اقتصادیتحلیلتیتر دوصنایع و شرکت هاعناوین اخبارنفت،گازو پتروپالایش

سمت و سوی آینده قیمت جهانی نفت خام

قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان در مسیر کاهشی قرار دارد.

آنچه  باعث کاهش قیمت ها در روزهای اخیر و بعد از تغییر نزدیکترین سررسیدقراردادهای آتی از مه به ژوئن شده، کابوس معامله گران از تکرار تجربه قیمت های منفی در سررسید ماه ژوئن است.به طوریکه با نزدیک شدن به انقضای قراردادهای سررسید ماه مه، قیمت نفت خام آمریکا در اتفاقی بی نظیر تا کمتر از منفی ۴۰ دلار برای هر بشکه کاهش یافت. چراکه این نگرانی وجود داشت که با انقضای قراردادها سرمایه گذاران  مجبور به دریافت فیزیکی نفت شوند، نفتی که نه می توانند برای آن مشتری پیدا کنند و نه ظرفیتانبارهای نفتی اجازه ذخیره سازی آن را می دهد.

ادامه سقوط نفت در پی نگرانی از سررسید قراردادهای آتی

حال که خبرها درخصوص افزایش مداوم موجودی انبارهای نفتی و احتمال پر شدن این ذخایر در آمریکا طی هفته های آینده  مطرح شده، معامله گران نگران منفی شدن قراردادهای سررسید ماه ژوئن با نزدیک شدن به زمان انقضای آن هستند. این قراردادها در نوزدهم ماه مه یعنی حدود سه هفته دیگرمنقضی خواهند شد.

این نگرانی به حدی است که مانع اثرگذاری خبرهایی مبنی بر کاهش محدودیتهای قرنطینه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا شد وقیمت نفت را روز گذشته در مسیرکاهشی نگه داشت.

تحلیلی بر روند قیمت نفت:
پیش بینی می شود علی رغم کاهش عرضه نفت، در حال حاضر عمده تقاضای نفت به ذخیره سازی منجر می شود که مخازن ذخیره سازی نیز در حال پرشدن هستند؛ به عبارت دیگر در حال حاضر تنها عاملی که می تواند بازار نفت را به حالت تعادل برگرداند ، میزان تقاضای نفت است که در خوش بینانه ترین حالت، قیمت بتواند تا حدود ۳۰دلار برای هربشکه نفت افزایش یابد.به عبارت دیگر چشم انداز قوی ای برای قیمت نفت بالاتر از ۳۰دلار در سال ۲۰۲۰ پیش بینی نمی شود.

تصمیمی که دیر گرفته شد 

هرچند از دو روز دیگر توافق کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت اوپک پلاس اجرایی خواهد شد. اما به اعتقاد کارشناسان این توافق بسیاردیرهنگام به مرحله عملیاتی رسید. چراکه چندین ماه است که میزان تقاضای نفت  بیش از ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
این در حالی است که عرضه نفت خام توسط تولیدکنندگان نفت اوپک در ماه آوریل بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین حد از دسامبر سال گذشته رسیده است. این رشد بیشتر مربوط به افزایش تولید عربستان و امارات متحده عربی است. کویت، یکمتحد نزدیک دیگر عربستان در منطقه خلیج فارس نیز صادرات نفت خود را طی این ماه به بالاترین حد طی چند سال گذشته رسانده است.البته کویت قول داده است قبل از آغاز رسمی قرارداد کاهش تولید در اول ماه مه، تولید خود را پایین بیاورد. کویت،چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک، هفته گذشته کاهش عرضه نفت به بازارهای بین المللی را آغاز کرده است. خالد الفاضل، وزیر نفت اینکشور گفته بود در برابر شرایط بازار احساس مسئولیت می کند. عربستان سعودی نیز با نزدیک شدن به اول ماه مه و آغاز قرارداد جدید اعلام کرد کاهش تولید خود را قبل از زمان رسمی این قرارداد آغاز کرده است. این کاهش تولید هرچنددر جهت بازگرداندن تعادل به بازار نفت اجرایی خواهد شد اما با توجه به کاهش شدید تقاضا این اقدام دیر هنگام اجرایی شدهرچند می توان ابراز امیدواری کرد که این کاهش عرضه در مقابل تقاضای موجود بتواند تا حدی باعث افزایش قیمت جهانی نفت شود.

* واحد تحقیقات و همایش ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا