پیشخوانعناوین اخبار

رضا ضراب به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا بازداشت شد

رضا ضراب به اتهام صد‌ها میلیون دلار معاملات مالی در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در آمریکا بازداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از تابناک، بنا بر ادعانامه‌ای که در منهتن نیویورک تسلیم دادگاه شد، رضا ضراب، ۳۳ ساله، کارمندش کاملیا جمشیدی و حسین نجف‌زاده، کارمند ارشد یک شعبه بانک ملت ایران، متهمان پرونده هستند.

رضا ضراب روز شنبه در میامی بازداشت و روز دوشنبه در دادگاهی فدرال حاضر و به دستور قاضی دستگیر شد. دو متهم دیگر پرونده در آمریکا نیستند. آن‌ها متهم هستند که به نمایندگی از طرف دولت و شرکت‌های ایرانی کار می‌کردند.

در جریان ماجرای بحران فساد مالی ترکیه ۲۰۱۳ در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، «واحد جرایم سازمان‌یافته پلیس ترکیه» طی عملیاتی رضا ضراب و حدود ۵۰ نفر از افراد مرتبط با وی را دستگیر کرد. رضا ضراب متهم بود در جریان انتقال یک محموله طلا به ایران، به انتقال غیرقانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی اقدام کرده و در این میان، پای پسر اردوغان نیز به میان کشیده شد که با واکنش شدید اردوغان علیه پلیس و سیستم قضایی ترکیه مواجه شد.

جریانات مربوط به کشف بیش از ۱.۵ تن طلا در فرودگاه آتاتورک ترکیه بخشی از اتهامات مختلفی است که در پرونده مشترک ضراب و پسر اردوغان مطرح و در این میان پای بابک زنجانی نیز به میان کشیده شده بود. در یکم ژانویه ۲۰۱۳، هواپیمایی متعلق به خطوط هوایی یو. ال. اس با محموله ۱.۵ تن طلا در فرودگاه آتاتورک متوقف می‌شود. مقصد بخشی از این طلا‌ها شرکت‌های ترکیه‌ای بوده‌اند و بخشی نیز که به ادعای رسانه‌های ترکیه فاقد اسناد و مدارک رسمی بوده‌اند، متعلق به شرکت سورینت در ایران بوده‌اند.

ضراب که متولد ۱۳۶۲ در تبریز است دارای شهروندی دوگانه ایران و ترکیه است. او به دلیل استفاده از عنوان فرزندی حسین ضراب (پدرش) و هم به‌ واسطه آشنا شدن در سالیان زیاد با دوستان و آشنایان پدرش به ‌طور نسبی برای خود نام و شهرتی دست‌وپا می‌کند. خانواده ضراب علاوه بر ایران در سه کشور آذربایجان، ترکیه و امارات متحده عربی فعالیت‌های اقتصادی دارند و در حوزه‌های مختلف بازرگانی و صنعتی همچون صادرات و واردات طلا و سنگ‌های قیمتی، نقل‌وانتقال و مبادله ارز، کشتی‌سازی، فولاد و… کار می‌کنند.
حسین ضراب پدر رضا ضراب پس از بازگشت به ایران، فعالیت‌های خود را با تأسیس کارخانجات فولاد ادامه داد. حسین ضراب ابتدا در ۲۲ اردیبهشت‌ ماه هزار و سیصد و هشتادوهفت شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش را به ثبت رساند. این کارخانه در هجده مهرماه سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد.

رضا ضراب با توجه به داشتن ملک و املاک فراوان در چند نقطه از دنیا و دارا بودن صرافی بزرگی در امارات متحده عربی جای خود را در میان بازرگانان و تجار به‌ عنوان جوانی متمول، فعّال و جویای نام و البته دست‌ودل‌باز باز می‌کند و نامش بر سر زبان‌ها می‌افتد. ضراب مالک شبکه‌ای از شرکت‌ها در ترکیه و امارات متحده عربی، از جمله «رویال هولدینگ‌ای. اس.» بود که جمشیدی برای آن کار می‌کرد.

بنا بر ادعانامه دادستانی ضراب، جمشیدی و نجف‌زاده با پنهان کردن معاملاتی که سود آن به دولت ایران و نهادهای ایرانی می‌رسید، برای دور زدن تحریم‌ها تلاش کرده‌اند.

به گفته دادستان‌های آمریکا، این سه نفر به افراد و نهادهایی در ایران از جمله بانک ملت کمک کردند با انجام معاملات از طریق شرکت‌های ترکی و اماراتی از تحریم‌های آمریکا پرهیز کنند.

رضا ضراب، کاملیا جمشیدی، ۲۹ ساله و حسین نجف‌زاده ۶۵ ساله به توطئه برای کلاهبرداری از دولت آمریکا، نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین المللی، توطئه برای کلاهبرداری بانکی، و توطئه برای ارتکاب پولشویی متهم هستند.

دیه‌گو رودریگز، رئیس دفتر اف‌بی‌آی در نیویورک، گفت که این جرایم در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ انجام شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا