اخبار استان هاشهر و جامعهعناوین اخبار

احداث بیمارستان، بزرگترین خدمت به مردم بنت است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در جلسه انجمن خیران اصفهان و سیستان بلوچستان با عنوان «پیوند صبا» که با حضور اعضای این انجمن و مسئولان و مدیران شهری شهر بنت سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران میثاقی به نام «قانون اساسی» به عنوان مهم‌ترین سند سیاسی و حقوقی وجود دارد که معیار رفتارهای حکومت است؛ در اصل اول قانون اساسی، نوع نظام و در اصل دوم ارکان نظام تعریف و بر ضرورت حفظ کرامت انسانی همراه با ایجاد احساس مسئولیت در این زمینه تاکید شده است؛ در اصل سوم قانون اساسی نیز وظایف حکومت همراه با حفظ کرامت انسانی بازگو شده است، چراکه میثاق ملی جایگاه مهمی برای حفظ کرامت انسانی قائل شده است.

وی افزود: در اصل بعدی قانون اساسی ۱۶ وظیفه برای دولت قید شده که مهمترین آنها سه وظیفه است که در صورت انجام آن از بروز بسیاری از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری می‌شود؛ البته در بند ۹ این اصل از قانون اساسی رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی جزو وظایف حکومت آمده است.
شهردار اصفهان ادامه داد: ایده طرح «هم‌پیوندی» امروز به برگزاری جلسات پر فایده برای حل مشکلات مردم بنت منجر و تهدیدها به فرصت تبدیل شده که نوعی خلاقیت و نوآوری است و حضور مدیران شهر بنت در اصفهان یک فرصت طلایی است؛ در زمان وقوع سیل سیستان و بلوچستان، شهرداری اصفهان به میدان آمد و اقدامات اولیه جهت امدادرسانی از سوی سازمان آتش نشانی و سازمان خدمات موتوری این شهرداری انجام شد.
وی با اشاره به ظرفیت های قانون در مورد توسعه و تحکیم برادری اسلامی اظهار کرد: باید برادری اسلامی را حفظ کرد و برای رفع مشکلات تعاون را مورد توجه قرار داد.
نوروزی افزود: در بند ۱۲ اقتصاد صحیح جامعه تعریف شده است تا ایجاد رفاه، رفع فقر و محرومیت‌ها را شاهد باشیم، بنابراین اگر همین سه بند از اصول قانون اساسی اجرایی کنیم، فقر و محرومیت رفع خواهد شد و رفتار مردم با هم برادرانه می‌شود.
وی گفت: اگر با انجام اقدامات انسان دوستانه و احداث بیمارستان در شهر بنت از کشته شدن حتی یک نفر جلوگیری شود، خدمت بزرگی به بشریت شده و این اقدام بسیار لذت بخش خواهد بود؛ البته موج لازم ایجاد شده و باید فراگیر شود.
شهردار اصفهان افزود: باید با بسیج همگانی مبتنی بر وجدان عمومی اقدامات لازم برای احداث بیمارستان این شهر به عنوان بزرگترین خدمت به مردم انجام شود.
وی با بیان اینکه داشتن امکانات زندگی حداقلی، فارغ از دغدغه‌هایی نظیر از دست دادن فرزندان بر اثر عقرب‌گزیدگی و بهره‌مندی از امکانات برای آموزش و شکوفا شدن استعدادهای فرزندان حقوق ابتدایی مردم شهر بنت است، افزود: تک تک مسئولان کشور و همه افراد برای کمک‌رسانی به مردم و تأمین رفاه و آبادانی این شهر وظیفه دارند.

نوروزی اظهار کرد: بی‌شک مدیران شهر بنت انتظاراتی از شهرداری اصفهان دارند، البته به رعایت مقررات مقید هستیم و باید در چارچوب ضوابط عمل کنیم چون امانت‎دار امکانات و امین مردم هستیم، بنابراین مجاز به انجام برخی فعالیت‌ها نیستیم، اما با استفاده از ارتباطات و رایزنی‌ها می‌توان اقدامات خوبی را انجام داد.
شناسایی محرک های توسعه اقتصادی و اجتماعی در بنت
در ادامه این جلسه، محمد عیدی، معاون فرهنگی – اجتماعی شهردار اصفهان اظهار کرد: بعد از وقوع سیل سیستان و بلوچستان، طرح «هم‌پیوندی» با شهر بنت برای بررسی اقدامات مورد نیاز این شهر در حوزه های اقتصادی و اجتماعی مطرح شد.
وی ادامه داد: باید ظرفیت‌های شهر بنت را با انجام مطالعات شناسایی کنیم تا محرک های توسعه اقتصادی و اجتماعی در این منطقه فعال شود.
معاون فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برگزاری جلسه با اتاق بازرگانی و نیز سرمایه گذاران از جمله تصمیمات ما در این زمینه بود که در این راستا طرح هم‌پیوندی در نامه‌ای توسط شهردار اصفهان به مجمع شهرداران کلانشهرها ارسال شد و مصوبه این مجمع را برای الگو گرفتن سایر کلانشهرها از طرح دریافت کرد.

وی با بیان اینکه در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ویژه برنامه‌ای به همت شهرداری اصفهان در شهر بنت برگزار شد؛ همچنین به دستور شهردار اصفهان قرار بود فرهنگسراهای اصفهان برای مهارت‌افزایی پذیرای جوانان و نوجوانان شهر بنت باشد که به دلیل شرایط کرونایی انجام این اقدام میسر نشد، اما برای فصل‌های آینده برنامه‌ریزی لازم انجام شده و آماده ارائه هرگونه خدمت هستیم.
اقدامات شهرداری اصفهان در بنت زیرساختی بوده است
همچنین در ادامه این نشست، یعقوب درزاده، شهردار بنت با بیان اینکه اقداماتی که شهرداری اصفهان برای شهر بنت انجام داده، ماندگار و زیرساختی بوده است، اظهار کرد: سال ۹۸ وقتی در شهر بنت سیل آمد، بسیاری از افراد و دستگاه‌ها از نقاط مختلف کشور برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده و تاکید داشتند آمده‌ایم تا مایحتاج ضروری مردم را تأمین کنیم، اما در این میان متوجه عمق محرومیت مردم بنت شدند.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد مردم این منطقه از لحاظ درآمدی در سطح بسیار پایینی قرار دارند حتی به نوعی گفته می‌شود بنت «آفریقای ایران» است.
شهردار بنت تصریح کرد: در جریان سیل سال ۹۸ اصفهان متفاوت‌تر از دیگران ظاهر شد و اقداماتی که برای بنت برنامه‌ریزی کرده و انجام داده، ماندگار و زیرساختی بوده است که امیدواریم مردم ما را از عمق محرومیت خارج کند.
وی با بیان اینکه ماهانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان توسط دولت به شهرداری بنت پرداخت می‌شود که کفاف حقوق کارکنان را هم نمی‌دهد، اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم بنت درآمدی ندارند، نمی‌توانیم درآمد شهرداری را از منابع داخلی تامین کنیم از این رو حتی برای تعمیر ماشین آلات شهرداری و حتی تأمین لاستیک لودر شهرداری با مشکل مواجه هستیم.
درزاده بیان کرد: با ورود خیران به این حوزه و توانمندسازی شهرداری بنت از نظر امکانات می توان به مردم بهتر خدمت رسانی کرد.

کودکان و دانش آموزان بنت بر اثر عقرب‌گزیدگی جان خود را از دست می‌دهند
همچنین در ادامه، احمد فولادزهی، رئیس شورای اسلامی شهر بنت اظهار کرد: شهرداری اصفهان با قوت و جدیت با بروز سیل در سال ۹۸ در شهر بنت حضور پیدا کرد و اقدامات ماندگار زیادی را در شهر بنت انجام داد.
وی با بیان اینکه در بستر هم پیوندی در بخش مهارت آموزی و توانمندسازی دانش آموزان و جوانان شهر بنت تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، ادامه داد: انتظار می‌رود در راستای طرح هم پیوندی، برای اشتغال‌زایی مردم بنت نیز همزمان با احداث بیمارستان تدابیر لازم اندیشیده شود و راهنمایی‌های لازم توسط نیروهای متخصص اصفهانی به جوانان این شهر ارائه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بنت با بیان اینکه ساخت بیمارستان شهر بنت در راستای طرح هم پیوندی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تاکنون پادزهر عقرب‌گزیدگی در کشور ساخته نشده در حالی که سالانه تعداد زیادی از مردم شهر بنت حتی کودکان و دانش آموزان بر اثر عقرب‌گزیدگی جان خود را از دست می‌دهند که با احداث بیمارستان بنت بسیاری از مشکلات مردم مرتفع می شود.
طرح هم پیوندی، امید، نشاط و پویایی در مردم بنت ایجاد کرده است

در این نشست، احسان رئیسی، بخشدار بنت با بیان اینکه سیستان و بلوچستان علی‌رغم بی مهری گذشتگان، در پرتو انقلاب اسلامی می‌رود تا غبار محرومیت را از چهره خود بزداید، اظهار کرد: نقش تأثیرگذار اصفهان در جهت تلاش برای خارج کردن این منطقه و استان از محرومیت‌های تاریخی بسیار با اهمیت بوده و بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در خصوص مسائل بهداشتی، آب، کارآفرینی و کارگاه تولید علوفه در قالب طرح هم پیوندی اصفهان و بنت سال گذشته به همت شهردار اصفهان و شورای اسلامی این شهر و خیران رقم خورد که سبب رضایت مردم شده است.
بخشدار بنت افزود: با توجه به آمارهای اعلام شده اخیر توسط دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شهر بنت در خصوص آمار فوتی‌های ناشی از عقرب گزیدگی رتبه نخست کشور را دارد به طوری که سال گذشته ۲۰ نفر فوتی عقرب گزیدگی در کشور داشتیم که هفت نفر آنها از شهر بنت بودند که به دلیل نبود دسترسی لازم به درمانگاه جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: همچنین شهر بنت چهار هزار و ۵۴۱ کیلومتر وسعت دارد، این شهر یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر راه دارد که تنها ۱۵۰ کیلومتر آن آسفالت شده و مابقی راه‌ها صعب‌العبور بوده که مشکلات زیادی را برای مردم به ویژه بیماران برای رسیدن به مراکز درمانی ایجاد کرده است.
رئیسی تصریح کرد: در ۱۱ ماه گذشته در راستای طرح هم پیوندی، امید، نشاط و پویایی در مردم بنت ایجاد شده و این شهر راهی هموارتر از گذشته برای ارتقای شاخص‌های خود می‌بیند.

**آبادانی کشاورزی و توسعه درمانی در شهر بنت
در ادامه، سردار مرتضی باطنی، مدیرعامل انجمن خیریه پیوند صبا با بیان اینکه انجمن خیران اصفهان و سیستان و بلوچستان متشکل از مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، مرکز نیکوکاری حامیان سلامت، مؤسسه خیریه سعادتی، مجمع رزمندگان بهداری دفاع مقدس اصفهان، مرکز نیکوکاری شهدای رضازاده و هیئت رزمندگان اسلام محبان اهل البیت (ع) است، اظهار کرد: برای احداث بیمارستان در شهر بنت ۱۵ هکتار زمین تملک و حصارکشی شده و نقشه‌های مربوطه آماده و تاکنون پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خیریه برای ساخت بیمارستان در شهر بنت واریز شده که از این رقم پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان را مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: طرح بیمارستان در پنج مرحله انجام می‌شود که گام نخست بیمارستان و محیط اطراف و اقامتگاه پزشکان، گام دوم اقامتگاه پزشکان در چابهار، گام سوم تاکسی هوایی، گام چهارم محل خانه سلامت و گام‌پنجم موقوفات است درخواست شده با تجربه خیریه همدانیان زمین ۵۰۰ هکتاری در زرآباد را برای بیمارستان وقف کنند تا بخشی از هزینه‌های بیمارستان از این طریق تأمین شود.
مدیرعامل انجمن خیریه پیوند صبا با بیان اینکه شهر بنت به عنوان پایلوت آبخیزداری نامگذاری شده است، گفت: در حوزه علوفه پیشرفت‌های خوبی علیرغم کاهش بارندگی‌ها داشتیم؛ همچنین با توجه به نیاز منطقه از شاخه، خوشه و ضایعات خرما برای نخستین بار در کشور کارگاه تولید علوفه راه اندازی شده است.

وی افزود: در حوزه آبخیزداری تاکنون هشت حوزه آبخیزداری فعال و در بارندگی‌های اخیر تعدادی از آنها آبگیری شده است و راه‌اندازی هر یک از حوزه‌های آبخیزداری حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که ۱۰ میلیون تومان توسط روستاییان و ۳۰ میلیون تومان نیز انجمن «پیوند صبا» کمک می‌کند.

سردار باطنی تصریح کرد: سه روز قبل از شهر زابل که در تولید علوفه دچار بحران شده، درخواست خرید علوفه داشتند که مقرر شد در مرحله نخست ۲۰۰ تن علوفه به زابل ارسال شود و هزینه کرایه ماشین را تا سقف ۲۵ میلیون تقبل کنیم.
وی ادامه داد: قیمت کاه به سه هزار تومان و قیمت یونجه به بالغ بر سه هزار تومان رسیده و این در حالی است که کاه سرشاخه و خوشه را در زابل به قیمت یک هزار تومان تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل انجمن خیریه پیوند صبا افزود: هفت کارگاه علوفه در شهر بنت فعال شده است و شهر زرآباد حدود پنج هزار هکتار مزرعه موز دارد، هر هکتار ۱۲۰۰ نهال در آن کاشته و هر نهال ۱۲ بار در سال هرس می‌شود و هر نهال حدود ۳۵ کیلوگرم وزن دارد حدود دو میلیون تن در سال دور ریز دارد که آنها را می‌سوزانند که با تحقیقات انجام شده مشخص شد اگر ضایعات موز با خوراک خشک سرشاخه مخلوط شود می‌تواند جایگزین بخشی از نهاده‌های دامی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا