اخبار صنعت، معدن و تجارتصنایع و شرکت هاعناوین اخبار

هدف مجلس ، انتفاع تولید کننده و مصرف کننده فولاد و ساماندهی بازار است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان ، طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در حاشیه این بازدیدگفت : طرحی در خصوص ساماندهی عرضه محصولات زنجیره فولاد کشور در مجلس مطرح است که جلسات متعددی برای آن در کمیسیون صنایع و معادن و با حضور دست اندرکاران صنعت فولاد کشور برگزار شده است . در این راستا تلاش می کنیم از طریق بازدید از صنایع فولادی همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه ، نظرات کارشناسان این صنعت را جویا شویم و از نزدیک مسائل فولادسازان را بررسی کنیم .
وی افزود : این طرح مجلس برای قیمت گذاری و نحوه عرضه در زنجیره فولاد به منظور ساماندهی بازار این محصولات است . یکی از بخش های مهم این طرح ، امکان رصد کردن ورود و خروج مواد اولیه و محصولات فولادی در بازار است .
این عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت : تلاش مجلس این است که صنایع فولادی از طریق عرضه در بورس کالا ، ابتدا نیاز داخل را تامین نمایند و مازاد آن صادرات شود . این امر هم موجب تامین بازار داخل شده و هم مانع خام فروشی مواد اولیه می گردد و درنهایت ایجاد ارزش افزوده را در پی دارد .
طاهری افزود : متاسفانه بر خلاف شرکت هایی مانند ذوب آهن که عرضه مناسبی در بورس کالا دارند ، برخی واحدها در زنجیره فولاد که ملزم به عرضه در بورس کالا هستند ، تنها ۳۰ درصد تعهد خود را اجرا کرده اند و این امر باید اصلاح شود .

مجتبی رضاخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این بازدید گفت : ذوب آهن اصفهان پیشکسوت صنعت فولاد است و نظرات مسئولین آن در این حوزه اهمیت ویژه ای دارد و لذا در بررسی شرایط زنجیره فولاد از نظرات این کارشناسان بهره گرفتیم .
وی افزود : هدف مجلس از تهیه طرحی برای رفع مشکلات زنجیره فولاد ، انتفاع تولید کننده و مصرف کننده و کاهش نقش سوداگران است . در واقع باید ، ضمن حفظ سودآوری مناسب برای تولید کنندگان ، محصولات فولادی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد .
این نماینده مجلس اظهار داشت : به دلیل تغییرات نرخ ارز ، متاسفانه شاهد سوداگری در بازار فولاد هستیم که موجب شده نفعی به تولید کننده نرسد و مصرف کننده تحت فشار قرار گیرد .
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حضور کل زنجیره فولاد در بورس کالا تاکید کرد و افزود : برای حل مشکلات این زنجیره ، باید تمام جزئیات مدنظر قرار گیرد و شرایط کلیه بخش های این زنجیره بررسی شود .
منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این دیدار اظهار داشت : ذوب آهن اصفهان تنها شرکت بزرگ فولادی کشور است که از شیوه کوره بلند استفاده می کند ، شیوه ای که بیش از ۹۰ درصد فولاد دنیا را شامل می شود ، به همین دلیل صدای این شرکت شنیده نشده و مشکلات آن دیده نمی شود .

وی افزود : بورس کالا به خوبی می تواند ایجاد شفافیت کند اما قیمت گذاری دستوری ، نه تنها به نفع مصرف کننده نیست ، بلکه ایجاد رانت می کند .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اجرای کامل تعهدات این شرکت جهت عرضه محصولات در بورس کالا و تامین نیاز داخل ، اظهار داشت : صادرات برای صنایع فولادی به ویژه ذوب آهن اصفهان ، که ارز مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کند ، بسیار حیاتی است ، ضمن اینکه تولید فولاد کشور مازاد بر نیاز داخل است و تامین ارز در شرایط تحریم های ظالمانه ، برای کشور ضرورت بسیار دارد .
یزدی زاده اظهار داشت : صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا ، ارز آوری خوبی برای کشور به دنبال دارد و این امر مستلزم تامین مواد اولیه است .
وی افزود : ذوب آهن اصفهان به جهت استفاده از شیوه کوره بلند در تولید فولاد برخلاف سایر واحدهای فولادی کشور از یارانه انرژی برخوردار نیست . در واقع هزینه مواد اولیه و انرژی برای این شرکت مطابق قیمت های جهانی است و این امر رقابت را برای ذوب آهن اصفهان سخت می کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا