بازار‌های مالی ، بورس و بانکبورسپیشخوانتحلیلتحلیل بنیادی سهامعناوین اخبار

بررسی دلایل رشد شاخص و گذر از مرز یک میلیون واحدی

به نظر می رسد دلایل مختلفی این روزها بر شاخص بازار تاثیرمثبت گذاشته و باعث رشد بی وقفه آن شده است . از یک سو بر خلاف برخی افراد که معتقدند که قیمت ها در بورس تهران به صورت حبابی در حال افزایش است ، همانطور که در یادداشت های قبلی نیز به آن اشاره شد ،به نظر می رسد که تمام نمادهابا حباب قیمتی مواجه نشده اند و هنوز برخی نمادهای ارزنده ای در بازار یافت می شوندکه می توان کمتر از ارزش ذاتی آنها را خریداری کرد.
ازسوی دیگر اقتصاد ایران به دلیل سال ها تحریم ، وابستگی مستقیم و ارتباط موثری با اقتصاد جهان ندارد . حال آن­که این انتشار ویروس کرونا نیز مزید بر علت شدو باعث گردید تا بخشی از نقدینگی ها به سمت بازارسرمایه  سرازیر شود. چرا که بورس حامی قدرتمندی مانند دولت پیدا کرده است و این آرامش روانی را به وجود آورده است که بورس محل امن و بهترین مکان برای سرمایه گذاری ها و حفظ ارزش دارایی ها ست.

رشد شاخص تا چه زمانی ادامه دارد؟
حال سئوال این است که شاخص بورس تا چه میزان می­تواند رشد کند و آیا ریزش در پیش خواهد بود یا خیر؟

در پاسخ به این سئوال باید به این نکته توجه کرد که اولآ این نمادها هستند که شاخص را می­ سازند نه شاخص که بر نمادها تأثیر بگذارد. دوما ،همان­طور که عنوان شد دولت در شرایط فعلی که اقتصاد با بحران کرونا و تحریم روبرو است ، به هر دلیلی که شاید مسائل مهمی همچون جبران کسری بودجه از محل بازار سرمایه ، کاهش قیمت جهانی نفت خام و کنترل و هدایت نقدینگی ها از دلایل آن باشد ( حال به هر دلیلی که باشد مهم این است که در حال حاضر دولت حامی بورس است در تلاش است تا این بازار را جذاب نگه دارد که به نفع بازار سرمایه است ) به شدت از بورس حمایت می ­کند وهمین موضوع بورس را از لحاظ روانی به محل امنی برای سرمایه گذاری مبدل نموده که سبب شده تا بورس بدون کوچکترین نگرانی از ریزش با قدرت به حرکت خود ادامه دهد .

مرز روانی یک میلیونی شکست

هر چند در گذشته عنوان می شد که ممکن است بازار با نزدیک شدن شاخص به مرز یک میلیون ، وارد فاز استراحت و اصلاح قیمت ها شود که در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز بازار چنین عکس العملی نشان داد ، اما همانطور که در یادداشت های قبلی نیز به آن اشاره شد ، در صورت هجوم نقدینگی های جدید در پی حمایت دولت از بازار سهام ، ممکن است اصلاح قیمت ها موقتی و زود گذر باشد .که این اتفاق حتی زودتر از انتظار افتاد و در روز شنبه که اولین روز معاملاتی بود ، بورس با قدرت از مرز یک میلیون گذشت.

برخی برنامه های حمایتی دولت از بورس

در حال حاضر علاوه بر بیان سخنرانی های حمایتی از بورس ، دولت دوم اقدام مهم برای حمایت از بازارسرمایه انجام داده است .
پذیره نویسی برای صندوق واسطه گری یکم با نماد دارا یکم یکی از این اقدام ها بوده است .دولت در  در این طرح باقیمانده سهام خود نزد بانک­های ملت، تجارت و صادرات و شرکت­های بیمه البرز و اتکایی امین را در قالب واحد های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) و از طریق پذیره نویسی واگذار نمود و شرایطی ایجاد کرد تا آحاد جامعه بتوانند بدون هیچ مشکلی در این واحد ها سرمایه گذاری نمایند .اقدامی که باعث شد تا جریان نقدینگی زیادی به بازار سهام تزریق شود  و باعث جذاب ماندن بازار سرمایه شود.

اقدام دیگر دولت،  آزادسازی سهام عدالت است، به گفته وزیر اقتصاد، آزاد سازی سهام عدالت در شرایط حاضر از دو جنبه دارای اهمیت است، اول از این نظر که در شرایط بحران ناشی از کرونا آزادسازی این سهام می­تواند گشایشی در کار مردم محسوب شود و از سوی دیگر می‌تواند بتعث عمق بخشیدن و رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه شود.(  با آزادسازی سهام عدالت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شده که محرکی برای بازار سرمایه محسوب می شود).

بورس محل مناسب برای سرمایه گذاری اما با آگاهی

به این ترتیب می توان انتظارداشت که بازارسرمایه همچنان محل امنی برای سرمایه گذاری باشد .هرچند به علاقه مندان به سرمایه گذاری در این توصیه می شود که سرمایه گذاری در بازار سرمایه ، فعالیتی پر ریسک است که نیاز به دانش و آگاهی لازم دارد .بنابراین لازم است تا افراد با  بررسی و تحلیل نمادهای مختلف نسبت به خرید سهام در نمادهای مختلف اقدام نمایند وبادادن  صف های هیجانی خرید یا فروش ، تصمیم گیری نکنند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا