عناوین اخبار

بورس، قرن جدید را خوب شروع کرد

رضا اخلاق پور

اما از آنجا که گندم یک کالای استراتژیک است و معمولا دولت‌ها سعی می‌کنند با اقداماتی همچون تامین اعتبار لازم برای واردات، پرداخت یارانه و قیمت گذاری دستوری ازافزایش قیمت آن جلوگیری نمایند، لذا پیش بینی می شود افزایش اخیر قیمت گندم تهدیدی جدی برای صنایع غذایی به شمار نرود.هرچند بررسی صورت‌های مالی منتشرشده توسط شرکت های گروه غذایی نشان می دهد که در حال حاضر بسیاری از نمادهای این گروه در میان مدت جز شرکت‌های مستعد رشد نخواهند بود.

تاثیر قیمت‌های جهانی کالا برعملکرد شرکت های بورسی
وضعیت شاخص کل بورس به خصوص در سال های اخیر، ارتباط زیادی با روند قیمت های جهانی موادخام و کالا پیدا کرده است. برای مثال، قیمت جهانی نفت خام علاوه‌ براینکه تاثیرمستقیمی بر صنایع پالایشی و پتروشیمی دارد، به دلیل نقش پر رنگی که در تامین بودجه دولت نیز دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
علاوه براین، جنگ اوکراین و تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روسیه نیز مانع از عرضه عادی کالاهای کشاورزی، فلزی و فرآورده‌های نفت و گاز به بازارهای جهانی شده که این نیزباعث افزایش قیمت های جهانی کالاها و رشد نرخ تورم شده وسوددهی شرکت های فعال در صنایع مختلف بازار را تحت تاثیر قرارمی دهد.

تاثیر اخذ مالیات از سپرده‌‌‌‌‌‌های بانکی بر اقتصاد
براساس قانون بودجه سال جاری،قراراست ازسود سپرده‌‌‌‌‌‌ های بانکی اشخاص حقوقی نزد بانک‌ها و موسسات مالی مالیات اخذ شود. هر چند در نگاه اول به نظر می رسد این تصمیم به نفع بورس و بازار سرمایه خواهد بود و نقدینگی ها را از بانک ها به سمت بازار سهام هدایت خواهدکرد اما، اجرای این تصمیم می تواند بخش های مختلف اقتصادی کشوررا با مشکلات و چالش های مختلفی مواجه کند. برای مثال یکی از پیامدهای این تصمیم، خروج نقدینگی از بانک‏ها وحرکت به سمت خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها و یا اوراق مشارکت است که در این صورت، به احتمال زیاد، بانک‌ها با کمبود نقدینگی و منابع پولی مواجه خواهندشد ومجبورمی شوند برای تامین منابع مالی مورد نیاز، وام وتسهیلات بانکی با نرخ‌های بالاتری به متقاضیان پرداخت کنند؛که در این صورت از یک سو هزینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی افزایش می یابد و از سویی دیگر برای جذب نقدینگی ها در بورس، باید بازدهی بازار سهام نسبت به بازار پول برای سرمایه گذاران به حدی بالا باشد که جذابیت کافی را داشته باشد و گرنه سرمایه گذاران به جای سرمایه گذاری در بورس، به سمت سایر بازارهای سرمایه ‏گذاری مانند بازار طلا، ارز، خودرو، مسکن و… خواهند رفت موجب افزایش کاذب تقاضا وقیمت در این بازارها می شوند که در مجموع به نفع اقتصاد کشور نیست .
در کلاس سیستم های پویایی استادم روزی سوالی در مورد یکی ازمسایل روز جامعه مطرح کرد و دانشجویان به سرعت پاسخ دادند .همه بااین تصور که جواب درست داده اند ، خوشحال بودند اما استاد سری به معنای تاسف تاسف تکان داد وگفت، از دانشجویان تحصیلات تکمیلی اقتصاد انتظار داشتم که قبل از بررسی همه جانبه موضوع به سوال پاسخ نمی دادند. استاد گفت که در بیان دلایل مسئله باید تفکر سیستمی داشته باشیم و تا قبل ازاینکه موضوعی رااز همه جوانب مطالعه و بررسی نکرده ایم به سوال های اقتصادی و حتی روز جامعه پاسخ ندهیم.
ضرورت استفاده از سیستم پویا در تصمیم گیری ها
دینامیک یاسیستم پویایی ، سیستمی بازخوردی است که مسایل را براساس علت و معلول، شبیه سازی ، بررسی و تحلیل می کند.از این سیستم برای حل مشکلات اساسی در تصمیم‌گیری‌های پیچیده استفاده می‏شود.هر چند استفاده ازآن در حل مسایل ممکن است هزینه بر وزمان بر باشد اما با توجه به اینکه می‌تواند احتمال اتخاذ تصمیم گیری های اشتباه به شدت کم کند، کاربردی است و لازم است تا سیاستگذاران قبل از اتخاذ تصمیم های مهم که نتایج آن می تواند برای مدت زمان زیادی بر جامعه تاثیر بگذارد ،پیامدهای احتمالی تصمیم ها را از این سیستم پویایی مشاهده کنند واز آزمون و خطا در تصمیم گیری های اساسی و کلان خودداری کنند.

سمت و سوی شاخص بورس ،صعودی است یا نزولی ؟
در ماه های گذشته، قیمت در بسیاری از نمادهای بازار به حدی کاهش یافت که در حال حاضربسیاری از آن ها به سطوح قیمتی جذابی رسیده اند و پیش بینی می شود در صورت ثبات نرخ ارز و عدم افزایش نرخ بهره بانکی ، شاخص بورس تهران روند صعودی ملایمی را در سال جاری تجربه کندو امکان کسب بازدهی در سطوح اندکی بالاتر از تورم سالانه را برای سرمایه‌گذاران با رعایت اصول مربوط به حفظ تنوع در سبد سهام فراهم ‌کند .
در این بین علاوه بر تک نمادهای گروه های کوچک بازار، گروه‌هایی مثل پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها با گزارشات خوب سالیانه می توانند به نمادهای پرتقاضای بازار تبدیل شوند.
گروه پالایشی نیز با توجه به ادامه بحران اوکراین و بالا رفتن کرک‌ها و افزایش شدید قیمت جهانی نفت خام یکی از ماه‌های رویایی طی چند سال اخیر را برای خود ایجاد نمود. در این میان به نظر می‌رسد تنها ترس فعالان بازار از تغییر قوانین دولتی ها مثلآ تغییر در نرخ خوراک و امثال آن است که هر زمان بازار به گروهی شدیدا اقبال نشان داده با گزارشات غافلگیر کننده روبرو شده است. بنابراین به نظر می رسد اگر این عدم اطمینان رفع شود، همچنان تقاضا در این گروه بالا خواهد بودویا حداقل نوسان قیمتی زیادی نسبت به قیمت های فعلی را شاهد نخواهیم بود.
نکته حایز اهمیت این است که سرمایه گذاران در بازار های مالی و سهام باید علاوه بر بررسی گزارش های مالی شرکت ها ،تحولات اقتصادی و سیاسی تاثیر گذار بر صنایع و گروه های مختلف بازار را رصد کنند و با علم و دانش کافی نسبت به تشکیل و مدیریت سبدی متنوع از سهام اقدام نمایند تا بتوانند از سود معقول و منطقی این روز های بازار سرمایه بهره مند شوند .

منبع :نسل فردا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا