عناوین اخبار

توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی در سفر

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، توصیه های ایمنی در هنگام روبرو شدن با مسمویت های غذایی را ارائه کرد. رعایت ایمنی غذایی مانع از بروز مسمومیت غذایی می شود. در ایام تعطیلات نوروز و هنگام سفر توجه به نکات پیشگیرنده از مسمومیت های غذایی بسیار حائز اهمیت است. این نکات عبارتند از:
_ دستور طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی: “پختن غذا و خوردن آن در همان روز” است.
_ غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند.
_ فراورده ای که دارای ظاهر و یا بوی ناخوشایند است، به هیچ عنوان نچشید.
_ اگرچه اکثر مسمومیت های غذایی معمولاً ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شوند، اما برخی مسمومیت های غذایی (بوتولیسم) می توانند کشنده باشند. بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، سوسیس و کالباس آلوده و غذاهای کنسروی که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها داده نشده بروز می کند. علایم و نشانه های این بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، خشکی و درد گلو است. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع داروی ضد سم (Anti toxin) در مراکز درمانی است. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت نماید.
_ چنانچه در سفر از غذاهای کنسرو شده آماده استفاده می کنید، با جوشاندن کنسروها به مدت ۲۰ دقیقه بلافاصله قبل از مصرف می توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری نمود. هنگام انتخاب قوطی های کنسرو به سالم بودن بسته بندی دقت کنید واز خرید کنسروهای دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید.
_ علایم برخی مسمومیتهای غذایی با تاخیر( ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده) ظاهر می شود. نشانه های این مسمومیت ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم می باشد.
_ هرگز غذاهای پخته شده را بیش از ۲ ساعت در دمای محیط ( اگر هوای اتاق گرم باشد، بیش از یک ساعت ) قرار ندهید.
_ برای گرم کردن مجدد غذاها، حتما آنها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما ی یکنواخت دهید.
_ از مصرف غذای پخته شده که بیش از سه روز از تهیه آنها گذشته است، خودداری نمایید.
_ حتماً قبل از آماده کردن و خوردن غذا، بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و زباله ها دستهایتان را با آب وصابون بشویید. نوعی اسهال میکروبی طی سفر به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است.
_ در سفر از حمل گوشت، تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری کوتاه مدت به دلیل فسادپذیری سریع خودداری نمایید.
_ طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی مثل غذاهای حاوی سس، تخم مرغ و خامه ، از یخدان مناسب استفاده کنید.
_ در سفر از خوردن گیاهان و قارچ های خودرو اجتناب نمایید. تشخیص گیاهان و قارچ های سمی از انواع بی خطر آنها مشکل است ومصرف آنها توسط جانوران، دلیل بر غیر سمی آنها نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا