نفت،گازو پتروپالایش

آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها/ ۲ راهکار برای پیگیری کارت سوخت المثنی

به گزارش پایگاه خبری سرمایهگستران،علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها عنوان کرد: در بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ‌ذی‌ربط مکلف است تدبیری اتخاذ کند که تا پایان شش ماه ابتدایی سال، حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین‌سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گازسوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

وی اظهار داشت: طبق این قانون، ما در شرکت ملی پخش به عنوان شرکت ذی‌ربط اشاره شده در قانون، موظف هستیم که مردم را به استفاده از کارت سوخت شخصی به جای کارت سوخت جایگاه‌ها هدایت کنیم.

* سه حالت اضطراری برای سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌ها

نژادعلی افزود: خاطرتان است که از سال ۱۳۹۴ که بنزین تک‌نرخی شد و به نرخ ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌شد، عملا کارت‌های شخصی کاربری خود را از دست داده بودند و مردم اغلب از کارت سوخت جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری استفاده می‌کردند، درحالی که کارت سوخت جایگاه به عنوان یک کارت سوخت اضطراری شناخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: در واقع استفاده مردم از کارت سوخت باید محدود به مواقع اضطرار شود، یعنی زمانی که مثلا با خودرو وارد جایگاه می‌شود و یادشان می‌افتد کارت سوخت را جا گذاشته‌اند؛ یا مواردی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند و منتظر کارت سوخت المثنی هستند؛ یا زمانی که سقف سهمیه دوم را رد کرده‌اند که این عدد ۱۵۰ لیتر در ماه تعیین شده است.

وی تاکید کرد: اگر خاطرتان باشد قبلا کارت سوخت جایگاه‌ها دست خود جایگاهداران بود ولی بعد از آن، شرایطی پیش آمد که این کارت‌ها با نخ یا طناب روی نازل‌های سوخت آویزان شده بود و مردم هم حتی اگر کارت شخصی همراه‌شان بود از آن استفاده نمی‌کردند و با کارت سوخت جایگاه، سوخت‌گیری می‌کردند.

* سال گذشته ۳ میلیون ۸۰۰ هزار کارت سوخت جدید صادر شد

نژادعلی ادامه داد: در سال گذشته تدابیری اندیشیده شد تا همه کارت سوخت‌های المثنی یا خودروهای نوشماره تا پایان سال صادر شود و حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت سوخت وارد چرخه شد؛ تا پایان اسفند گذشته همه کارت‌ها صادر شده بود و اگر دست برخی از شهروندان نرسیده باشد، احتمالا در باجه‌های پست باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: هموطنان می‌توانند با مراجعه به سایت post.ir و وارد کردن کد رهگیری یا شماره‌گیری به کد گویای ۰۹۶۲۷ از آخرین وضعیت کارت سوخت خود جویا شوند. کارت سوخت شخصی نیز همانند کارت بانکی است و باید فرهنگ این موضوع نیز در کشور ایجاد شود.

* همه کارت سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری نشده است

وی اظهار داشت: البته دقت کنید که کارت سوخت بنزین آزاد جایگاه‌ها نیز به طور کامل جمع‌آوری نشده است بلکه به تعداد مناسب در هر جایگاه موجود است. اصلا هدف ما جمع‌آوری همه کارت‌های سوخت جایگاه‌ها نیست بلکه هدف ساماندهی آنها است به گونه‌ای که مردم استفاده از کارت سوخت شخصی را در دستور کار قرار دهند. در واقع تنها کاربری کارت سوخت جایگاه‌ها به حالت اصلی خود برگشته است.

نژادعلی عنوان کرد: ضمنا اپلیکیشن‌هایی نیز ایجاد شده که اگر شهروندی کارت سوختش را در جایگاهی جا بگذارد، بتواند از طریق مراجعه به شرکت پخش از وضعیت آن مطلع شده و کارت سوخت خود را پیدا کند.

* تلاش می‌کنیم صدور کارت المثنی کمتر از یک ماه طول بکشد

مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: با این حال اگر شهروندی کارت سوخت خود را گم کرد، حدود یک ماه تا صدور کارت سوخت المثنی زمان خواهد برد که در این بازه زمانی می‌تواند از کارت سوخت اضطراری جایگاه‌ها استفاده کند. ما تلاش می‌کنیم که این زمان نیز کاهش یابد و هر چه سریعتر کارت سوخت المثنی به دست مردم برسد.

وی اظهار داشت: گزارشاتی که از جایگاه‌ها به ما رسیده است این بوده که مردم به طور کامل در حال همکاری با ما در شرکت ملی پخش هستند و از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند و به نظرم فرهنگ‌سازی در این حوزه به سرعت انجام خواهد شد. از رسانه‌ها نیز تقاضا داریم با اطلاع‌رسانی مناسب به این موضوع کمک کنند.

:

۳۵۲۱۷

منبع خبر : خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا