اخبار استان ها

تلاش برای احیای فریضه زکات، مصداق بارز حرکت جهادی است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، حجت الاسلام حمید اکبری در نشست هماهنگی جمع‌آوری زکات شهرستان لنجان اظهار کرد: پرداخت زکات فریضه‌ای واجب در جامعه اسلامی بوده که نه تنها مورد سفارش ائمه اطهار بوده بلکه در قرآن کریم ۳۲ مرتبه به این واژه اشاره شده و بر همین اساس بسیاری از کارشناسان دینی پرداخت زکات را همچون جهاد در راه خدا می‌دانند.

وی پرداخت زکات را راهکاری مؤثر در توسعه اقتصادی جامعه دانست و افزود: پرداخت زکات در تقویت بنیه اقتصادی جامعه نقش بسزایی دارد و باعث ایجاد نظم مالی و اجتماعی می‌شود از این رو در تلاش هستیم فلسفه و اهمیت پرداخت زکات و نقش آن را در جامعه برای شهروندان شهرها و روستاهای شهرستان لنجان، صنایع بزرگ و کوچک و… تبیین کنیم.

مسئول زکات شهرستان لنجان با بیان اینکه شفافیت، نقش بسزایی در جریان سازی و تقویت فرهنگ زکات دارد، تصریح کرد: ما بر این باور هستیم اعتمادسازی یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش پرداخت زکات بوده بر همین اساس تلاش شده با ارائه گزارش‌های مختلف در خصوص نحوه هزینه کرد زکات در شهرستان لنجان این مهم برای مردم شهروندان شفاف‌سازی شود.

وی تلاش برای احیای فریضه زکات را مصداق بارز حرکت جهادی دانست و ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال زکات واجب و مستحب به‌صورت نقد و کالا در شهرستان لنجان جمع‌آوری شد که بخش قابل توجهی از این مهم به واسطه نگاه نیک اندیش مردم و همچنین تعامل بین دستگاهی به دست آمد.

اکبری با بیان اینکه پرداخت زکات با فرهنگ‌سازی در جامعه احیا خواهد شد، اضافه کرد: پرداخت زکات فقر را در جامعه ریشه کن خواهد کرد از این رو در سال ۱۴۰۱ تدابیری چون دیدار چهره به چهره با صاحبان صنایع، برگزاری جلسات آموزش احکام با همکاری ادارات ترویج جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و… و همچنین استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی اتخاذ شد که ثمرات متعددی را به همراه داشت.

وی عنوان کرد: جمع‌آوری ۱۷ رأس دام سبک در مراتع، جمع‌آوری زکات دام سنگین، تهیه ۴۰ سری جهیزیه در قالب زکات مستحب برای نوعروسان نیازمند، جمع‌آوری ۳۰۰ میلیون ریال با همکاری مساجد زرین شهر جهت تهیه جهیزیه نوعروسان و احداث ۳ باب منزل مسکونی با همکاری گروه‌های جهادی شهید خدادادی و شهید تندگویان ذوب آهن اصفهان از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه جمع آوری زکات در شهرستان لنجان به‌شمار می‌آید.

مسئول زکات شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اگر برخی از مشکلات در جامعه رو به گسترش بوده به دلیل بی توجهی ما به دستورات الهی است از این رو در تلاش هستیم در سال جاری در مسیر ساماندهی جمع‌آوری زکات واجب و مستحب و فرهنگ‌سازی در این حوزه حرکت کنیم.

وی پرداخت زکات را بهترین شیوه برای کاهش فاصله طبقاتی در جامعه دانست و یادآور شد: تشکیل شورای زکات در شهر جدید فولادشهر، تشکیل شورای زکات شهری و روستایی، نامگذاری پروژه‌های جدید شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با عناوین مرتبط با زکات، برنامه ریزی مدون اداره صمت در خصوص دیدار با صاحبان صنایع و حضور در کارخانجات و… از جمله برنامه‌های ستاد جمع‌آوری زکات شهرستان لنجان به‌شمار می‌آید.

اکبری گفت: تحلیل آثار ارزشمند زکات و ارائه خدمات و امکانات حاصل از پرداخت آن برکات زیادی در پی خواهد داشت از این رو ارائه گزارش همراه با مستندات آن از سوی هلال احمر، بسیج سازندگی، بهزیستی و خیرین به دبیرخانه شورای زکات جهت ثبت در زکات مستحب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در جامعه زکات را احیا کنیم، بسیاری از مصادیق دین نیز احیا می‌شود از این رو امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده شاهد تحقق این مهم در شهرستان لنجان باشیم.

منبع خبر : ایمنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا