تکنولوژی

حذف ریزپلاستیک‌ها از آب با «صدا»! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از نیواطلس، هیچ تردیدی وجود ندارد که ریزپلاستیک‌ها تهدیدات فزاینده زیست‌محیطی و بهداشتی هستند و دانشمندان به تازگی فراوانی این ذرات ریز و تأثیر آنها بر موجودات از حیات دریایی گرفته تا انسان را درک کرده‌اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که انسان‌ها هر هفته حدود ۵ گرم میکروپلاستیک که معادل وزن یک کارت اعتباری است، مصرف می‌کنند.

چالش جدی فعلی یافتن روش‌هایی برای حذف موفقیت‌آمیز میکروپلاستیک‌ها از آب و جو کره زمین است. با توجه به اینکه قطعات مذکور فقط ۱ میکرومتر تا ۵ میلی‌متر اندازه دارند، حذف آنها کار آسانی نیست.

محققان برای اولین بار فیلتر صوتی را آزمایش کرده‌اند که ریز پلاستیک‌ها را با فشار به یک کانال مرکزی هدایت کرده و آب را از وجود آنها پاک می‌کند.

این دستگاه میکروسیال ساختاری هیدرولیکی-الکتریکی داشته و دارای سه مجرای ریز با عرض ۱.۵ میلی‌متر است که از طریق چهار بخش اتصال زنجیره‌ای به عرض ۰.۷ میلی‌متر به هم متصل شده‌اند. در مرکز میکروکانال میانی از یک موج آکوستیک حجیم با فرکانس تشدید شده ۵۰۰ کیلوهرتز برای جدایی ریز پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

در نهایت امواج مافوق صوت از طریق آب عبور می‌کنند و ریز پلاستیک‌ها را به مرکز یک جریان سیال می‌کشانند، جایی که می‌توان آنها را جمع‌آوری یا فیلتر کرد یا به شاخه‌های خارج از مسیر مرکزی اصلی دستگاه کشاند.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا