اخبار صنعت، معدن و تجارتاقتصادیتحلیلتيتر يكصنایع و شرکت هاعناوین اخبار

پیش بینی بازار سنگ آهن در سال ۱۴۰۱

تحلیلگران بانک مریل لینچ آمریکا معتقدند اگر در عرضه سنگ آهن از روسیه و اوکراین اختلال جدی و پایدار ایجاد شود بازار این ماده خام امسال دچار کسری عرضه خواهد شد. روسیه و اوکراین سالانه به ترتیب ۱۰۷ و ۷۷ میلیون تن سنگ آهن تولید می کنند و این معادل ۸ درصد تولید سالانه سنگ آهن در جهان است. با آنکه سهم این دو کشور از صادرات سنگ آهن نسبت به سهم استرالیا و برزیل بسیار اندک است اما نمی توان گفت آنها هیچ تاثیری بر بازار ندارند.

سهم استرالیا و برزیل از صادرات جهانی سنگ آهن به ترتیب ۵۵ درصد و ۲۱ درصد است. سهم روسیه و اوکراین به ترتیب ۳ درصد و یک درصد است. تحلیلگر بانک مریل لینچ می گوید: “ابتدای سال پیش بینی ما این بود که سال جاری میلادی بازار سنگ آهن متوازن خواهد بود اما حالا به احتمال کاهش عرضه فکر می کنیم و معتقدیم ممکن است بازار با کسری مواجه شود.”

در چهار ماه اخیر قیمت سنگ آهن ۷۰ درصد افزایش یافته درحالیکه در پاییز قیمت ها حدود ۶۰ درصد کاهش یافت. این نوسان شدید احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد زیرا عوامل گوناگون بر بازار تاثیر می گذارند و ممکن است خیلی سریع وضعیت عرضه و تقاضا تغییر کند.

تقاضا

در حوزه تقاضا، تحولات در اقتصاد چین بیشترین تاثیر را بر بازار دارد. چین بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید می کند و این جایگاه حفظ می شود. در ماه های اخیر سیاست های دولت چین در حوزه مبارزه با آلودگی هوا یک عامل موثر بر تولید فولاد بود. دولت چین مایل بود از میزان انتشار آلاینده ها بکاهد و ترتیبی داد تا تولید فولاد کاهش یابد. اما اخیر از سختگیری ها در این حوزه کاسته شده و شرایط برای تولیدکنندگان فولاد اکنون بهتر است.

نکته دیگر نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی است. دولت چین برای سال جاری میلادی رقم ۵٫۵ درصد را به عنوان نرخ هدف برای رشد اقتصادی تعیین کرده است. سال پیش اقتصاد چین ۸٫۱ درصد رشد کرد. از دید تحلیلگران، نرخ هدف برای رشد اقتصادی سال جاری به معنای رشد متعادل مصرف مواد خام در چین است یعنی نباید خیلی درباره افق مصرف مواد خام نگران بود.

عرضه

در حوزه عرضه سنگ آهن باید گفت صادرات از استرالیا و برزیل در حال افزایش است اما این رشد برای تامین میزان کافی سنگ آهن کافی نیست و اگر در عرضه سنگ آهن روسیه و اوکراین اختلال پدید آید بازار تحت فشار قرار خواهد گرفت. تحلیلگران بانک مریل لینچ معتقدند با توجه به تمامی شرایط، قیمت ۱۵۰ دلار برای هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد یک رقم منطقی است اما در هفته ها و ماه های آینده قطعا تحولات جدید در بازار رخ می دهد که سبب نوسان های بزرگ در قیمت ها خواهیم بود.

مثل ماه های قبل، این احتمال وجود دارد که حوادث طبیعی در برزیل سبب اختلال در عرضه سنگ آهن شود. این مورد تاثیرات کوتاه مدت بر بازار خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا