بازار‌های مالی ، بورس و بانکبورسپیشخوانتيتر يكعناوین اخبار

بازارهای مالی در شوک واکسن تازه کرونا

روز گذشته شاخص نزدک با افزایشی ۸۱/ ۱ درصدی به ۹۱۷۶ واحد رسید و شاخص داوجونز نیز با افزایش بیش از ۷۰۰ واحدی به ۲۴۳۶۵ واحد رسید. شاخص S&P۵۰۰ نیز با افزایشی ۴۹/ ۲ درصدی تا ۲۹۳۴ واحد صعود کرد. شوک انتشار این خبر بر بازار نفت نیز اثر مثبتی داشت و قیمت نفت برنت را بایک دلارافزایش به بشکه‌ای ۳۳ دلار رساند. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز اندکی افزایش یافت. شاخص دلار نیز در این روز ۰/۳۵ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر خبر نزدیک بودن کشف واکسن کرونا ارزش ذخایر امن مانند طلا و ین را کاهش داده است.

نگرانی از تکراتجربه ای تلخ 

پیش از این نیز بازارها نسبت به بازگشایی اقتصاد و پیدایش واکسن یا داروی درمان کرونا، واکنش‌های تند مقطعی نشان داده بودند. درست یک ماه پیش، خبر کشف داروی ضدکرونای شرکت گیلاد موجب سبزپوشی یکپارچه بازارهای سهام در دنیا شده بود، درست مانند وضعیتی که در روز گذشته ثبت شد. انتهای ماه گذشته میلادی نیز احتمال تایید شدن داروی شرکت گیلاد توسط سازمان FDA آمریکا موجب شده بود تا بازارها دچار نوسان شدید شوند و طلا در فاز کاهشی قرار گیرد.

پس از عبور چند هفته از خبر، اثری از خوش‌بینی اولیه به آن باقی نماند و طلا دیروز حتی مرز ۹۱ ماهه را نیز فتح کرد. باید منتظر ماند و دید گزارش شرکت مدرنا نیز به سرنوشت داروی گیلاد منجر می‌شود یا واکسن مدرنا، موجب بازگشایی سریع‌تر اقتصاد در جهان خواهد شد. اگر فرضیه دوم صحیح باشد، انتظار تعدیل بیشتر قیمت طلا نیز در روزهای آتی متصور است، اما اگر بازارها اثر واکسن تازه معرفی شده را جدی نگیرند و بازگشایی عمیقی در فعالیت‌های اقتصادی رخ ندهد، حرکت طلا در مسیر قله‌شکنی نیز تداوم خواهد یافت.

بازر سهام ایران راه خود را طی می کند
اما در بازار سرمایه ایران ، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است و همین طور که وضع تحریم های یک جانبه بر اقتصاد و شرکت های ایرانی بر روند بورس تهران تاثیری ندارد ، انگار انتشار اخبار خوب در سطح بین الملل نیز همین طور است . در روزی که اقتصاددنیا به خاطر انتشار این خبر در شوک فرو رفت و مسیر بازار های مختلف مالی تغییر کرد ، اما شاخص کل بورس تهران به روند کاهشی خود ادامه داد .به نظر می رسد به پایان رسیدن فرصت خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری دولت ، عرضه اولیه سهام ، شناسایی سود توسط فعالان تازه وارد که در مدت کوتاهی به سوددهی خوبی رسیده اند و افزایش عرضه به دلیل برخی نظرات کارشناسی از حبابی بودن شاخص و… باعث شد تا بازار سهام ایران بدون توجه به اخبار بین المللی ، همانند سابق که ویروس کرونا نتوانست بر رشد بی پروای شاخص اثر منفی بگذارد،خبر پیدا شدن واکسن این ویروس نیز اثرمثبتی بر بازار هیجانی بورس تهران نگذاشت و شاخص با کاهش به کار خود پایان داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا