اخبار استان هااخبار صنعت، معدن و تجارتتيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

گمرک اختصاصی ذوب آهن اولین گمرک اختصاصی کشور در خدمت صادرات

رسول کوهستانی پزوه گفت : گمرگ اختصاصی ذوب آهن اصفهان اولین گمرگ صنعت فولاد کشور و اولین گمرک اختصاصی صنعت کشور محسوب می شود که همزمان با تاسیس این کارخانه مادر صنعتی احداث شد و پس از آن نیز فولاد مبارکه قرار دارد و به غیر از این دو مجموعه،گمرگ اختصاصی در کشور نداریم. گمرک اختصاصی بدین معناست که چارت سازمانی مصوب سازمان امور اداری و استخدامی کشور را دارا می باشد.

وی افزود : آمار صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم استان اصفهان ۵ درصد از کل صادرات کشور بوده است .
رسول کوهستانی پزوه مدیرکل گمرکات استان اصفهان بیان داشت : در بهار ۱۴۰۰ تشریفات صادرات۶ هزار و ۶۳۶ فقره اظهارنامه به وزن ۵۷۰ هزار و ۲۵ تن کالا به ارزش ۳۶۸ میلیون و ۷۳ هزار دلار در ۵ گمرک استان اصفهان انجام پذیرفته است که در مقایسه با سال قبل از نظر تعداد ۷۷ درصد ، از حیث وزن ۸۲ درصد واز لحاظ ارزش ۱۵۰ درصد رشد داشته است .

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره تعطیل پذیر نبودن گمرکات استان با توجه به شیوع ویروس کرونا بیان داشت : در این ایام معاونین و روسای گمرکات و دوایر با حضور کامل و کارکنان گمرکات استان به صورت شیفت بندی مناسب با رعایت پروتکل های بهداشتی به خدمت رسانی به واحد تولیدی،صادرکنندگان وبازرگانان مشغول بوده اند و همچنین افزود :تمامی درخواستهای ارزیابی در محل واحدهای تولیدی استان پهناور اصفهان مورد موافقت واقع شده و ارزیابان و کارشناسان گمرکات استان با حضور در محل واحد تولیدی و حتی در خارج از وقت اداری و ایام تعطیل تشریفات صادرات را انجام داده اند.

وی در زمینه صادرات گمرک ذوب آهن گفت : در بهار امسال ۳۳ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار و به وزن ۵۲ هزار تن تشریفات صادرات از طریق گمرک ذوب آهن انجام پذیرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۱۴۴ درصد و لحاظ وزنی ۴۶ درصد رشد داشته است .

مدیرکل گمرکات استان اصفهان همچنین افزود : میزان صادرات گمرک اختصاصی ذوب آهن در سال ۹۸ بالغ بر ۷۴ میلیون دلار و در سال گذشته ۸۴ میلیون دلار بوده است .
وی اضافه کرد: این ارقام چشمگیر روند رو به رشد صادرات غیرنفتی و بخصوص محصولات فرآوری شده از سنگ آهن را نشان می دهد.
مدیرکل گمرکات استان اصفهان تصریح کرد : گمرک نقش موثر و هماهنگ کننده در زمینه تسهیل گری دارد تا از این مسیر فرایند واردات و صادرات تسریع گردد.
این مقام مسئول یکی از مانع زدایی های انجام شده از تولید را حذف بخشنامه های خلق الساعه عنوان کرد و اظهار داشت : چندی پیش تیک های صادراتی یا همان مجوز سیستمی صادرات را شاهد بودیم که سبب می شد کامیون ها در گمرک یا مرز متوقف شوند که این موضوع آسیب های فراوانی را در پی داشت و خوشبختانه با حذف شدن این روند کنترل ها بر اساس سهم بازار و عرضه بورس لحاظ می شود.
کوهستانی پزوه خاطر نشان کرد : ذوب آهن اصفهان به عنوان فعال مجاز اقتصادی در گمرک شناخته شده است و در راستا می تواند از تسهیلات و ضمانت نامه های یک ساله بهره مند شود.
در ادامه منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت گفت : ذوب آهن اصفهان پایه گذار صنعتی شدن کشور بوده است و شایسته می دانم از مرحوم نیازمند که بانی راه اندازی این کارخانه عظیم در آن دوران بودند یاد کنم.
وی افزود : نتایج بارز تاسیس ذوب آهن و کارنامه فعالیت این صنعت را امروز در بخش های مختلف کشور شاهد هستیم. بخش عظیمی از جمعیت کشور سهامداران این شرکت تشکیل می دهند و هرگونه خدمت به این مجموعه مانند خدمت به اقتصاد کشور است و نقش مجموعه گمرک کشور در این زمینه پر رنگ است.
این مقام مسئول بیان کرد : صادرات از گمرک اختصاصی ذوب آهن بهبود خوبی را رقم زده است اما نیاز است برای ارتقاء آن برنامه ریزی لازم انجام گیرد.
وی از تلاش ها و خدمات شبانه روزی کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران و به ویژه گمرکات استان اصفهان و گمرک اختصاصی ذوب آهن قدردانی کرد و افزود : با توجه به حجم فعالیت گمرک اختصاصی ذوب آهن امیدواریم ارتقا ساختار تشکیلاتی این گمرک هر چه زودتر مورد تصویب نهایی واقع گردد
شایان ذکر است احداث یک ساختمان اختصاصی برای گمرک ذوب آهن نیز از جمله سایر مباحث مطرح شده در این نشست بود که با تاکید مدیرعامل شرکت مقرر گردید این موضوع از سوی معاونت های خرید و فروش تا حصول نتیجه پیگیری شود.
محمد جعفر صالحی معاون خرید شرکت نیز در این نشست با تشکر از مجموعه گمرکات استان اصفهان گفت : همکاری و تعامل بسیار خوبی با گمرک استان داریم و انتظارات ذوب آهن را در سطح بالایی اجابت کردند و این موضوع سبب شده گمرک ذوب آهن به عنوان یک پایگاه کلیدی در واردات کالا نقش بسیار مهمی در روند خط تولید شرکت ایفا نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا