اخبار استان هامخابرات

رتبه برتر ایران در میان ۱۵ کشور تولید هوش مصنوعی

به گزارش سرمایه گستران، سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ایران در هوش مصنوعی وضعیت قابل قبولی دارد، گفت: در مسئله دانشی و بهره مندی از نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی، وضعیت مناسبی در دنیا داریم و طبق گزارشات منابع معتبر، ایران از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی و تولید علم هوش مصنوعی، در رتبه های بین ۷ تا ۱۵ در دنیا قرار میگیرد.

همچنین محققان و اساتید بسیاری در کشور وجود دارند که پژوهش های کاربردی را در این حوزه انجام می دهند. اما مهاجرت نخبگان این بخش به کشورهای دیگر، به دلیل امکانات و جذابیت های شغلی، چالشی جهانی است که ما نیز باید به آن توجه کنیم و با ایجاد امکانات و بسترهای کاری مناسب از مهاجرت نخبگان این بخش جلوگیری کنیم.

وی افزود: ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تخصصی و ایجاد منابع و زیرساخت های پردازشی در زمینه هوش مصنوعی نیز از جمله مواردی است که مستلزم مشارکت کسب و کارهای خصوصی حوزه فاوا و سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها توسط آنها و حمایت حاکمیت است.

* در حوزه هوش مصنوعی با خلاء قانونگذاری و رگولاتوری مواجه هستیم

هاشمی تصریح کرد: یکی از خلاء هایی که در حوزه هوش مصنوعی با آن مواجه هستیم موضوع قانونگذاری و رگولاتوری است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. از سوی دیگر رعایت حقوق معنوی محصولات نوآورانه، توجه به فرهنگ داده باز همراه با مدیریت ، حکمرانی داده، ناشناسی آن و حفظ حریم خصوصی و هویت افراد نیز یکی دیگر از چالش های هوش مصنوعی به حساب می آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا