش سهام در بازار می کنند که این موارد به خروج پول از بازار منجر می شود.

در مجموع به نظر می رسد که هر چند نمی توان گفت قیمت سهام در کلیه نمادها بدون دلیل در حال رشد است اما در بیشتر نمادها این اتفاق افتاده و همچنان می افتد .بنابراین سهامداران باید در هنگام تصمیم برای معامله سهام به ارزش واقعی سهم توجه نمایند تا پس از مدتی که هیجان اخیر فرونشست متضرر نشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا