اخبار استان هاپیشخوانشهر و جامعه

رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز ضامن سلامتی

گاز بسیار سمی و کشنده منوکسیدکربن به علت مشخصات فیزیکی خاص خود که گازی فاقد بو، رنگ و مزه می باشد، به قاتل خاموش یا قاتل نامرئی مشهور می باشد، این گاز اکثر قربانیان خود را در خواب گرفتار کرده و حوادث مربوط به آن دلخراش و به صورت خانوادگی اتفاق می افتد.
لذا خطر نشت گاز مونو اکسید کربن یک تهدید بالقوه در کنار استفاده از وسایل احتراقی با سوختهای فسیلی و مولد گاز مونو اکسید کربن مانند بخاری، پکیج، شومینه و … می باشد. حتی یک اتومبیل روشن در یک پارکینگ مسقف می تواند گاز منوکسیدکربن را تا حد خطرآفرینی تولید نماید.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان بیان داشت: جهت کنترل و آگاه سازی فرد از خطر نشت گازهای خطرناک، حوادث آتش سوزی و انفجار، اطلاع رسانی نشت گاز یک ضرورت دائمی بویژه در فصول سرد سال به شمار می رود .
سید مصطفی علوی، با تفکیک موضوع نشت گاز طبیعی و تولید و انتشار گاز مونو اکسید کربن، گفت: در صورت نشت گاز طبیعی و استشمام بوی آن، قبل از هر کاری باید دقت کرد که در آن محل هیچگونه جرقه ای زده نشود، از روشن کردن کبریت، فندک و امثال آن و همچنین از روشن و یا خاموش کردن وسایل برقی، خودداری نمود.
وی، ادامه داد: پس از مشاهده نشت گاز باید فوراً شیر اصلی گاز بسته شود، افراد خانواده از محل آلوده به گاز خارج شوند، در و پنجره ها باز شوند،سپس با تکان دادن حوله پنبه ای مرطوب جریان خروج هوای آلوده به گاز تسریع شود و چنانچه محل آلوده به گاز تاریک باشد، بر ای روشنایی محل از چراغ قوه که در خارج از فضای آلوده به گاز روشن شده، استفاده گردد.
مهندس علوی،همچنین افزود: در صورت بروز هرگونه حادثه منجر به نشت گاز، بدون فوت وقت و با خونسردی کامل با شماره تلفن شبانه روزی ۱۹۴ پست امداد شرکت گاز تماس گرفته شود .
مدیرعامل شرکت گاز اصفهان در ادامه، در خصوص لزوم رعایت نکات ایمنی درنصب و استفاده از وسایل گازسوز اعلام کرد: نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز بسیار ساده و بی هزینه است و با صرف زمان کوتاهی جهت کنترل آن، می توان آسایش را درخانواده و جامعه خود فراهم کرد.
مهندس علوی، با اعلام این مطلب گفت: لوله بخاری باید فلزی بوده و نباید از لوله های فنری ( آکاردئونی) به دلیل عدم استحکام لازم استفاده کرد و لوله های دودکش بایستی به وسیله گازسوز (بخاری، آبگرمکن و…) و محل دودکش در دیوار محکم نصب شده باشد.
وی، افزود: قبل از استفاده از وسیله گازسوز باید از باز بودن مسیر دودکش ها اطمینان حاصل نمود و از درست کارکردن وسایل گازسوز نیز مطمئن شد.
مهندس علوی، کنترل دقیق اتصال شیلنگ به وسایل گاز سوز را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: شیلنگ باید از نوع مخصوص گاز (تقویت شده وچند لایه ای) با طول حداکثر یک متر و۲۰ سانتی متر باشد و حتماً باید محل دو اتصال به وسیله بست فلزی مخصوص محکم گردد و از بستن سیم های مفتولی بجای بست مخصوص اکیداً خود داری شود.
علوی، در ادامه بیان داشت: بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتماً از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد علامت خطر مکش معکوس گاز سمی co و عدم خروج آن را به ما اعلام می کنند و این ممکن است عواقب خطرناکی را برای ساکنین منازل در بر داشته باشد.
وی، تصریح کرد: گاز co(مونو اکسید کربن) گازی خطرناک، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی است که انسان نمی تواند وجود آن را با حواس پنجگانه خودحس کند و به همین دلیل به آن مرگ خاموش ( قاتل نامرئی) می گویند.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی بهینه سازی موتور خانه ها در سطح کشور گفت: در این طرح به صورت رایگان به موتور خانه های مجتمع های مسکونی اخدماتی همچون ؛تنظیم مشعل، نصب رسوب گیر و ترمیم عایق کاری ارائه می گردد.
مهندس علوی، افزود:در خانه هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می کنند، کنترل موتورخانه نیز ضروری است و بایستی سیستم موتورخانه بوسیله متخصصین مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت ناقص کار کردن عیب های آن رفع گردد.
وی، اضافه کرد: در صورت معیوب کار کردن موتورخانه، گاز CO تولید شده و از طریق درزهای ساختمان به داخل واحدهای مسکونی سرایت کرده و باعث گاز گرفتگی می شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی بایستی موتورخانه و لوله های رفت و برگشت آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی را عایق کاری نمود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نمائیم.
وی خاطر نشان کرد: در منازلی که برای گرمایش از پکیچ استفاده می کنند بکارگیری پکیچ های استاندارد و فن دار ضروری است و بایستی برای تبادل هوا دریچه هایی در داخل اتاق های واحدهای مسکونی تعبیه گردد.(مگر اینکه هوا یپکیج از خارج تامین شود)
وی با بیان اینکه دودکش باید تا پشت بام امتداد داشته باشد، عبور دودکش از داخل پنجره یا قراردادن بغل دیوار نادرست دانست و گفت: متأسفانه همین عوامل پیش پا افتاده، سال گذشته باعث فوت ۱۷ نفر از هم استانی های عزیز شده است.
مهندس علوی، ضمن هشدار در خصوص استفاده از کلاهک های غیراچ( H )بر روی دود کش ها، افزود: استفاده از این کلاهک ها خطرآفرین است، لوله بخاری باید به اندازه یک متر از پشت بام بالاتر باشد وکلاهک آن حتماً باید از نوع H باشد.
مهندس علوی، همچنین بر صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی تاکید کرد و گفت: میزان مصرف در فصل سرما بخصوص از اول مهر ماه در بخش خانگی رو به افزایش بوده، با صرفه جویی و مصرف منطقی و بهینه در این بخش می توان گازبیشتری را برای صنایع و واحدهای تولیدی تامین کرد.
گفتنی است، در حال حاضر در استان اصفهان، تمامی شهر ها و ۱۰۶۰ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و سالانه حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سطح استان مصرف می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا