پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

قانون اساسی حکمی درباره ترتیبات تنظیم وصدور اعتبارنامه ندارد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان ،دکتر ره پیک در مورد اظهارنظر برخی مقامات مبنی براینکه (قانون اساسی می گوید نماینده که انتخاب می شود با رای حوزه انتخابیه خودش انتخاب می شود و به محض اینکه رای آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبار نامه اش تصویب شد ، این وسط چیزی نداریم)، افزود : در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد .
وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه ازنظر صلاحیت ها و چه از جهت حوزه های انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می شود و بعد از آن هیات نظارت وهیات اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضا وتایید کنند .
ره پیک اظهار داشت: اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت اعتبار نامه نمایندگان به مجلس داده می شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبار نامه ها رسیدگی می شود.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات گفت: بر اساس قانون بررسی نمایندگان در مجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهار نظر نکرده باشد .
وی ادامه داد : همه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی و براساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را بصورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است .
ره پیک گفت: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی و تفسیر این اصل توسط شورای نگهبان و همچنین طبق قوانین عادی از جمله ماده ۳ قانون مجلس شورای اسلامی ، نظارت شورای نگهبان عام و استصوابی وهمه مراحل وتمام امور مربوط به انتخابات است .
وی ادامه داد: شورای نگهبان به استناد مستندات قانون ازجمله مستندات ذکر شده نسبت به پرونده های مختلف اظهار نظر می کند و این رویه در تمام ادوار شورای نگهبان وجود داشته است و امر جدیدی نیست .
سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات تاکید کرد : شورا بر اساس وظایف قانونی اش که نظارت بر انتخابات است در مورد پرونده های انتخاباتی اظهار نظر می کند لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا