اخبار استان هاحوادثحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

بهره برداری از سه سامانه هوشمند اتوبوسرانی در شهر اصفهان در مسیر شهر هوشمند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سید عباس روحانی با اشاره به اجرای پروژه سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان در راستای هدف شهر هوشمند اظهار کرد: این طرح از جمله پروژه‌های بسیار بزرگ فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) و سیستم‌های هوشمند حمل و نقل (ITS) شهرداری اصفهان است که در سال گذشته زیرساخت های آن توسعه پیدا کرد و امسال بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان اولین شهر دارای سامانه جامع و یکپارچه حساب شهروندی متصل به چند کارت و اولین شهر مجهز به سامانه یکپارچه AFC (سیستم دریافت اتوماتیک بلیط) و AVL (سیستم مکان یابی خودکار ناوگان) و PIS (سیستم ارائه اطلاعات به مسافران) اتوبوسرانی شهری است، گفت: با اجرای این طرح، اصفهان اولین شهر ایران است که به امکان بلیت تک سفره با QR code در شبکه اتوبوسرانی شهری مجهز شده است.

*قابلیت استفاده از کارت بلیت در بیش از ۱۷۰۰ پایانه فروشگاهی و بانکی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از سامانه های جدید، امکان شارژ کارت بلیط و حساب شهروندی به صورت آنلاین فراهم می شود.
وی از افزایش ضریب ایمنی و امنیت کارت بلیط و پرداخت های خرد شهری به عنوان دیگر مزایای این طرح یاد کرد و گفت: برنامه ریزی سفر با استفاده از اپلیکیشن موبایلی ویژه، اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از ۵۰ نمایشگر نصب شده در ۵۰ ایستگاه اتوبوس به صورت آنلاین، استفاده از ۳۰۰ دستگاه پایانه بانکی به منظور شارژ کارت بلیط‌ها، استفاده از ۸۵۰ دستگاه POS برای شارژ کارت بلیط در باجه‌های ارائه خدمات شارژ و نیز استفاده از ۳۰۰ دستگاه کاهنده آنلاین برای شارژ کارت در مراکز تفریحی شهرداری اصفهان مانند باغ پرندگان، باغ گل ها، شهر رویاها، باغ خزندگان، تله کابین صفه و… از دیگر ویژگی های این طرح هاست.
روحانی با بیان اینکه با این سامانه ها امکان استفاده از ۳۰۰ دستگاه POS مربوط به پذیرندگان آنلاین شامل فروشگاه های کوثر، شرکت های تعاونی شهرداری و …، نظارت بر همه خطوط ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، رصد و مدیریت اتوبوس‌های فعال و تعمیرگاهی متوقف اتوبوسرانی محقق می شود، اظهار کرد: برنامه ریزی تخصیص ناوگان در خطوط براساس نیاز خط و سر فاصله زمانی تردد ناوگان و در نتیجه استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها در همه خطوط از دیگر خدمات و مزایای سامانه های جدید هوشمند اتوبوسرانی است.

وی کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها در مبدا و مقصد و بهبود زمان انتظار مسافر و مدیریت مصرف سوخت به واسطه نظارت و کنترل پیمایش دقیق اتوبوس‌ها را از دیگر مزایای این سامانه ها عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از پروژه های سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، ابزارهای مدیریتی متعدد و یکپارچه برای نظارت بر ناوگان در اختیار مدیران است و در مجموع خدمت رسانی بهتر به شهروندان و مدیریت بهتر عرضه و تقاضای حمل و نقل عمومی را به دنبال دارد.
*امکان مشاهده زمان رسیدن اتوبوس ها در اپلیکیشن «نصف جهان»
وی بیان کرد: در سامانه جامع جدید، هر شهروند می تواند با مراجعه به پرتال اینترنتی شهروندی، برای خود یک حساب شهروندی افتتاح کند و یک یا چند کارت بلیت جدید با ساختار جدید که در قالب این پروژه در اختیار وی قرار می گیرد را به حساب شهروندی خود متصل کند.

روحانی با اشاره به اینکه گروه های خاص دارای تخفیف تشویقی و حمایتی، می توانند از طریق ارائه درخواست و بارگذاری اسناد و مدارک پشتیبان، درخواست استفاده از تخفیف های تشویقی و حمایتی را به صورت الکترونیک و بدون نیاز به حضور فیزیکی ارائه کنند، گفت: در کنار پرتال شهروندی اپلیکیشن موبایلی «نصف جهان» طراحی و توسعه یافته است که شهروندان علاوه بر امکان استفاده از خدمات پرداخت برای شارژ حساب شهروندی و خرید بلیت تک سفره QR Code می توانند از زیرسیستم های اطلاع رسانی مسافران استفاده کنند.

وی استعلام زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس بعدی به ایستگاه، دیدن لیست خطوط عبوری از یک ایستگاه خاص و نیز استفاده از مسیریاب مبتنی بر شبکه اتوبوسرانی را از دیگر قابلیت های نرم افزار موبایلی «نصف جهان» عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: در شهر گردشگرپذیر اصفهان، بلیت های تک سفره ابزار مناسبی است که هر گردشگری می تواند متناسب با نیاز خود تهیه و از آن برای سوار شدن به اتوبوس و مترو استفاده کند.
وی ادامه داد: اپلیکیشن «نصف جهان» گردشگران و سایر کاربران را از مراجعه حضوری به نقاط شارژ بی نیاز می کند، هر چند که حضور یک بانک بزرگ پشتیبان در این پروژه افق تجهیز ۸۰۰ نقطه شهر به خدمات فروش و شارژ برای آن دسته از کاربرانی که همچنان تمایل به استفاده از خدمات حضوری تهیه کارت بلیت، و بلیت تک سفره را دارند، فراهم می کند.

روحانی اظهار کرد: سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان با پوشش سخت افزاری یک هزار و ۳۰۰ اتوبوس شهری و ۳۰۰ گیت ایستگاه های خطوط تندرو و طیف وسیعی از سامانه های سخت افزاری و نرم افزاری مرکزی، ابزار کامل و یکپارچه در اختیار مدیریت شهری قرار داده است تا اطلاعات غنی چند وجهی و لحظه ای در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

وی افزود: برای اجرای این طرح، مدیریت شهری اصفهان با اعتماد به توان تولید داخلی موفق شده است تا تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری همخوان با استانداردهای روز دنیا که توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده را به کار گیرد و نگرانی پروژه های مشابه برای وابستگی به تأمین کنندگان خارجی را مرتفع سازد، همچنین با این اقدام، نگهداری، ارتقاء و توسعه پذیری سیستم در میان مدت و دراز مدت تضمین می شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از این طرح، کنسول راننده با صفحه نمایش لمسی هفت اینچی تمام رنگی، ابزار ارتباطی مرکز مانیتورینگ اتوبوسرانی و راننده است.
وی ادامه داد: راننده علاوه برای باز و بسته کردن شیفت و انتخاب خط حرکتی خود، قادر است از اطلاعات کنسول مانند وضعیت مسیر پیش رو، زمان رسیدن به ایستگاه بعدی، فاصله با اتوبوس بعدی، دریافت هشدارهای مربوط به سرعت و یا انحراف از مسیر به صورت دو سویه با مرکز فرمان در ارتباط باشد و ضمن دریافت دستورها از مرکز فرمان نیازمندی های خود را از طریق کنسول به مرکز اعلام کند.
روحانی افزود: ماهیت سامانه پرداخت الکترونیک مبتنی بر حساب شهروندی، باعث می شود که ساختار سامانه به سمت تمام online بودن مبتنی بر شبکه ۴G در بستر یک شبکه APN اختصاصی و امن حرکت کند، بنابراین در هر لحظه از زمان می توان وضعیت کارکرد روزانه اتوبوس ها که در بازه های زمانی بسیار کوتاه در سامانه مرکزی به روز رسانی می شود را در مرکز کنترل و نظارت مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه پردازش داده هایی که به صورت لحظه ای تولید می شود می تواند تعیین جهت عرضه را از سوی مدیریت شهری فراهم کند، اظهار کرد: زیرسیستم های PIS امکان ارائه اطلاعات لحظه ای و درست به کاربران و مدیریت بهینه تقاضا را نیز فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: بستر ایجاد شده در قالب این پروژه راه را برای مدیریت یکپارچه پرداخت های خرد شهری بسیار فراتر از شبکه حمل و نقل باز کرده است و می توان از این حساب شهروندی برای پوشش سایر خدمات شهری و پرداخت یکپارچه الکترونیک در آنها بهره برد.

وی با اشاره به اینکه تحقق سامانه جدید مبتنی بر حساب شهروندی مستلزم طی شدن یک فاز بسیار پیچیده فنی برای مهاجرت از کارت قدیم به کارت جدید است، گفت: نزدیک به ۵٫۵ میلیون کارت موجود در اختیار شهروندان همچنان در این سیستم فعال بوده و قابل سرویس دادن است.

روحانی در این باره افزود: شهروندانی که می‌خواهند از قابلیت کارت جدید برخوردار شوند با مراجعه به مراکز فروش و شارژ، طی یک عملیات فنی کارت آنها به ساختار جدید تبدیل می شود، تلاش شده در این بین هیچ بار اضافه ای بر دوش شهروندان گذاشته نشود و خللی در سرویس دهی عادی به شهروندان ایجاد نشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا