اخبار استان هاتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

میدان آزادی تا سی و سه پل پیاده راه می شود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در برنامه تلویزیونی گفتگوی هفته اظهار کرد: درصدد هستیم تا شهر را از خودرو محور بودن به انسان محوری تبدیل کنیم که برای تحقق این هدف مهم باید پیاده‌روها را توسعه داده و پیاده‌راه سازی‌ها را افزایش دهیم.

وی به لزوم افزایش محورهای پیاده در شهر اشاره و تصریح کرد: باید در شهر به جای خیابان‌های عریض، پیاده‌روهای عریض داشته باشیم، بر اساس این سیاست درصدد پیاده‌راه کردن مسیر حدفاصل میدان آزادی تا سی و سه پل هستیم تا در امتداد آن، مسیر پیاده راه به میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع)، میدان امام (ره) و میدان امام علی (ع) متصل و شهر دارای یک محور پیاده راه مطلوب باشد.

وی ادامه داد: پیاده راه شدن میدان آزادی تا سی و سه پل توسط مشاور در مرحله بررسی و طراحی آن در حال انجام است.
شهردار اصفهان همچنین پیاده‌راه شدن محور تاریخی چهارباغ عباسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نیویورک‌تایمز، اصفهان را پنجاه و دومین مقصد گردشگری جهان اعلام کرده است و البته اصفهان نخستین نقطه گردشگری ایران به شمار می‌آید، بنابراین بی‌شک با تمام شدن شرایط کرونایی و ایمن شدن محیط، اصفهان باز هم محور گردشگری و چهارباغ محل حضور افراد از نقاط مختلف کشور و جهان خواهد شد.

*ارتقای زیست‌پذیری شهر و بهبود کیفیت محیط زندگی مردم
وی با اشاره به اینکه ارتقای زیست‌پذیری شهر و بهبود کیفیت محیط زندگی مردم مورد دغدغه جدی مدیریت شهری بوده و در حوزه محیط زیست و افزایش کیفیت محیط زندگی شهروندان برنامه‌ریزی‌های خوبی کرده است، ادامه داد: ایجاد پاتوق‌های شهری در مناطق ۱۵ گانه یکی از مصادیق این موضوع است. در حال حاضر پاتوق‌های شهری در مناطق یک و ۹ شهرداری ایجاد شده تا افراد سالمند در آن‌ها به استراحت و گفت و گو بپردازند و در دیگر مناطق هم ایجاد خواهد شد.
شهردار اصفهان همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید در شهر و اجرای ۱۵۰ کیلومتر از این مسیرها تا پایان سال‌جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسیرهای دوچرخه‌سواری با هدف کاهش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی ایجاد می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود شهروندان تا حد امکان سفرهای درون شهری خود را با استفاده از دوچرخه انجام دهند.
وی با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه در اصفهان باید شلوغ تر از خیابان‌های شهر باشد، تصریح کرد: مردم باید در تکمیل زیرساخت‌ها همکاری کنند و بیشتر از دوچرخه استفاده داشته باشند.

*محیط زیست از شاخص های مهم برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵
وی گفت: در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان ششمین برنامه پنج‌ساله شهرداری که در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید، اهداف خرد و کلان تدوین شده که از مهمترین اهداف کلان موضوع محیط زیست و تمرکز بر کاهش آلودگی‌ها است، بنابراین باید برای تحقق آن اهداف خرد تعریف شود.
شهردار اصفهان با بیان اینکه در همین زمینه اهداف خردی در راستای کاهش آلودگی هوا با گسترش حمل و نقل غیر موتوری و مبتنی بر افزایش وسایلی همچون مترو، تراموا، BRT و اتوبوس‌ها برنامه‌ریزی شده است، افزود: بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری در حوزه حمل و نقل همگانی هزینه خواهد شد تا زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
نوروزی تصریح کرد: برای کاهش آلودگی ناشی از تردد ناوگان حمل بار در شهر نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی شده چرا که معتقدیم افزایش زیست‌پذیری شهر در گرو کاهش میزان تردد خودروهای سنگین است، از این رو احداث پروژه رینگ چهارم به طول ۸۰ کیلومتر که ۵۰ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان قرار دارد و دارای ۲۳ تقاطع است را در دستور کار قرار دادیم.

*زیست پذیرتر کردن شهر برای کودکان و سالمندان
وی با تاکید بر اینکه برای افزایش زیست‌پذیری شهر برای کودکان و سالمندان، اصفهان در دو سال گذشته در مسیر تبدیل شدن به شهر دوستدار سالمند و دوستدار کودک قرار گرفته است، گفت: اصفهان از دو سال گذشته به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شده و نشان شهر دوستدار کودک نیز بهمن‌ماه سال‌جاری با حضور نماینده یونیسف در تهران به این شهر اعطا می‌شود و این بدان معناست که زیرساخت‌های لازم برای زیست بهتر کودکان فراهم شده است.
شهردار اصفهان گفت: اگر می‌خواهیم شهر توسعه پیدا کند باید مؤلفه‌های حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد و دسترسی آنها به امکانات آسان باشد. همچنین باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای فراهم شود که سالمندان نیز به راحتی در شهر امکان حیات داشته باشند، همچنین مناسب‌سازی شهر برای افراد دارای معلولیت نیز مورد توجه بوده است.

*اقدامات ویژه در زمینه مدیریت مصرف انرژی
وی با ابراز خرسندی از اینکه برای دومین دوره متوالی شهرداری اصفهان در رویداد جایزه انرژی به عنوان نهاد برتر در زمینه مدیریت مصرف انرژی انتخاب شد، اظهار کرد: رویداد جایزه انرژی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار می‌شود و این سازمان‌ها نهاد برتر را بر اساس معیارها داوری و شناسایی می‌کند.
نوروزی با بیان اینکه شهرداری موفق به کسب تندیس ساختمان‌های سبز شده است، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در هر شهری میزان فضای سبز است که دارای ابعاد مختلف تاثیرات محیط زیستی اجتماعی و فرهنگی بوده و می‌تواند یک شهر را به عنوان زیست پذیر معرفی کند.
وی ادامه داد: از سال ۹۶ تا سال ۹۸، ۲۰۰ هکتار فضای سبز در شهر توسعه یافته، تعداد سه میلیون و ۲۴۰ هزار اصله درخت نیز کاشته شده و ۶۵۷ هزار متر مربع چمن مقاوم در برابر شرایط خشکی و کم آبی در شهر استفاده شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سیستم آبیاری نوین در فضای سبز شهر توسعه پیدا کرده و برای کاهش آبدهی درختان از فناوری واترباکس استفاده شده است، گفت: سال آینده بیش از ۳۰۰ میلیارد برای توسعه و نگهداری فضای سبز شهر هزینه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری چهار تصفیه خانه را آماده کرده که ۷۶۰ لیتر بر ثانیه آب را تصفیه می‌کند، خاطرنشان کرد: در حوزه پسماند نیز خطوط پردازش توسعه یافته و پروژه هاضم بی‌هوازی برای تولید انرژی از پسماندها در حال اجرا است؛ البته شهرداری و مردم باید در مدیریت پسماند مشارکت داشته باشند و تولید پسماندها باید توسط مردم کاهش یافته و تبدیل پسماندها به کود کمپوست و جلوگیری از دفع آنها بر عهده شهرداری است.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی توسط شهرداری تولید می‌شود، ادامه داد: در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، میدان مرکزی میوه و تره بار و باغ گل‌ها، پنل‌های خورشیدی نصب شده است.

*تجهیز ۲۷۰۰ آپارتمان شهر به آبگرمکن‌های خورشیدی
وی با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد آپارتمان شهر به آبگرمکن خورشیدی مجهز شده است، افزود: باید بسیج همگانی به وجود آید تا با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی به تولید برق کمک کنیم، زیرا اصفهان شرایط جغرافیایی بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد و شورای شهر نیز در این راستا مصوبات خوبی داشته است.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای با توسعه انرژی خورشیدی اقدامات خوبی شده است، ادامه داد: نتیجه این اقدامات به زیست‌پذیر تر شدن شهر کمک می‌کند و در نهایت تامین آرامش و آسایش شهروندان را همراه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا