اخبار استان هاحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

خسارت یک هزار میلیاردتومانی کرونا به منافع شهراصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی دراین نشست با بیان اینکه تشکیل شورای معتمدین مناطق از سال پیش آغاز و شروع آن به منطقه ۱۴ بازمی گردد، اظهار کرد: نهاد شورای معتمدین باید برای دوام و بقا دارای ساختار مشخص باشد، امروز آغاز این حرکت خواهد بود و تحقق این مهم به معنای نهادینه شدن مشارکت مردم است.

وی از لزوم تشکیل شورای معتمدین هر ماه یکبار در مناطق شهرداری خبر داد و تصریح کرد: لازم است در هر جلسه یکی از معاونان حضور داشته باشد تا این جلسات از انسجام و قدرت بیشتری برخوردار باشد و تصمیمات نهایی قابلیت اجرایی داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه این اقدام، شهرداری را از نعمت مشارکت مردمی و اظهار نظرهای دقیق مبتنی بر شناخت دقیق برخوردار کرده و راه را برای خدمت بیشتر به مردم هموار می‌کند، افزود: لازم است با انسجام و وحدت بیشتر بر مشکلات غلبه کنیم.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کنونی، تاکید کرد: امروز اگر قصد داشته باشیم پروژه ها را مبتنی بر شرایط کنونی پیش ببریم باید تمام پروژه ها تعطیل شود اما خوشبختانه با مدیریت صحیح، قفل بسته‌ای در پروژه‌ها وجود ندارد و فعالیت‌های عمرانی مسیر عادی خود را پیش می‌برد.

شهردار اصفهان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته وحدت از بهره برداری پروژه نمایشگاه بین المللی اصفهان در ۱۴ آبان ماه خبر داد و افزود: پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با صرف بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در شرایط بسیار سخت با حرکتی انقلابی و جهادی احداث شده و در اختیار مردم اصفهان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا در روزهای پایانی آبان ماه امسال افتتاح خواهد شد، افزود: اعتباری افزون بر ۱۸۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: مجموعه پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح سردار شهید سلیمانی نیز تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در پروژه سردار شهید سلیمانی مجموع پنج پل در زمینی به وسعت سه میلیون مترمربع از رمپ اول تا آخر و از غرب به سمت جنوب واقع شده است، گفت: این پروژه در مساحت یک و نیم در دو کیلومتری با عمق هفت متر و ارتفاع ۱۴ متر در حال احداث است.

شهردار اصفهان ادامه داد: با نگاهی واقع‌بینانه و بررسی تحقق بودجه و افزایش هزینه ها، اجرای پروژه سردار شهید سلیمانی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، البته سخت‌ترین روزها در حال سپری شدن است با این وجود قطار توسعه، پیشرفت و آبادانی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: ثمره فعالیت‌های سه سال گذشته شهرداری در قالب برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» در حال انجام است و شهروندان مناطق مختلف هر هفته شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی چندین پروژه عمرانی، فرهنگی و خدماتی هستند.

نوروزی خطاب به معتمدین مناطق شهرداری، تاکید کرد: بی‌شک تمام نظرات و پیشنهادات مطرح شده در این جلسه مورد توجه قرار می‌گیرد. معتمدین محلات نقطه به نقطه شهر را شناسایی و مشکلات را دقیق‌تر می‌بینند، از این رو در صدد تقویت برگزاری این جلسات هستیم. پس از دریافت نظرات و پیشنهادات مردم، نظر کارشناسی خود را به آن اضافه کرده و به منطقه مربوطه ارائه خواهیم داد؛ به طور حتم در برنامه‌ریزی و بودجه‌ها تمامی این موارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم استمرار آموزش ضمن خدمت برای کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: به عنوان یکی از مصوبات جلسه امروز اعلام می‌کنم که می‌توان از ظرفیت مرکز آموزشی سازمان همیاری شهرداری‌های استان برای آموزش کارکنان استفاده کرد زیرا برای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به مردم باید کارکنان آموزش‌های لازم را فراگیرند.

**خسارت یک هزار میلیاردتومانی کرونا به منافع شهر
نوروزی با اشاره به خسارت ناشی از ناآرامی‌های آبان‌ماه سال گذشته به شهر، گفت: سال گذشته در اتفاقات آبان‌ماه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به اموال شهرداری وارد شد، اما امکان جبران خسارات توسط دولت مقدور نبود و به همین دلیل بار سنگینی بر دوش شهرداری افتاد، با این وجود خللی در خدمت‌رسانی نداشتیم.

وی با اشاره به خسارات کرونایی در مترو و با بیان اینکه طبق پیش بینی ها باید روزانه تا ۱۵۰ هزار نفر مسافر توسط مترو جا به جا می شد، ادامه داد: اکنون روزانه تنها ۳۰ هزار مسافر با این وسیله نقلیه ارزان و پاک سفرهای درون شهری خود را انجام می‌دهند، در حالی که تمام هزینه‌ها و حقوق‌ها پرداخت می‌شود و چرخ‌ مترو همچنان برای رفاه شهروندان می‌چرخد.

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر شهر رویاها، ناژوان، مجموعه‌های تفریحی صفه تعطیل است و بدون اینکه درآمدی باشد، هزینه‌ها برقرار است، ناژوان با فعال بودن مجموعه‌های گردشگری خود در مدت دو ماه بودجه یک سال خود را تأمین می‌کرد، اما در حال حاضر هیچ درآمدی ندارد.

وی با بیان اینکه تعداد سفرهای شهروندان با استفاده از اتوبوس از ۵۶۰ هزار نفر بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: به دلیل شرایط کرونایی تاکنون یک هزار میلیارد تومان آسیب به منافع شهر وارد شده، اما با وجود این شرایط سخت، پروژه‌ها تعطیل نشده است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در دستگاه شهرداری، خدمات‌رسانی تعطیل‌بردار نیست، گفت: علیرغم شرایط سخت کنونی به گونه‌ای عمل شده که کوچک‌ترین خللی در خدمات‌رسانی نداشته باشیم و خوشبختانه حقوق‌ها به موقع پرداخت می‌شود، اما اگر کارگری اعلام کرده که تأخیر دو ماهه در پرداخت حقوق وجود داشته، بی‌شک کارگر مستقیم شهرداری نبوده و برای پیمانکار طرف قرارداد فعالیت می‌کند البته شهرداری پرداختی‌های خود به شرکت‌ها را به موقع انجام می‌دهد.

**مسیر پویایی شهر در شرایط سخت کنونی ادامه دارد
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه تشکیل شوراهای محلی به رشد و توسعه شهر کمک می‌کند اما وزارت کشور برای تشکیل شورایاری‌ها مجوز لازم را تنها به تهران داده که امیدواریم این خلأ قانونی رفع شود، اظهار کرد: سطح توقع شهروندان همراه با توسعه شهر در حال افزایش است که در این شرایط باید با همدلی و هم افزایی مسائل را دنبال و مشکلات را رفع کرد.
علیرضا نصراصفهانی، لزوم مشارکت شهروندان در امور شهر را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: یکی از مسیرهای تحقق این مهم، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی است.

وی افزود: شرایط سخت اقتصادی و شیوع کرونا می‌توانست بازدارنده انجام بسیاری از امور باشد اما تلاش شبانه روزی مدیران شهری، کارگران و پیمانکاران باعث شده شهر توقف نداشته باشد و مسیر پویایی خود را ادامه دهد.

**انضباط مالی خوبی در شهرداری حاکم است
رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهرداری اصفهان یک دوازدهم بودجه شهر متوجه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان تنها منبع درآمد از سوی دولت است، تصریح کرد: باید منابعی برای تحصیل درآمدهای شهرداری پیش‌بینی شود.
نصر با بیان اینکه اکنون انضباط مالی خوبی در شهرداری حاکم بوده و تعاملات شهری و بین شهری به نحو مطلوبی دنبال می‌شود، تاکید کرد: اگر امروز بیشتر پروژه‌های شهر فعال است، دلیل آن استفاده شهرداری از تمام ظرفیت‌های دولت است.

وی ضمن اینکه از معتمدان محلی درخواست کرد مسائل را به طور جدی با مردم در میان بگذارند، افزود: مردم باید بدانند که هزینه‌های زیادی برای نگهداشت شهر می‌شود و بخش عمده این هزینه‌ها بر عهده مدیریت شهری است. به‌طور مثال شهروندان تنها بخشی از هزینه بلیت اتوبوس و مترو را پرداخت می‌کنند.

نصراصفهانی با بیان اینکه روزانه ۴۵ میلیون متر مربع مساحت شهر نظافت و سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز شهر نگهداری می‌شود، گفت: شهرداری موظف به حفظ و توسعه فضای سبز در شهر است، البته باید نسبت به پرداخت حق و حقوق شهر اهتمام بیشتری داشته باشیم.

**آبادانی هر چه بیشتر شهر در گرو تعامل شهروندان با مدیریت شهری
مشاور امور فرهنگی شهردار اصفهان نیز با بیان اینکه تجربه های بشری ثابت کرده جوامع مردم سالار و دموکرات توانایی بیشتری در حل مشکلات نسبت به سایر جوامع دارند، اظهار کرد: جامعه مدنی قوی و مشارکت گسترده مردم دو نکته مهم در مردم سالاری است، هر چه در شهر و کشور جامعه مدنی قوی‌تری داشته باشیم و بسترهای لازم برای مشارکت بیشتر مردم فراهم شود آرامش و آسایش بیشتری برای شهروندان فراهم می‌شود.

سید رحیم مدنیان تصریح کرد: از گذشته شهرداران مناطق با بخشی از مردم جامعه به عنوان معتمدین منطقه، ارتباط و مشورت‌هایی داشتند و از نظریات آنها استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم ساماندهی این فرآیند، آبان ماه سال گذشته شهردار اصفهان پس از بازدید از مناطق مختلف، وجود تشکیلاتی برای استفاده از حضور معتمدین را مورد تاکید قرار داد تا از ظرفیت آنها استفاده بیشتری شود.

مدنیان با بیان اینکه بر این اساس طرحی آماده و در شورای معاونان شهرداری و سپس در جلسه مدیران مناطق مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت، گفت: این طرح با جریانات آبان ماه سال گذشته و پس از آن با شرایط سخت کرونایی مصادف و تحقق آن به تأخیر افتاد تا اینکه اواخر اردیبهشت ماه تصمیم بر آغاز فعالیت شورای معتمدین گرفته شد.

وی اضافه کرد: در هر منطقه ۳۰ تا ۵۰ نفر از معتمدین شناسایی و با مشورت مدیر منطقه این تشکیلات شکل گرفت تا شورای معتمدین تشکیل و مشکلات منطقه به شهردار منتقل شود زیرا تحقق این مهم باعث ایجاد محیط مناسب‌تری برای زندگی مردم خواهد شد.

مشاور امور فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه پس از تشکیل شورای معتمدین مقرر شد از بین آنها سه تا پنج نفر به عنوان معتمدین شهر اصفهان انتخاب شده و جلساتی را با شهردار برگزار کنند، افزود: خوشبختانه این روند انجام و زمینه برای برگزاری جلسه هم‌اندیشی فراهم شد.

وی تا کید کرد: در نخستین جلسه معتمدان از مناطق یک، سه، چهار، هشت، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ حضور داشتند و معتمدان شش منطقه دیگر در جلسه دیگری حضور خواهند داشت، امیدواریم برای آبادانی و زندگی هر چه بهتر شهروندان در اصفهان این تعامل و مشارکت به نحو مطلوب انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا