پیشخوانعناوین اخبار

کنکور امسال رقابت بر سر دانشگاه و رشته است/اعلام نتایج اولیه ۱۸ تا ۲۰ مرداد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران، ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از جلسه آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با حضور محمدسعید تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: چهل و ششمین دوره آزمون سراسری امروز با آزمون داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی آغاز شد و در حال برگزاری است، تاکنون گزارشی از بروز مشکلی به ما نرسیده است.

وی افزود: امسال بیش از ۸۶۰ هزار داوطلب در پنج گروه آزمایشی در آزمون ثبت نام کرده اند و آمار برگزاری یک میلیون و ۱۴ هزار نفر است (با احتساب داوطلبانی که در آزمون چند گروه آزمایشی متقاضی شده اند). ظرفیت پذیرش دانشگاه ها ۷۵۰ هزار نفر است اما هنوز نهایی نشده و احتمال افزایش یا کاهش آن وجود دارد.

**اعلام نتیجه نهایی ۱۸ تا ۲۰ مرداد
رییس سازمان سنجش بیان کرد: سوالات آزمون دو ساعت بعد از پایان آزمون هر گروه و کلید سوالات یکشنبه (۲۷ تیر) بعد از ساعت ۲۰ همان روز روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد، نتیجه اولیه آزمون بین ۱۸ تا ۲۰ مرداد اعلام می شود، زمان انتخاب رشته یک هفته بعد از اعلام نتیجه اولیه خواهد بود و نتیجه نهایی در شهریور ماه اعلام می شود.
وی در مورد تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه آزمون اظهار کرد: سوابق تحصیلی بر قبولی داوطلبان به صورت مثبت اعمال می شود و سال آینده با توجه به مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد که نتیجه آن تا اوایل مهر اعلام می شود.

***تاثیر مثبت ۲۵ درصدی
وی تصریح کرد: البته تا سال گذشته تاثیر مستقیم ۲۵ درصد را داشتیم؛ اما بر اساس رای دیوان عدالت و مصوبه مجلس شورای اسلامی تاثیر قطعی به تاثیر مثبت تغییر یافت و برای سال ۹۵ در اصلاحیه قانون مجلس شورای اسلامی این تاثیر قید شد و برای سال ۹۶ کارشناسی بیشتری انجام می شود و توسط شورای پدیرش و سنجش دانشجو اعلام می شود.
رییس سازمان سنجش در مورد ظرفیت های ورودی دانشگاه ها تصریح کرد: ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو با احتساب ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی بسیار بیشتر از امار داوطلبان است. سال گذشته هم که ۷۷۰ هزار ظرفیت داشتیم، تعداد قبولی ۴۲۸ هزار نفر بود و برای همان ظرفیت موجود هم داوطلبان متقاضی نشدند و سال گذشته ۳۴۰ هزار ظرفیت در آزمون سراسری خالی ماند.
به گفته خدایی، قاعدتا همه داوطلبان در آزمون پذیرفته می شوند، ولی ظرفیت ها و پذیرش ها در همه گروه های آزمایشی متوازن نیست.
وی  یادآورشد: برای نمونه در گروه های علوم انسانی و ریاضی ظرفیت بیشتر از تعداد داوطلبان است، در گروه تجربی تعداد داوطلبان بیشتر و ظرفیت کمتر است؛ به صورتی که بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ظرفیت نداریم اما تعداد داوطلبان بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر است.
خدایی خاطرنشان کرد: در کنکور امسال رقابت بیشتر بر سر دانشگاه و رشته دانشگاه های دولتی به ویژه در گروه آزمایشی علوم تجربی است. بیشترین رقابت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و در گروه ریاضی و انسانی، برای ورود به دانشگاه های دولتی است.
قائم مقام وزیر علوم نیز در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: کنکور سراسری همه ساله برنامه بزرگ کشوری است، هم برگزار کنندگان که دانشگاه ها هستند و هم خانواده ها که امیدوارند از این فعالیت ها نتیجه بگیرند در این فعالیت مشارکت دارند. همچنین نتیجه زحمات سامانه بزرگ نظام آموزش و پرورش کشور و در واقع معلمان مشخص می شود.
محمدسعید تسلیمی در مورد کاهش آمار داوطلبان افزود: در گذشته اولین تصمیم ورود به دانشگاه بود، اما اکنون اینطور نیست تا حدی که آمار داوطلبان کاهش یافته است و وقتی آمار به حد ظرفیت های دانشگاه ها برسد قطعا نیاز به دانشگاه های غیرانتفاعی نداریم و به صورت طبیعی تکلیف این دانشگاه ها مشخص می شود.

***تعادل در داوطلبان و ظرفیت دانشگاه ها
تسلیمی در مورد اینکه چند دوره دیگر کنکور برگزار می شود نیز گفت: افزایش تاریخی داوطلبان به دلیل افزایش ظرفیت های آموزش عالی کاهش یافته است و به تعادل رسیده ایم. سامانه آزمون ورود به دانشگاه به معنای اولویت های انتخاب رشته ای برای داوطلبان شده است و دانش آموزان می توانند با دقت کامل تر و هدفمند انتخاب رشته کنند.

***حذف کنکور برای رشته های پرطرفدار در کوتاه مدت ممکن نیست
خدایی در پاسخ به پرسشی درباره زمان حذف کنکور گفت: برای بعضی رشته ها و دانشگاه ها باید کنکور برگزار شود، رقابت داوطلبان گروه تجربی برای پذیرفته شدن در نزدیک به ۱۰ هزار صندلی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی صورت می گیرد و رقابت در این گروه به اندازه ای فشرده است که بعید است بتوان کنکور را در این گروه در کوتاه مدت حذف کرد.
رییس سازمان سنجش همچنین گفت: در حال حاضر ۸۲ درصد کل ظرفیت براساس صرفا سوابق تحصیلی پذیرفته می شوند و ۸ تا ۱۰ درصد همچنان بر اساس کنکور پذیرفته خواهند شد. این ۸ تا ۱۰ درصد به رقابت اصلی داوطلبان در رشته های پرطرفدار مانند پزشکی و برخی رشته های گروه های آزمایشی ریاضی و علوم انسانی دانشگاه های دولتی تبدیل شده است.
وی در مورد کاهش ظرفیت روزانه دانشگاه ها و افزایش ظرفیت شبانه دانشگاه ها نیز گفت: در شرایط کنونی ۱۵ درصد از دانشجویان غیرشهریه پرداز هستند و همین هم برای دانشگاه ها دشوار است. در نتیجه در این زمینه فعلا گسترش مطرح نیست ولی کاهش هم نخواهیم داشت. از طریق آزمون سراسری و کنکور در ۱۰ سال گذشته ۱۱۵ هزار نفر پذیرفته می شوند و این رقم ثابت بوده است. به طور متوسط در کل نظام آموزش عالی از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ۱۵ درصد دانشجویان رایگان تحصیل می کنند.
به گزارش ایرنا، چهل و ششمین آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز، پنجشنبه ۲۴ تیرماه در ۳۶۹ شهرستان و بخش مختلف ایران و همچنین ۲۳ شهر در ۱۹ کشور خارجی آغاز شد.
تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ داوطلب در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی برای ورود به دانشگاه های کشور طی امروز و فردا رقابت می کنند. آزمون گروه ریاضی و انسانی همزمان امروز صبح، آزمون گروه آزمایشی هنر امروز بعدازظهر، گروه علوم تجربی فردا صبح و زبان های خارجی فردا بعداز ظهر برگزار می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا