اخبار استان هااصفهانتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

نظافت معابر شهر اصفهان مکانیزه می شود

مهدی بقایی با اشاره به پروژه پیرولیز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری، افزود: یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی کمک زیادی به روند مدیریت پسماند کند، پروژه استحصال هیدروکربن از ریجکت خطوط پردازش پسماند به روش پیرولیز است.

وی تصریح کرد: بزودی آزمایش دستگاه پیرولیز ۱۰ تنی در حوزه پسماند شهرداری انجام خواهد شد که با استفاده از این سیستم از ضایعات پلاستیکی که قابلیت تبدیل ندارد، مایعی شبیه گازوئیل به دست می‌آید که به عنوان سوخت قابل استفاده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه برای استفاده از سیستم پیرولیز از چند ماه پیش مذاکرات و همکاری با شرکت سرمایه‌گذار آغاز شده است، گفت: در حوزه پسماند باید فرهنگ‌سازی لازم برای تولید کمتر آن و سپس تفکیک انجام شود.

وی با بیان اینکه معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که سازمان‌ها، شهرداری‌ها و مدیریت‌ها مطالعات استراتژیک، اهداف و چشم‌انداز و راهبردهایی را برای خود ترسیم کرده‌اند، اما در عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بقایی با اشاره به فعالیت سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان، ادامه داد: فعالیت‌های مهم و ارزنده این سازمان از دیدگاه دیگران مغفول مانده است، در حالی که این سازمان در حوزه تکنولوژی‌های جدید فعالیت می‌کند.

وی اظهار کرد: متولی انرژی‌های پاک در شهرداری مدیریت بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری است، البته از چند سال قبل تاکنون پنل‌های خورشیدی را در مناطق مختلف شهرداری مورد استفاده قرار دادیم.

لایحه صندوق توسعه انرژی تهیه شده است
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه لایحه‌ای سال گذشته تحت عنوان “صندوق توسعه انرژی” تهیه شد که یک افق پنج ساله و ۱۰ ساله در آن تعریف شده است، ادامه داد: در افق پنج ساله باید ۲۵ درصد از انرژی مصرفی ما در شهر از انرژی پاک تأمین شود، در این راستا شورای اسلامی شهر پیشاپیش تدابیر خوبی اندیشیدند و بودجه خوبی را برای این مهم در سال ۱۴۰۱ برای سطح مناطق مختلف شهر اختصاص داده است که طبق آن حدود هفت میلیارد تومان برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در مناطق پانزده‌گانه تعیین شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت نت یا تعمیر و نگهداری که در شهر اصفهان فعال است، در دیگر شهرها وجود ندارد به‌طوری که در حال حاضر ۲۰ شرکت در اصفهان به صورت تخصصی برای نگهداری فضاها و تجهیزات شهری فعالیت می‌کنند.

بقایی مهم‌ترین وظیفه سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری را ساماندهی کسب و کار در شهر و توزیع شبکه به صورت عادلانه دانست و گفت: از افق‌های این سازمان تبدیل شدن به قطب توزیع در کشور است و اگر صنایع سورتینگ در اصفهان به خوبی شکل بگیرد در توزیع حرف اول را خواهیم زد، البته در حال حاضر اصفهان قطب توزیع گیاهان دارویی و ماهی قطب کشور است.

وی اظهار کرد: ساماندهی خیابان‌ها در حوزه کسب و کار از دیگر وظایف سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری است، لذا قبل از اینکه با بحران روبه‌رو شویم، ساماندهی خیابان‌های صغیر و طالقانی را در دستور کار قرار دادیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت‌های مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان، گفت: تاکنون در این مدیریت اقدامات خوبی انجام شده است و تا دو سال آینده اطلاعات کامل‌تری را در حوزه هوشمندسازی تخلفات شهری ارائه خواهیم کرد زیرا دغدغه در برخورد با تخلفات شهری وجود دارد هر چند اصفهان کمترین تنش را در برخورد با این موارد نسبت به دیگر شهرها دارد.

وی با بیان اینکه در معاونت خدمات شهری شهرداری سه قرارداد اساسی در حوزه نظافت و رفت و روب، جمع‌آوری زباله و نگهداری فضای سبز وجود دارد که به عنوان فعالیت اصلی مورد توجه است، اظهار کرد: ۱۰ روز پیش قرارداد مناقصه در بخش تعمیرات و نگهداری منعقد شد و تغییراتی نسبت به قبل خواهیم داشت، در واقع قراردادها امسال تجهیز محور شده است و همه تجهیزات دارای کد شناسایی شده‌اند و شرکت‌ها در صورت پذیرفته شدن در مناقصه از یکدیگر تجهیزات را تحویل می‌گیرند.

تمام بخش‌های تعمیر و نگهداری تأسیسات شهری مانیتورینگ می‌شود
بقایی با بیان اینکه در قراردادهای امسال به دوره نگهداشت تجهیزات توجه شده است و چند ماه یک بار نگهداری تجهیزات بررسی می‌شود، ادامه داد: ۳۰۰ هزار تجهیزات موجود شهرداری وارد نرم‌افزار نگهداری و تعمیر PM شده و دارای کد است، در این نرم‌افزار زمان تعویض و نگهداری تجهیزات و آخرین هزینه‌های نگهداری آنها ثبت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مانیتورینگ نیز از تغییرات جدیدی است که در قراردادها امسال لحاظ شده است و نظارت بر تأسیسات به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد که تا پایان امسال تمام بخش‌های تعمیر و نگهداری مانیتورینگ می‌شود زیرا در میز هوشمندسازی اجرای آن مصوب شده است و بودجه‌ای نیز به صورت ویژه برای آن اختصاص یافته است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: یکی از قراردادهای مهم شهرداری در ارتباط با نظافت، رفت و روب و جمع‌آوری زباله حجمی و کارگری است؛ در گذشته این خدمت به شرکت‌های پیمانکار واگذار شده است و آنها نیز از نیروهای شهرداری در شرکت‌های خود بهره‌مند شدند و انتظار می‌رفته است که پس از گذشت چند سال این نیروها شرکتی شوند، اما این اتفاق نیفتاده است و کارگران احساس می‌کنند نیروهای شهرداری هستند و پیمانکارانی وجود دارند که اگر آنها را رها کنیم، در حق این کارگران اجحاف خواهند کرد، لذا در صدد رفع این مشکلات هستیم.

وی با بیان اینکه از یک سال اخیر ۲۱۲ نفر توسط پیمانکاران به چرخه ۲۴۰۰ نفری کارگران خدمات شهری اضافه شده‌اند و ما خبر از اضافه شدن آنها نداشتیم، تصریح کرد: اگر پیمانکار در مناقصه برنده نشود سال بعد مدعی خواهد شد که این نیروهای مازاد از شهرداری است، این در حالی است که به لحاظ قانونی نمی‌توانیم بر روند ورود نیرو در این شرکت‌ها دخالتی داشته باشیم و از سوی دیگر این نیروها خود را از شهرداری می‌دانند، اما نظارتی بر ورود و ساختار آنها نداریم.

حرکت به سوی مکانیزه شدن نظافت معابر
بقایی اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور به سوی مشکل کمبود کارگر پیش می‌رود و ما هم در آینده این معضل را خواهیم داشت، قصد داریم به سمت مکانیزه شدن نظافت معابر حرکت کنیم و در این مسیر به هیچ عنوان قصد تعدیل نیرو نداریم، بلکه اگر نیرویی بازنشسته شد یا به هر دلیل خواست ادامه کار ندهد، در ازای آن، کار را به صورت مکانیزه انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه جاروی مکانیزه به صورت میانگین در روز توانایی جارو کردن ۴۰۰ هزار مترمربع معابر شهر را دارد که در ازای آن ۲۰ تا ۳۰ نیرو باید فعالیت کنند، ادامه داد: یکی از اولویت‌ها و اصول مدیریت شهری در آغاز فعالیت این بود که هر کارگری که در فضای شهر کار می‌کند، باید تمام حق و حقوق خود را بر اساس قانون دریافت کند، لذا یکی از مواردی که امسال در قراردادهای کارگران اضافه شده است این بوده که تمام موارد از قبیل اضافه کاری و سنوات و مرخصی دیده شده است و در قراردادها میانگین نظافت برای هر کارگری در شهر ۱۵ هزار و ۸۰۰ مترمربع تعریف شده است که البته در بعضی مناطق به دلیل شرایط ویژه این عدد کمتر یا بیشتر است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: مساحت معابر شهر اصفهان در مجموع ۴۸ میلیون مترمربع است که هر شب باید تمیز و زباله‌های آن جمع‌آوری شود تا شهروندان هر صبح شهر را تمیز و پاک ببینند و البته مدیریت این کار بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه خودروهای مکانیزه شامل جاروهای بزرگ و کوچک امسال به تجهیزات شهرداری اضافه می‌شود تا نیمی از معابر شهر معادل ۲۴ میلیون متر مربع با جاروی مکانیزه نظافت شود، گفت: حدود ۳۰۰ کارگر خدمات شهری در آستانه بازنشستگی هستند که پیش بینی می‌کنیم یک سوم آنها خواستار بازنشستگی باشند.

سیستم انگشت‌زن پیمانکاران متصل به کامپیوتر امور شهری شد
بقایی گفت: در گذشته نگاه‌ها در تخصیص تجهیزات به پیمانکاران ناعادلانه بود که با بررسی انجام شده عدالت در توزیع آن تحقق یافت و البته در قراردادها ذکر شد که هر پیمانکار باید ۳۰ درصد تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد، همچنین در قراردادها تاکید شده است که پیمانکاران حق ندارند بیشتر از میزان مشخص شده، کارگران را مجبور به انجام فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه از امسال سیستم انگشت‌زن پیمانکاران متصل به کامپیوتر امور شهری شده است، گفت: در گذشته سطح نظارت‌ها را درست تعریف نکردیم، لذا در صدد ارتقای سطح نظارت‌ها هستیم تا در کنار سیستم انگشت‌زن، فیش‌های حقوقی نیز متصل به سیستم معاونت خدمات شهری شود و حق اولاد کارگران شهرداری افزایش یابد تا پیمانکاران نیز در محاسبه حقوق کارگران دچار مشکل نشوند، هر چند دقیق‌سازی این موضوعات یک سال زمان می‌برد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به جمع‌آوری زباله بر اساس روزهای زوج و فرد هفته و حذف جمع‌آوری طبق روزهای زوج و فرد تقویم، گفت: یکی از دلایل اجرای این طرح این بود که کارگران خدمات شهری یک روز در هفته تعطیلی و امکان حضور در منزل را داشته باشد، از سوی دیگر ۳۰ درصد شهروندان در نظر سنجی‌های انجام شده اعلام کردند که تاریخ تقویم در ذهن آنها نمی‌ماند و بهتر است روزهای زوج و فرد هفته مبنای جمع‌آوری زباله باشد، لذا اجرای این طرح به دلیل کم کردن حقوق کارگران یا صرفه جویی در هزینه‌های شهرداری انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه که قراردادهای جدید با پیمانکاران منعقد می‌شود، “شنبه” روز تعطیلی فعالیت کارگران خدمات شهری خواهد بود تا هم از تعطیلی کار بهره‌مند شوند و هم‌جمعه کاری را استفاده کنند، افزود: این طرح در سه محله منطقه ۱۰ شهرداری به صورت آزمایشی در حال انجام است، البته همه باید برای کاهش تولید زباله حرکت کنیم.

بقایی ادامه داد: با فضای تبلیغاتی و کمپینی که ایجاد شده است، پیش بینی می‌کنیم ۳۰ درصد شهروندان از اجرای طرح جمع‌آوری زباله بر اساس روزهای زوج و فرد هفته مطلع شده باشند.

وی گفت: روزانه ۳۰۰ هزار لیتر شیرابه زباله‌ها حمل می‌شود که باعث بیماری نیروهای شهرداری می‌شود، این موضوع غیر از هزینه ۷۰ میلیارد تومانی است که برای جمع آوری زباله‌ها هزینه می‌شود، البته محله‌هایی در شهر وجود دارد که شهروندان آن تولید زباله را به صفر رساندند و این از افق‌های پیش‌روی خدمات شهری است.

عقب‌ماندگی در زمینه هوشمندسازی
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: واژه محیط زیست به تازگی به عنوان معاونت خدمات شهری اضافه شده است، اما از آنجا که همه خدمات ما در راستای حفظ محیط زیست است هر کاری که در شهر انجام می‌شود، پیوست زیست محیطی دارد و مجوزهای لازم از اداره محیط زیست را دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان معطوف به حوزه خدمات شهری است، گفت: سمن‌های زیست‌محیطی نیز با مدیریت شهر همکاری دارند، البته در بخش فرهنگی با کمیته فرهنگ شهروندی تعامل بیشتری می‌شود، اما در زمینه هوشمندسازی به‌رغم وجود زیرساخت‌های لازم عقب هستیم، به‌عنوان مثال خودروهای سازمان خدمات موتوری مجهز به سیستم AVL است، اما هیچ داشبوردی وجود ندارد که رصد لازم انجام شود.

بقایی با تاکید بر اینکه در سرقت تجهیزات شهری با پدیده جدیدی روبه‌رو هستیم که البته زمینه ساز این اتفاقات مشکلات اقتصادی و اجتماعی است، گفت: در نصب مبلمان شهری و جنس آنها میان مناطق شهری تفاوتی نمی‌گذاریم، اما بعضی مناطق بودجه بیشتری دارند و زود به زود آن را تغییر می‌دهند، البته گاهی نیز ارتباطی با بودجه ندارد و به دلیل اینکه یک منطقه توریستی است، باید مبلمان آن سریع مرمت شود که در این راستا برای حرکت به سمت عدالت‌محوری تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نقد آثار هنری می‌تواند به دو صورت باشد، یا خود اثر و محصول یا ایده‌ها در اجرا و جانمایی آنها در شهر را نقد کنیم، تصریح کرد: سازمان زیباسازی در قالب طرح هنرواره عرصه را برای هنرمندان ایجاد کرد تا آثار هنری خود را ارائه کنند، البته فرایند داوری آثار مشخص شده است که پس از فراخوان ۱۲۵ اثر هنری به این سازمان رسید و در نهایت ۲۵ اثر برگزیده شد.

اختلاف نظر بر سر وجود باغ وحش یا نقاهتگاه
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به دلیل جمع‌آوری محور نور هشت‌بهشت، اظهار کرد: این محورها در چند نقطه شهر قرار می‌گیرد و در نهایت نقطه‌ای مناسب برای ماندگاری آن انتخاب خواهد شد تا در کنار آن جشنواره نور را برگزار کنیم.

وی با اشاره به معضل ورود ریزگردها به شهر، تصریح کرد: موضوع ریزگردها بحث ملی است که در استانداری در حال پیگیری است، از این رو در کلانشهرها و مدیریت شهر اقدامی در این راستا انجام نشده است.

بقایی با اشاره به آبگرفتگی معابر شهر بر اثر بارندگی‌های سال گذشته، گفت: با اقدامات انجام شده مشکل ۸۰ درصد نقاطی که دچار آبگرفتگی شده بود، برطرف شد، اما بعضی دیگر از نقاط مانند سه پله در اتوبان شهید خرازی نیاز به اصلاح عمرانی دارد.

وی در خصوص مباحث مطرح شده درباره نگهداری حیوانات در باغ وحش، افزود: بر سر اینکه باغ وحش داشته باشیم یا نقاهتگاه، اختلاف نظر وجود دارد، زیرا نگهداری حیوانات در باغ وحش برای حیوانات بد است و اگر نقاهتگاه باشد و حیوانات را رها کنیم تلف می‌شوند، لذا پیشنهاد ما ایجاد پارک وحش است که در محیط باز حیوانات را رها کنیم و مردم در دل طبیعت با استفاده از خودروهای خاص از آنها دیدن کنند؛ البته به‌رغم اینکه در حال حاضر باغ وحش بازدید مردمی ندارد، اما هزینه نگهداری آن انجام می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان درپایان گفت: شهروندان می‌توانند در سامانه ۱۳۷ هرگونه نظرات خود را به معاونت خدمات شهری منتقل کنند، ما به روز دیدگاه‌ها را بررسی می‌کنیم و معتقد هستیم هر چه شهروندان بر فعالیت پیمانکاران نظارت بیشتری داشته باشد، مسیر درست تری خواهیم داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا