اخبار استان هاتيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

۲۳ آذرماه ، روز تولد دومین کوره بلند ذوب آهن اصفهان در حضور مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در آذرماه ۱۳۶۲ در اجتماع کارکنان و خانواده‌های شهدای ذوب آهن اصفهان حضور یافت و طی سخنانی ضمن تقدیر از مسئولین و کلیه افرادی که به نحوی در امر راه اندازی کوره بلند شماره ۲ نقش داشتند گفتند : این یک حقیقت است که استقلال سیاسی بدون استقلال اقتصادی امکان پذیر نیست و ما اگر بخواهیم این استقلال را که امروز با همت میلیون ها نفر در سطح کشور و با خون ده‌هاهزار شهید به دست آمده حفظ کنیم باید استـقلال اقتصادی را تامین کنیم.
ما باید کشورمان را خودمان بنا کنیم و آینده‌مان را خودمان رقم بزنیم و این ملت را که آمادگی همه گونه فداکاری دارند به معنای واقعی به خودکفایی برسانیم.
ایشان افزودند : این ملت از نظر بنیان های فرهنگی هیچ نقصی ندارند و از نظر آمادگی روحی بی نظیر هستند. من هر وقت مسایل مختلف مردم را با دقت نگاه می کنم در مقابل سیل خروشان ایمان این مردم مات و مبهوت و مجذوب می‌شوم. مقام معظم رهبری سپس خطاب به کارگران افزودند: شما عزیزان که هر کدام به نحوی در افتتاح کوره بلند شماره ۲ نقش داشتید باید بدانید که استکبار آمریکا به هر قیمت در صدد است که این مسئله مقدسی را که ممکن است اندوخته‌های چندین ساله آنها را بسوزاند خاموش کند و این حقیقت است که خواب راحت سردمداران استکبار و همه سلطه‌گران دنیا از حرکت و گسترش انقلاب شکوهمند ما برآشفته است. لذا آنها با تمام تلاش سعی در تضعیف انقلاب دارند.
حضرت آیت ا… خامنه ای با اشاره به توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی از قبیل جنگ تحمیلی، محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی افزودند: ما یک نقطه مثبت داریم و آن وجود یک ملت حاضر در صحنه است. کارگران ما که بر گردن این مردم حق دارند باید بدانند که قطره قطره زحمات آنان است که بر روی هم انباشته می شود و دعای خیر و برکت برای مردم فراهم آورده است.
حضرت آیت ا… خامنه ای در ادامه سخنان خود خطاب به کارگران کشور افزودند: هر کارگاه و هر دستگاهی که شما با آن کار می‌کنید سنگری است که با آن مؤثرترین حیله‌ها و توطئه‌های استکبار جهانی را هدف قرار داده‌اید. بدانید که دولت جمهوری اسلامی و همه مسئولین هیچ هدفی به جز تحقق بخشیدن به شعارهای اصیل که این انقلاب با آن شعارها به ثمر رسیده است، ندارد.
شهید حسین نیلی احمد آبادی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در زمان راه اندازه کوره بلند شماره دو
شهید حسین نیلی متولد ۱۳۲۵ وزیر معادن و فلزات در دوره دوم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری است که سمت های دیگری همچون مدیرعاملی ذوب آهن اصفهان، استانداری چهار محال و بختیاری و مدیریت صنایع الکترونیک را بر عهده داشته است.
وی در سال ۱۳۶۰ مدیرعامل ذوب آهن اصفهان شد و در آن شرایط حساس در این سنگر وارد خدمت شد. در آن زمان تمام همت خود را به کار گرفت که بدون کمک کارشناسان شوروی چرخهای صنعت ذوب آهن بچرخد و در راستای استقلال و تکیه بر نیروی خویش ضروری می دانست که بدون دخالت متخصصین روسی بخشهای صنعتی راه اندازی شود و تمامی هم و غم شهید نیلی مصروف همین قضیه بود. یکی از همکاران ایشان در رابطه با خصوصیات اخلاقی و اعتقادی شهید مهندسی نیلی می گوید: علیرغم اینکه اختیارات وسیعی به مدیرانشان می دادند ولی هیچگاه در اشتباهات مدیران با پرخاشگری برخورد نمی کردند و همیشه به کلیه گروه ها و نیروها میدان می داد و ملاحظات سیاسی و گروهی در تصمیم گیری ایشان دخیل نبود و به جهت ایمان و اعتقاد عمیقی که به ولایت داشت خود را مکلف به اجرای نظرات مقام ولایت فقیه و رهبری می دانست .
امام خامنه ای در معرفی او گفته است : “خدای رحمت کند شهید مهندس نیلی را … من در جریان کار ایشان در بعد از انقلاب ، چه آن موقعی که در ذوب آهن بخدمت مشغول بودند و چه آن موقعی که در وزارت معادن و فلزات بودند و چه زمانی که در سازمان صنایع دفاع بودند و در نهایت هم ایشان در همین رابطه به شهادت رسیدند، بودم … بیشتر عمل می کرد و کمتر حرف می زدند … من به جرأت می توانم بگویم که شاید یک ساعت و یا یکسال از عمر ایشان برابر با تمام یک عمر عده ای است ، که ادعای زیاد دارند ولی خدمتی برای نظام و انقلاب انجام نمی دهند .”
خاطرات مهندس سیروس موتمن از زمان راه اندازی کوره شماره دو
راه اندازی کوره بلند شماره ۲ در دوران جنگ تحمیلی انجام شد و اهمیت بسیاری داشت . حتی شنیدیم که صدام گفته بود ، ایرانی ها نمی توانند کارخانه فولاد خود را توسعه دهند . همین انگیزه ما را بیشتر کرد و کارکنان ذوب آهن با تمام توان برای راه اندازی کوره شماره ۲ تلاش کردند . خوشبختانه کوره راه اندازی شد و همه چیز نرمال بود و به یاری خدا با حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( رئیس جمهور وقت ) این کوره افتتاح شد که موجی از امید در صنعت کشور ایجاد کرد . روس ها ۱۵ خرداد ۱۳۶۴ شبانه ایران را ترک کردند و دو روز بعد حمله هوایی به ذوب آهن انجام شد و عده ای از همکاران به درجه رفیع شهادت نائل آمدند . پس از این حملات ، کوره های شماره یک و دو با توقف کوتاهی ، تعمیر و دوباره راه اندازی شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا