اخبار استان هاتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

اطلس های فرهنگی اصفهان، مرجع دیگر کلانشهرها

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در یکصد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور شهردار اصفهان، معاون فرهنگی شهردار و سایر اعضا و مدیران شهری از دستاوردهای حوزه فرهنگی به ویژه اولین مجموعه اطلس های آمایش وضعیت اجتماعی شهر اصفهان، همچنین هفتاد عنوان کتاب کودک و نوجوان با عنوان «شهر من» در ادامه برنامه های «هر یکشنبه، یک افتتاح» رونمایی شد.

اطلس آمایش مشارکت اجتماعی که مشتمل بر شش اطلس است نیازهای حوزه زنان، فرهنگ شهروندی، وضعیت سلامت جسمانی و روانی، پدافند غیرعامل اجتماعی، خانواده و آمایش اجتماعی را بررسی کرده است.

در این مجموعه اطلس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی کلان شهر در یک تحلیل پیامد گرا، موضوعات مناسب برای ساماندهی وضعیت نهاد خانواده، زنان، نقاط تاکید فرهنگ شهروندی، سلامت و چالش های امنیت اجتماعی استخراج شده و به این پرسش پاسخ داده که برای ساماندهی این وضعیت در چه جغرافیایی چه کارهایی انجام شود.

در این مراسم، قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان با تشکر از حوزه فرهنگی شهرداری که توانست در شرایطی که امکان برگزاری برنامه های عرصه محور فرهنگی هفته اصفهان نبود، نوآوری به خرج دهد و همه فعالیت های تعطیل را تبدیل به فرصت کند، اظهار کرد: برنامه های متنوع هفته اصفهان توجه بسیاری از شهرها را جلب کرده است و برنامه های متناسب با ماه مبارک رمضان، امروز در فضای مجازی بیننده های زیادی دارد.

وی ادامه داد: تدوین ۹۷ برنامه به صورت مجازی حاصل تعامل کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان و سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری است که آمار بیندگان آن فقط در یکی از سایت ها به ۴۰ هزار نفر می رسد.

*دستاوردها و تولیدات فرهنگی شهرداری در اختیار رسانه ملی و فضای مجازی قرار گیرد
شهردار اصفهان تصریح کرد: تدوین اطلس های مختلف برای درک از نیازهای شهر و شهروندان بوده است و اگر هرکسی بخواهد در زمینه توسعه شهری و فضای کالبدی اقدامی انجام دهد می تواند از این منابع که در حوزه فرهنگی تدوین شده استفاده کند و این اطلاعات دسته بندی شده در اختیار حوزه های مدنی قرار گیرد.
وی افزود: اطلس، هدایت گری است که می تواند برنامه ریزان را به هدف خود نزدیک کند. این اطلس ها تحلیل واقعی از شرایط ارایه می دهد که این تحلیل ها به برنامه ریزی صحیح کمک می کند.
شهردار اصفهان تاکید کرد: در این اطلس ها بازنمایی فضای شهری مبنای برنامه ریزی های دقیق فرهنگی، توسعه شهری، عمرانی و … می شود. این اطلس ها در هیچ کلانشهری تدوین نشده و اصفهان می تواند مرجع کلانشهرها در این خصوص و الگوگیری دیگر شهرها باشد.

*در فضای مجازی باید سواد رسانه ای حاکم شود
نوروزی با اشاره به اینکه تدوین پک آموزشی در خصوص سواد رسانه بسیار اهمیت دارد چراکه سواد رسانه ای نیاز به حمایت و آگاهی رسانی دارد، گفت: در فضای مجازی جامعه ما به دلیل نبود آموزش، ناگهان فرازهایی بدون داشتن چاشنی های لازم و منطق برمی خیزد و زودهنگام فرود می کند؛ متاسفانه ظرفیت هایی که می تواند انتظام بخش جامعه باشد و در راستای خدمت به مردم قرار گیرد ابزاری برای تخریب جامعه، افراد و خلل در نظم و افکار عمومی می شود.
وی بیان کرد: مجموعه های آموزشی سواد رسانه ای که از سوی سازمان فرهنگی شهرداری تولید شده کار هنرمندانه ای است که باید به عنوان یک امر ضروری در حوزه فرهنگ به آن توجه شود و در اختیار شهروندان، رسانه ها، فضای مجازی و … برای ارتقای سواد رسانه ای قرار گیرد.

شهردار اصفهان افزود: دستاوردها و تولیدات فرهنگی شهرداری اصفهان، می تواند برای رسانه ملی و فضای مجازی سالم و مفید باشد؛ در همین راستا حوزه فرهنگی با رادیو و تلویزیون تعامل کرده و این میزان خلاقیت و دستاوردهای ناشی از تهدیدهای کرونایی را در اختیار دیگران قرار دهد تا همه از این ظرفیت استفاده کنند.
*اجرای ۹۵ برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
همچنین در این جلسه، محمد عیدی اظهار کرد: با ابتکار این دوره شورا دو نقطه عطف در تقویم اصفهان داریم؛ یکی نکوداشت اصفهان از روز ۲۵ آبان تا روز یکم آذر که در آن برهه از زمان ۱۵۵ اثر فرهنگی رونمایی شد و برهه دوم هفته فرهنگی اصفهان از روز سوم تا نهم اردیبهشت ماه است و می توانیم در هر دو مناسبت به بازنمایی جلوه های زیبا و هویتی اصفهان اهتمام ورزیم.
وی در مورد فرآیند تدوین برنامه های هفته فرهنگی اصفهان گفت: بعد از هفته نکوداشت اصفهان، به دستور شهردار ستاد نکوداشت هفته فرهنگی تشکیل و برنامه هایی تهیه شد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: برای حفظ امانت و تقدیر از همه افرادی که در این رویداد اهتمام ورزیدند از حوزه خدمات شهری تشکر می کنم که جلسات متعددی را با معاونین خدمات شهری برگزار و برنامه هایی با دستور شهردار برای این هفته تدبیر کردند؛ به همین مناسبت هم فضای زیبای شهری حفظ و توسعه پیدا کرد و نیز سازه های مناسب با هفته فرهنگی در شهر از سوی سازمان زیباسازی نصب شد. معاونت مالی هم حمایت مالی این طرح ها را انجام داد.
وی با بیان اینکه هفته فرهنگی اصفهان هم هنگام با ماه مبارک رمضان شده است و وضعیت کرونا این امکان را به ما داد که برای اولین بار شهر اصفهان اولین فرهنگسرای مجازی را افتتاح کند، ادامه داد: امروز طی ارتباط با فیلیمو و شبکه آپ مخاطبانی فراسوی جغرافیای ایران و اصفهان برای برنامه های مجازی هفته اصفهان داریم.
عیدی با اشاره به اجرای ۹۵ عنوان برنامه در سطح سازمان فرهنگی – اجتماعی و ۱۵ منطقه، اظهار کرد: ۴۰ درصد از برنامه ها که عرصه محور بود به دلیل شیوع کرونا لغو شده است.
وی افزود: در تخت فولاد برنامه «بهشت اجابت» به مدت ۳۰ شب و از صدا و سیما در سحرگاه پخش می شود که یکی از برنامه های شاخص صدا و سیما بوده و حائز رتبه شد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان بیان کرد: برنامه فرمول جاذبه در ۱۳ قسمت به معرفی ۱۳ شخصیت ملی تخت فولاد می پردازد که شبکه دو آن را در بهترین زمان ممکن پخش می کند.

وی تصریح کرد: همچنین روز گذشته روابط عمومی شهرداری اصفهان آثاری را تحت عنوان «پل» به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان معرفی کرد و از ۱۰ کلیپ با موضوع معرفی شهر اصفهان به ۱۰ زبان زنده جهان رونمایی می شود.

عیدی در ادامه تشریح برنامه های هفته فرهنگی اصفهان افزود: هرساله در ماه مبارک رمضان جام مولای عرشیان را داشتیم که در این دوره با تاکید بر عدالت محوری جام مولای عرشیان به جام مولای عرشیان و بانوی قدسیان تبدیل و از یک رشته به ۳۸ رشته ورزشی ارتقا پیدا کرد به طوریکه در سال ۹۸ دو هزار کاپ ورزشی اهدا کردیم.

وی ادامه داد: شهردار اصفهان اصرار دارند پس از فروکش کردن کرونا این جام برگزار شود که در این راستا بازی های شطرنج با خواهرخوانده شهر اصفهان در روسیه یعنی سن پترزبورگ برگزار می شود.

*خریداری تولیدات فرهنگی شهرداری از سوی پلتفرم های معتبر داخلی
معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان ویژه برنامه تولید «شهر قشنگ» با حضور هنرمندان، فرهنگیان و اهالی ورزش با مجری گری مهران رجبی از صدا و سیمای مرکز اصفهان در حال پخش است.
وی اظهار کرد: تولیدات ما در فضای مجازی به حدی از مرغوبیت رسیده که صدا و سیما حاضر به پخش آنها و شبکه های مجازی معتبر مثل فیلیمو حاضر به خرید آن هستند.

عیدی با اشاره به اینکه برنامه «هفت شب، هفت موسیقی» در این روزها اجرا می شود اما چون شب اول مصادف با وفات حضرت خدیجه (س) بود پیش درآمدی بر تعزیه حضرت داشتیم، گفت: از شب های دیگر تقسیم بندی به مناسبت شهر دوستدار کودک با اجرای کودکان، به مناسب شهر دوستدار سالمند با اجرای سالمندان و شهر دوستدار معلول با اجرای عزیزان دارای معلولیت که کودک هستند، انجام شده است. این برنامه ها هرشب از فضای مجازی پخش می شود.
وی با اشاره به رونمایی از کتاب های حوزه هنری در هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: رونمایی از سینماتوگراف ۳ و ۴ که به بررسی تاریخ سینما در اصفهان
می پردازد، بخشی از این برنامه است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: سینماتوگراف یکی از ویژه کارهای سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری است که برد ملی پیدا کرده است به طوریکه خانه سینما درخواست رونمایی آن را در تهران دارد و شماره یک و دو در خانه سینما رونمایی شد.

وی در ادامه تشریح برنامه های هفته فرهنگی اصفهان ادامه داد: رونمایی از مجموعه مقالات و یاداشت های زاون قوکاسیان در ۵۰ سال اخیر و کتاب های مرمت خیال، تاریخ مرمت اصفهان و جلد دوم نمایش نامه نویسان اصفهان بخشی از برنامه های شهرداری در هفته فرهنگی است.

عیدی بیان کرد: برنامه «آداب مهرآزی» به معنای معماری در قالب پخش هفت پادکست ۳۰ دقیقه ای به بیان نظر بهترین معماران ایران در مورد خصوصیات شهرسازی اصفهان می پردازد.

وی به رونمایی از نشریات قدیم اصفهان در قالب پنج هزار نسخه و بیش از ۲۰ هزار صفحه اشاره و اظهار کرد: این صفحات در نسخه دیجیتال بارگزاری می شود.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه کتاب «چه وقتی بود» که اصفهان دیروز و امروز را مورد بررسی قرار داده است در این ایام رونمایی می شود، گفت: اجرای بازی «جغد انبار» در زمینه کودک خلاق، رونمایی از کتاب در حوزه سلامت غذایی برای کودکان و تهیه فلش کارت با موضوع کودکی از دیگر برنامه های شهرداری به مناسبت این روزهاست.

وی با بیان اینکه مستند «احوال شهر» با موضوع اتوبوسرانان و پاکبانان تهیه شده است، گفت: رونمایی از پک آموزشی «پا به پا»برای والدین دارای نوزاد تا ۴ سالگی از دیگر برنامه های هفته فرهنگی است.

*تهیه برنامه های متناسب با شهر دوستدار کودک در هفته فرهنگی
عیدی با اشاره به مجموعه اقدامات فوق در حوزه کودک اظهار کرد: تاکید شهردار اصفهان مبنی بر اینکه کودکان کارگزاران توسعه پایدار هستند و باید روی مهارت ها و فنون ارتباطی کودکان کار کنیم ما را به سوی اجرای برنامه هایی سوق داد که در کشور بی نظیر است.

وی با اشاه به اینکه آخرین شب هفته فرهنگی اصفهان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) همزمان است، اظهار کرد: موسیقی یادمان با صدای استاد محمد طاهریان و دو کودک اصفهانی در این شب اجرا می شود.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: در این ایام رونمایی از پک های آموزشی کارآفرین در راستای اهداف شورای اسلامی شهر برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در شهر اصفهان انجام می شود.

وی به رونمایی از چهار پک آموزشی در حوزه سواد رسانه و اختتامیه جشنواره ملی کارآوا اشاره و تصریح کرد: جشنواره کارآوا اقدامی بسیار بی بدیل در شهر اصفهان است و در راستای اینکه شهر اصفهان به کانون میان فرهنگی در جغرافیای فرهنگی اصفهان تبدیل شود، این جشنواره اجرا شده است.
عیدی تصریح کرد: در گذشته هر گروه شغلی کارآوای مخصوص خود را داشته است و به دلیل بی توجهی، بسیاری از آنها فراموش شده است در حالیکه می توانسته زمینه خلاقیت موسیقایی ما باشد، این کارآواها در قالب پادکست تهیه شده است.
وی ادامه داد: در اختتامیه جشنواره کارآوا مستنداتی از کارآوا داریم که مردم ما در قدیم مبتنی بر زیست بوم خود آنها را می خواندند و می تواند به فرهنگ موسیقی کشور کمک کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان به دو تولید در حوزه معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری اشاره و اظهار کرد: اطلس آمایش وضعیت اجتماعی شهر اصفهان و کتاب های «شهر من» از جمله این تولیدات است.
وی ادامه داد: برای اینکه برنامه ریزی فرهنگی در شهر داشته باشیم نیاز داریم شهر را فهم پذیر کنیم، ما هیچ گونه تحلیل واقعی از مسائل شهری نداشتیم و در برنامه ریزی با سلایق مدیریت روبرو بودیم که بر همین اساس شهردار اصفهان تاکید بر پژوهش داشتند تا برنامه هایی را مستند به واقعیت های شهری تدوین کنیم؛ در حوزه اداره مهندسی فرهنگی – اجتماعی سازمان، تهیه اطلس هایی در دستور کار قرار گرفت که در هیچ کدام از کلان شهرها چنین کاری انجام نشده است.

*تهیه ۹۰ اطلس برای ۱۵ منطقه شهری
عیدی افزود: ماحصل این کار تدوین شش اطلس است که با همکاری ۱۵ منطقه ۹۰ اطلس را رونمایی می کنیم و ریز وضعیت سلامت ۲۰۰ محله طبق این اطلس ها قابل دسترسی است.

وی با بیان اینکه این اطلس ها در عناوین پدافند غیرعامل اجتماعی، زنان، فرهنگ شهروندی، نهاد خانواده، آمایش اجتماعی و سلامت جسمانی و روانی تهیه شده است، گفت: نگاه ما این بود که شهرداری اصفهان یک نهاد خدماتی نیست و یک نهاد اجتماعی توان افزاست و برای فراهم کردن این بستر لازم است، ظرفیت هایی اطلاعاتی سایر دستگاه های کنش گر نسبت به شهر اصفهان بالا برود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی از ۷۰ عنوان کتاب را داریم که تحت عنوان کتاب های «شهر من» ویژه کودک و نوجوان صورت می گیرد.

وی افزود: برای اینکه اتاق فکری به وسعت یک ملت داشتیه باشیم، طرح های شهروندی را از اتاق فکرهای چند نفره خارج کردیم و اولین جشنواره «شهر من» را برگزار کردیم که حاصل آن ۷۰ اثر از داستان و شعر کودکان و نوجوانان شد و از دومین دوره جشنواره هم ۵۰ اثر رسیده که قول می دهیم تا ۱۰ روز دیگر این کتاب ها هم رونمایی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا