اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانتیتر دوصنایع و شرکت هاعناوین اخبار

بررسی بازار جهانی فلزات در هفتهگذشته

پایان هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین تغییر چندانی نسبت به یک هفته قبل نداشت و حدود ۸۳٫۹۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد البته اواسط هفته تا حدود ۸۲ دلار هم پایین آمده بود ولی مجددا بهبود یافت. البته ابهام در بازار فولاد و وضعیت حاشیه سود کارخانه ها بر خرید سنگ آهن سایه افکنده است.

در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته از ۴۹٫۴ دلار به ۴۷٫۶ دلار هر تن فوب کاهش یافت. سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز حدود ۲ دلار افت داشته ۴۴٫۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قیمت جهانی قراضه

در هفته ای که گذشت با بسته شدن معاملات جدید در بازار قراضه وارداتی ترکیه قیمت ها افت داشت. قراضه سنگین اروپا طی دو هفته حدود ۲۰ دلار افت داشته معاملاتی در ۲۳۰ دلار هم شنیده شد. قراضه سنگین آمریکا نیز از حدود ۲۵۷ دلار هفته قبل به ۲۴۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.

هفته گذشته قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در ثبات و ۲۰۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا نیز در ۲۵۰ دلار هر تن سی اف آر بدون تغییر ماند.

در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده ۲ دلار بالا رفته ۲۳۸ دلار هر لانگ تن شد.

میزان قیمت و عرضه بیلت

 هفته گذشته عرضه کننده های بیلت سی آی اس قیمت ها را پایین آوردند تا توجه مشتریان را جلب نمایند و معاملاتی در خاور میانه نهایی شد. اغلب پیشنهاد ها ۳۴۰ تا ۳۴۵ دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که هفته قبل ۳۵۰ تا ۳۶۵ دلار بود.

چین در ۳۷۰ دلار هر تن سی اف آر از سی آی اس بیلت خرید. در حالی که هفته قبل قیمت خرید از سایر کشورها در چین تا ۳۸۰ دلار هر تن سی اف آر بود.

بیلت صادراتی ترکیه۳۷۰ تا ۳۸۰ دلار هر تن فوب و در ثبات بود. در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی ۳۶۵ تا ۳۷۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که تا ۵ دلار افت هفتگی داشت.

بیلت در بازار ایران

قیمت شمش در هفته گذشته روند نزولی داشت. میانگین قیمت شمش روز شنبه ۵۳۶۶۷ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۵۲۴۳۳ ریال رسید. کاهش قیمت شمش به دو عامل اصلی بر میگردد:

عامل اول: رکود تقاضا در بخش مقاطع

عامل دومک پافشاری دولت برای مهار قیمت شمش و مقاطع در بورس کالا

روند نزولی قیمت باعث شده است که قیمت آهن اسفنجی هم کاهش پیدا کند و به محدوده ۲۷۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ ریال بسته به کارخانه برسد. از آنجا که شمش کلیدی ترین کالا در بازار فولاد است توجه به آن از طرف دولت بسیار جدی است. دولت تلاش می کند تا تورم را کنترل کند به همین دلیل اجازه نمی دهد قیمت شمش در بورس از ۴۵۰۰۰ ریال هر کیلو پایه بالاتر برود. کنترل قیمت میله گرد در بورس در سقف ۵۲۰۰۰ ریال و تیرآهن در سقف ۵۴۰۰۰ ریال پایه ناشی از همین سیاست است اما وضعیت موجود تابع شرایط بازار جهانی است. کاهش قیمت نفت به بروز مسایل اقتصادی بسیار جدی منتهی خواهد شد چنانچه تقاضای فولاد در دنیا رو به کاهش باشد و قیمت ها روند نزولی به خود بگیرد. در این صورت ادامه سیاست وزارت صمت ضرورتی نخواهد داشت اما چنانچه قدرت تقاضای خفه شده بر بازار بچربد قیمت در بازار جهانی افزایش خواهد یافت. در هر حال از آنجا که فولاد باید ارز به مملکت وارد کند دخالت وزارت صمت تا جایی ادامه خواهد یافت که تراز پرداخت های ما تاب آوری آن را داشته باشد، چنانچه حجم ارز حاصله کمتر از نیاز دولت باشد صادرات آزاد خواهد شد و بالطبع آن قیمت داخلی بالا خواهد رفت. نباید فراموش کرد که در بازار سهام فولادی ها نقش پررنگی دارند. دخالت وزارت صمت، تراز شرکت های فولادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این بهترین بهانه برای اعمال فشار فولادی ها به وزارتخانه برای تغییر سیاست هایش می باشد. آنچه مسلم است قیمت شمش در بورس فلزات به کف خود رسیده است و هیچ تشابهی با شمش های عرضه شده خارج از بورس ندارد به همین دلیل روند کنونی نمی تواند قابل دوام باشد .

مقاطع

هفته گذشته در بازار صادرات میلگرد ترکیه جو منفی بازار قراضه به عرضه کننده ها اجازه کاهش قیمت داد ولی خریداران باز هم به دنبال قیمت های پایین تر بودند. میلگرد صادراتی ترکیه حدود ۸ دلار ارزان تر شده به ۴۰۰ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی آن نیز قیمت از ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار به ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار رسید. میلگرد صادراتی سی آی اس ۳۷۰ تا ۴۰۰ دلار هر تن فوب ثبت شد که تغییری نسبت به هفته قبل نداشت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد از ۴۷۰ یورو به ۴۵۸ یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز میلگرد در ۶۰۳ دلار هر شورت تن مشابه هفته قبل باقی ماند.

مقاطع در بازار ایران

میانگین قیمت میله گرد روز شنبه ۶۲۷۴۰ ریال بود که تا چهارشنبه به ۶۱۳۹۱ ریال رسید. متوسط قیمت تیرآهن سایز ۱۴ تا ۱۸ در اصفهان ۷۳۳۳۳ ریال بود که تا چهارشنبه به ۷۰۵۰۰ ریال رسید. دلیل اصلی کاهش قیمت، کنترل قیمت در بورس فلزات و وادار نمودن همه کارخانه ها به عرضه میله گرد خود در سقف قیمت تعیین شده بورس می باشد. از طرف دیگر رکود تقاضا و همینطور بی اشتهایی ماه رمضان مزید بر علت شده است. در مجموع شرایط بازار به گونه ای است که می خواهد قیمت ها اوج بگیرد ولی دولت ترمز را تا به آخر کشیده است. در هفته گذشته شاهد آن بودیم که حجم عرضه مقاطع به بازار محدود شد و بسیاری از کارخانه ها چند روزی را برای تحویل سفارش دریافتی صرف می کنند در حالیکه وجه کالا را پیشاپیش دریافت کرده اند. این به معنای کاهش موجودی انبار مقاطع دپو شده در کارخانه هاست بنابراین هر تغییری در قیمت آهن اسفنجی یا شمش به سرعت و با ضریب تکاثری به بازار مقاطع سرایت خواهد کرد.

ورق گرم 

ورق گرم صادراتی سی آی اس هفته گذشته ۵ دلار افت داشته ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلار هر تن فوب ثبت شد البته خریدارها با توجه به وضعیت بازارها تخفیف بیشتری مطالبه می کردند. فعالیتی در بازار نبود و خریداران در ترکیه بالاتر از ۳۵۰ دلار هر تن فوب درخواست خرید نمی دادند.

در چین علی رغم کاهش قیمت باز هم بازار صادرات ورق در رکود بود. آخرین پیشنهاد ها ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار هر تن فوب بوده که نسبت به یک هفته قبل ۵ دلار افت داشت. البته قیمت رایج بازار پایین تر بود کره جنوبی در ۴۰۰ دلار هر تن سی اف آر و ویتنام در ۴۰۵ تا ۴۰۸ دلار هر تن سی اف آر از چین ورق گرم خریدند.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۸ یورو ارزان تر شده ۴۴۲ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم از ۴۷۴ دلار به ۴۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر روز شنبه ۷۹۰۰۰ ریال بود که تا آخر هفته به حدود ۸۰۰۰۰ ریال رسید. ورق های گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر مبارکه روز شنبه بطور میانگین ۹۰۹۳۸ ریال قیمت داشت که روز چهارشنبه به ۸۸۳۷۵ ریال رسید. در هفته گذشته تیغ وزارت صمت گوش مبارکه را هم برید و معاملات ورق گروه C را باطل کرد. این در واقع هشداری بود به مبارکه و اطرافیانش که شرایط را بهتر ارزیابی کنند البته ضعف تقاضا عاملی برای این کاهش بود. نباید فراموش کرد که صادرات لوله و پروفیل به شدت کاهش یافته است و همین امر تقاضای ورق های مبارکه را در داخل کشور بطور جدی تحت تاثیر قرار خواهد داد. این در حالیست که امیدی به بهبود بازارهای خارجی در کوتاه مدت نیست. ورق های اکسین ضخامت ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر بطور میانگین روز شنبه ۱۰۵۵۶۳ ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به ۱۰۲۳۷۵ ریال افت کرد. عرضه محصولات اکسین تغییر چندانی نداشته است اما کاهش قیمت آن ناشی از افت تقاضاست. در اواخر هفته بعضی از ضخامت های کیفیت ST-37 زمزمه افزایش قیمت را کوک کردند ولی اینکه صدای این ساز روزهای آینده بلند شود بسته به واکنش بازار است .

ورق سرد روز شنبه برای ضخامت ۴۰/۰ تا ۵/۲ میلیمتر ۱۳۲۶۳۶ ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه به ۱۳۶۴۴۴ ریال افزایش یافت. بهبود نسبی قیمت این کالا در بورس مدیون محدودیت عرضه آن است نه بهبود تقاضا چرا که تقاضای آن بخصوص در بخش لوازم خانگی بسته باقی مانده است

ورق گالوانیزه از میانگین قیمت ۱۲۸۰۲۰ ریال به ۱۲۷۶۰۰ ریال کاهش یافت. علت این امر پایین آمدن قیمت ورق گرم بود. هفته های پیش رو اگر همراه با تصمیم های خاصی نباشد بازار در همین قیمت ها سیر خواهد کرد در غیر اینصورت هیچ راهی پیش روی قیمت های فولاد نیست مگر افزایش، چرا که صادرات باز خواهد شد. تقاضا بعد از باز شدن بازار افزایش خواهد یافت و فرار سرمایه ها به بازار سهام کمرنگ تر خواهد گشت .

سال جهش تولید مصادف شده است با سیاست های کنترلی دولت که منتهی به کاهش تولید می گردد البته کرونا و تحریم ها دو عامل اصلی قضیه هستند ولی افزایش تولید به معنای بالا رفتن حجم سرمایه گذاری و روان شدن چرخش کالا و سرمایه است دولت برای پرهیز از تورم سیاست کنترل قیمت و چرخش کالا و سرمایه را دنبال می کند ادامه این وضع محققاً به افزایش تولید منجر نخواهد شد .

منبع: فولاد ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا