حوادثاخبار استان هاحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

نگاهی به ابعاد مختلف نقش فرماندهی کل انتظامی کشور در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از سال ۱۳۷۸ به فراخور شرایط زمانی و با توجه به اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شعاری را برای هر سال انتخاب می کنند. برخی فلسفه انتخاب شعار برای هرسال را جلب توجه مردم و مسئولان به یک ارزش و یا نقیصه و مشکل می دانند که ایشان با توجه به اشرافیتی که نسبت به مسایل کلان کشور دارند بر روی آن تاکید می ورزند و آحاد مسئولان را دعوت به اهتمام و تمرکز بر روی آن امور می کنند.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود در اول فروردین ماه سال ۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حضرت ثامن الحجج در باره اهداف خود از طرح شعار سال فرمودند: « شعار سال با دو منظور مطرح می شود: یکی جهت دادن به سیاست های اجرایی عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی و یکی هم توجه افکار عمومی است. »
این بیان معظم له تکلیف را برای همه روشن می کند که بدانیم خطاب ایشان در انتخاب شعار سال، یک جناح یا طیف خاصی از مردم یا مسئولان و یا انحصاراً مقامات دولتی نیست بلکه خطاب ایشان به همه آحاد جامعه و تمامی مسئولان اعم از نظامی و غیر نظامی و همه دستگاه ها و نهادهای حکومتی و غیر حکومتی است تا در راستای عملی شدن شعار سال قدم بردارند.
نقشی که انتظامی در تحقق شعار سال دارد
در این میان فرماندهی کل انتظامی کشور به عنوان یکی از نهادهای حکومت و یکی از نیروهای مسلح تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)  همه ساله تمام توان و ظرفیت خود را برای تحقق شعار سال در راستای پیش برد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و پیروی از منویات ولی امر مسلمین بکار بسته و سعی کرده تا به عنوان عضوی از جامعه بزرگ ایران اسلامی سهم و نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.
در همین راستا چند سالی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در انتخاب شعار سال به موضوع اقتصاد توجه خاصی کرده و منحصراً تولید را مد نظر قرار دادند و آن را تنها راه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی اعلام فرمودند. سال گذشته که به نام تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامگذاری شده بود ایشان یکی از موانع بر سر راه تولید را قاچاق کالا عنوان کرده و صراحتاً بر نقش مجموعه انتظامی کشور که وظیفه مبارزه با قاچاق کالا را برعهده دارد در تحقق شعار سال تاکید کردند. امسال هم که به نام “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” نام گذاری شده باز می توان نقش انتظامی کشور را در تحقق بخشیدن به این شعار به وضوح مشاهده کرد که در ادامه این مبحث به بررسی آن می پردازیم.
امنیت، بسترساز تولید در کشور
امنیت بستر ساز توسعه در تمام ابعاد زندگی بشر است. برکسی پوشیده نیست که اگر امنیت وجود نداشته باشد همه بخش های مختلف جامعه از کار افتاده و عملاً کارآیی خود را از دست می دهند. یکی از بخش هایی که به امنیت نیاز شدید دارد بخش تولید است. هیچ سرمایه گذاری بدون امنیت نمی تواند سرمایه خود را صرف تولید کند و بنابر این موضوع تولید در شعار سال با موضوع امنیت که متولی اصلی آن مجموعه ناجا است گره خورده و به این ترتیب می توان گفت که لازمه تحقق شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” امنیت است که به صورت زنجیره وار به هم متصل هستند.
مبارزه با قاچاق کالا به منظور حمایت از تولید دانش بنیان
از سوی دیگر یکی از موانع اصلی بر سر راه توسعه و رونق تولیدات شرکت های دانش بنیان و پیشرفت و تعالی آنها در کشور و بلکه در دنیا، موضوع واردات بی حساب و کتاب و قاچاق کالاها است. قطعاً یکی از راه های تحقق شعار سال یعنی استفاده از شرکت های دانش بنیان برای افزایش تولید و اشتغال در کشور مبارزه جدی و قاطعانه با ورود کالاهای قاچاق در بازار و فراهم آوردن زمینه توجه ویژه مردم و مسئولان به استفاده از کالاهای ساخته شده با استفاده از دانش بومی است.
تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تجهیزات ایمنی و پلیسی
مجموعه ناجا علاوه بر فراهم کردن بستر امنیت و برداشتن مانع بزرگی همچون قاچاق کالا از راه تولید دانش بنیان می تواند با حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی که در راستای ساخت تجهیزات ایمنی و پلیسی فعالیت دارند زمینه تولید و اشتغال جوانان در این حوزه را فراهم آورد. همانگونه که مستحضرید همه ساله نمایشگاه تجهیزات ایمنی و پلیسی (ایپاس) با حمایت فرماندهی کل انتظامی کشور برپا می شود که همین امر نشان می دهد مجموعه پلیس کشور چقدر می تواند در زمینه تحقق شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نقش داشته باشد.
مبارزه با مواد مخدر، کاهش بار ترافیک، کاهش تصادفات، پیشگیری از جرایم و منحصراً پیشگیری از جرم سرقت و دیگر موضوعات مرتبط با وظایف پلیس نیازمند ساخت تجهیزات و ابزارهای خاص خود هستند که شرکت های دانش بنیان می توانند با تولید این تجهیزات و ابزارهای بومی سازی شده هم از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده، هم اشتغال ایجاد کنند و هم به کاهش ماموریت های پلیس کمک فراوانی نمایند.
نقش پلیس در تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین موتورسیکلت برقی
به عنوان نمونه می توان به ساخت اولین موتورسیکلت برقی بومی سازی شده با همکاری و حمایت پلیس راهور استان اصفهان اشاره کرد که بعدها این همکاری و پشتیبانی ها منجر به افتتاح اولین و بزرگترین کارخانه تولید موتورسیکلت برقی در شهرستان شهرضا با حضور مسئولان کشوری شد و برای تعداد زیادی از جوانان ایجاد اشتغال شد اشاره کرد که اگر با حمایت مسئولان تولید این موتورسیکلت ها در کشور افزایش یافته و به سهولت در اختیار مردم قرار گیرند از آلودگی صوتی، جان باختن موتورسیکلت سواران، آلودگی هوا و مشکلات دیگری که موتورسیکلت های بنزینی و کاربراتوری ایجاد می کنند جلوگیری می شود.
نقش شرکت های دانش بنیان در تولید تجهیزات ضد سرقت
تولید تجهیزات ضد سرقت هم یکی از فعالیت های شرکت های دانش بنیان است که هم می تواند به افزایش تولید این تجهیزات و عدم وابستگی به خارج و هم اشتغال زایی برای جوانان کمک کند. در همین راستا یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهر علمی تحقیقاتی اصفهان موفق به ساخت دستگاه “مه ساز امنیتی” برای جلوگیری از سرقت مسلحانه از طلافروشی ها شده است.
این دستگاه ازیک محافظ مکانیکی ویترین طلا و دستگاه مه امنیتی در مواقع بروز خطر و سیستم ارتباطی مانیتورینگ فروشگاه توسط پلیس تشکیل شده و در لحظه وقوع سرقت در کمتر از ۳ ثانیه با تولید مه بسیار غلیظ باعث از بین رفتن دید فرد مهاجم می شود به طوری که اکان هرگونه عکس العمل بعدی را از سارق یا مهاجم سلب می کند. یک تحقیق کلی نشان می دهد که افزایش تولید این تجهیزات در کاهش ماموریت های پلیس، افزایش ضریب امنیت طلافروشی ها و همچنین اشتغال زایی جوانان در این بخش تاثیر بسزایی خواهد داشت.
ارتباط دفاتر تحقیقات کاربردی پلیس با شرکت های دانش بنیان
در پایان یاد آور می شوم که راه اندازی دفاتر تحقیقات کاربردی در فرماندهی انتظامی استان ها، پلیس های تخصصی، معاونت ها و یگان های مختلف، توجه ویژه به اختراعات، ابتکارات و تحقیقات صنعتی و حمایت از نخبگان جوان حکایت از آن دارد که فرماندهی کل انتظامی کشور از سالیان گذشته به شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین اهمیت داده است.
بی شک ارتباط دفاتر و تعامل دوسویه تحقیقات کاربردی پلیس با شرکت های دانش بنیان و ارائه مشاوره، راهنمایی و ایده های نو به آنان و همچنین همکاری، حمایت و پشتیبانی از آنان نه تنها به تحقق شعار سال یعنی تولید بیشتر و اشتغال برای جوانان می انجامد بلکه به ارتقای هرچه بیشتر امنیت، رضایتمندی مردم، پیشرفت کشور و کاهش بار ماموریت سنگین پلیس منجر خواهد شد.
تهیه و تنظیم: سردار “محمدرضا میرحیدری” ، فرمانده انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا