تيتر يكعناوین اخبار

اقتصاد،صلح، رهاورد سفر حسن روحانی به عراق است

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا ، ‘مظهر محمد صالح’ افزود: تحریم های سنوات اخیر بر جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اقتصاد ایران، اقتصادی مسالمت آمیز و صلح طلبانه است که به عنوان رهاورد سفر قریب الوقوع دکتر روحانی به بغداد انتظار می رود باعث شکوفایی همکاری های مشترک دوجانبه و تحول اقتصادی در عراق شود.
وی خاطرنشان کرد که این نوع همکاری ، نه تنها به نفع دو کشور، بلکه کل منطقه غرب آسیاست، زیرا جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ و دارای پایه های اقتصادی متین و مستحکمی است.
وی درباره سفر حسن روحانی به بغداد گفت: شخصا آقای روحانی را یک شخصیت تاریخی می دانم و به ایشان علاقمندم و ایران را به خاطر وجود چنین شخصیتی، خوش اقبال می دانم و بی شک ایشان، میهمان عزیزی برای عراق و مردمش خواهند بود.
وی مهمترین دستاورد سفر را از حیث اقتصادی برشمرد و افزود: ایران دارای تجربه ای بلند در زمینه های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی است و تحریم های اعمال شده، باعث شد تا تصور مثبتی درباره اقتصاد ایران در بین ملت های منطقه شکل بگیرد.
دکتر مظهر ادامه داد: این سفر در برهه ای انجام می شود که دو رخداد مهم روی داده است؛ اولا: تحریم ها از ایران برداشته شده و دوم اینکه گروه های تروریستی داعش در شرف نابودی کامل به دست نیروهای مردمی، ارتش و عشایری عراق هستند.
وی یادآور شد که جنبش اصلاحی که دولت عراق آغاز کرده، در بهبود وضعیت اقتصادی و گسترش مناسبات اقتصادی بین دو کشور تاثیر بزرگی خواهد گذاشت.
مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق تاکید کرد: با توجه به اینکه بازرگانی بین دو کشور الان کاملا آزاد و باز است، امیدواریم از این مرحله عبور کرده و به سرمایه گذاری مشترک در همه زمینه ها برسیم.
وی گفت: سرمایه گذاری مشترک باعث بهبودی وضعیت اقتصادی نه تنها ایران و عراق، بلکه کل منطقه و قاره آسیا می شود، زیرا فرصت های سرمایه گذاری در بخش های پزشکی، کشاورزی و صنعتی و دیگر بخش ها وجود دارد.
وی با تاکید بر مشترکات گسترده بین دو ملت ایران و عراق گفت: وجود این مشترکات بین دو کشور باعث جهش در مناسبات و گسترش روابط اقتصادی می شود و معتقدم این فلسه سفر حسن روحانی به عراق است.
دکتر مظهر تاکید کرد: جنگ هشت ساله ای که رژیم سابق بعث به دو ملت ایران و عراق تحمیل کرد، اکنون تبدیل به خیر و برکت و نزدیکی بیشتر بین دو کشور دوست و برادر شده است.
دکتر مظهر محمد صالح خاطر نشان ساخت: مناسبات اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق در سنوات اخیر گسترش قابل ملاحظه ای داشته به نحوی که از ۵ میلیارد دلار در چند سال اخیر به ۱۲ میلیارد دلار در سال گذشته رسید و این رقم سالانه در حال افزایش است.
وی میانگین مصرف روزانه برق را در عراق یک هزار و ۴۰۰ مگاوات ذکر کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این انرژی از ایران تامین می شود و حداقل دو استان عراق برق شان را از ایران خریداری می کنند.
وی با اشاره طرح خط لوله انتقال گاز افزود: گاز مورد نیاز نیروگاه های گازی عراق از ۲۰۰۹ تا به امروز از ایران تامین می شود.
وی با مشترک خواندن ذائقه مردم عراق با ایران در مصرف کالاهای غذایی گفت: محصولات غذایی ایران نیز به دلیل کیفیت، متناسب با ذائقه مردم عراق است.
مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق ادامه داد: وجود ذائقه های مشترک و عادات و سنن مشترک و طبیعت مصرفی مشترک باعث شده است که بازار عراق در سال های اخیر یکی از بازارهای اصلی پذیرش کالاهای ایرانی باشد.
دکتر مظهر به اهمیت گردشگری دینی بین دو کشور نیز اشاره کرد و گفت: گردشگری دینی یکی از مسایل مورد اهتمام و حساس دو کشور است، بویژه اینکه عراق به واسطه دارا بودن مراقد مقدسه در نجف، کربلا، سامرا و کاظمین به عنوان قطب گردشگری دنیای اسلام به شمار می شود.
وی بیشترین گردشگران دینی عراق را از ایران دانست و افزود: تعداد زایران ایرانی که برای زیارت عتبات مقدسه وارد عراق می شوند رقم بالایی است و در مقابل تعداد زیادی از اتباع عراقی نیز برای زیارت عتبات مقدسه به ایران سفر می کنند اما به واسطه جمعیت بالای ایران، رقم زایران ایرانی بالاتر است.
به گفته وی ، گردشگری دینی به مرور در حال گسترش روز افزون است که خود این در شکوفایی اقتصادی دو کشور اثرگذار بوده است.
وی نزدیکی جغرافیایی را یکی از علل گسترش مناسبات دو کشور خواند و گفت: بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک فرصتی برای گسترش همکاری اقتصادی بین دو کشور فراهم کرده است.
وی افزود: کالاهای اقتصادی و تولیدی و شرکت های ایرانی با استقبال گسترده ای در عراق مواجه شده و مورد توجه مصرف کنندگان عراقی قرار گرفته اند و بر همین اساس صنایع و فعالیت های کشاورزی ایران به نظرم مورد توجه عراقی هاست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا