بازار‌های مالی ، بورس و بانکعناوین اخبار

شاخص بورس در محدوده فعلی روند باثبات ندارد

* رضا اخلاق پور

ولی آنچه از برخی شنیده ها مشخص است دولت در حال کار کردن و برنامه‌‌‌ریزی روی یارانه پنهان است که این موضوع می‌تواند در یکی دو سال آینده بازار سرمایه را تحت‌‌‌الشعاع خود قرار دهدو فعالان بازار نگران افزایش هزینه های جاری و عملیاتی شرکت ها و کاهش سودآوری آنها هستند.
اما در کنار این موضوع، آنچه مهم است اینکه تا زمانی که درآمدهای پایدار ارزی نداشته باشیم به تدریج قیمت ارز صعودی خواهد شد و همین اتفاق می‌تواند تا حدودی درآمد شرکت‌های بورسی را افزایش دهد؛ به‌خصوص شرکت‌هایی که از محل رشد قیمت دلار ذی‌نفع مستقیم هستند و اگر سود این شرکت ها با رشد قیمت‌های جهانی هم همراه باشد وضعیت بهتری خواهند داشت.

بهترین حالت است ثبات در محدوده فعلی
وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال به خروجی اخبار سیاسی بستگی دارد اما به نظر می‌رسد اخباری که اکنون منتشر می‌شود کمی مثبت‌‌‌تر از اخباری است که در نیمه اول سال داشتیم و همین موضوع می‌تواند روی برخی مفروضات بازار سرمایه از جمله نرخ ارز و نرخ بهره اثر بگذارد. با توجه به اتفاقی که در بازار جهانی می‌‌‌افتد و اصلاح قیمت‌ها یا در بهترین حالت ثبات قیمتی و از طرف دیگر عدم‌انتظار برای کاهش نرخ دلار و همچنین گزارش‌های پیش روی شرکت‌ها که از مهرماه و اواسط آبان منتشر می‌‌‌شوند باعث اصلاح قیمت ها در نمادهای مختلف بازار شده است . اکنون صحبت از حذف دلار ۴۲۰۰تومانی است که البته به صورت واقعی این نرخ در بسیاری از صنایع مهم حذف شده اما اکنون اعلام عمومی شده بر قیمت شرکت ها تاثیر گذاشته است چرا که فعالان بازار در کنار کاهش و یا حذف یارانه های تولید نگران افزایش هزینه های جاری شرکت ها و کاهش سودآوری آنها هستند.

طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال
مساله بعدی سیاست‌‌‌های دولت در راستای برنامه ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است که می‌تواند قیمت‌گذاری دستوری و حتی موانعی برای فروش صادراتی صنایعی مثل سیمان و فولاد ایجاد کند که می تواند باعث نوسان در قیمت سهام این صنایع که اثر مهمی نیز برشاخص سهام دارد بگذارد و باعث نوسانات بیشتری در نیمه دوم سال شود

عوامل تاثیرگذار بر بازار در نیمه دوم سال
هکچنین بازار سرمایه در نیمه دوم امسال چند ریسک دیگر هم دارد که نرخ دلار، قیمت‌های جهانی، سیاست‌‌‌های داخلی کشور و وزرایی که سرکار می‌‌‌آیند و همچنین مساله برجام از مهم‌ترین این ریسک‌ها‌‌‌ و فرصت‌‌‌ها هستند. همچنین نرخ دلار هم بسیار مهم است نرخ حامل‌‌‌های انرژی در گذشته چندان در تحلیل شرکت‌ها نمی‌‌‌آمد اما در تابستان امسال قطعی برق عملا شرکت‌های فولادی و سیمانی را متضرر نمود . در زمستان هم بحث گاز را داریم که محدودیتی برای استفاده صنایع ایجاد می کند .این عوامل در کنار نحوه تامین کسری بودجه ،قیمت گذاری های دستوری، ادامه انتشار احتمالی ویورس کرونا از ریسک هایی است که در نیمه دوم سال بر بازار سرمایه اثر می گذارد و به نظر می رسد در بهترین حالت باید انتظار داشت که شاخص بورس در وضعیت فعلی پایدار بماند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا