تکنولوژی

ایجاد بازارگاه دائمی عرضه محصولات و فناوری‌های حوزه محرومیت‌زدایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نمایشگاه آبادیران درصدد است تا با استفاده از فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در پنج حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، ماشین آلات کوچک مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی به رفع مشکلات مناطق محروم بپردازد.

این نمایشگاه با مشارکت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار می شود و همه بازیگران موثر در محرومیت‌زدایی در این رویداد گرد هم جمع خواهند شد تا فناوری‌ها، محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به نیازها و چالش‌های موجود در مناطق محروم و روستایی گره بزند.

نشست خبری نخستین نمایشگاه آبادیران( نوآوری برای آبادانی) با حضور رضا اسدی فرد معاون توسعه شرکت های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و مهدی روح‌اللهی مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی برگزار شد.

توسعه فناوری‌های اثرگذار در محرومیت‌زدایی

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هم با بیان اینکه باید تلاش کنیم نوآوری و خلاقیت به مناطق محروم تزریق شود و در اختیار محرومیت زدایی قرار گیرد، گفت: در همین راستا صندوق چند سالی است از طرح‌هایی که بتواند در مناطق محروم به رفع چالش‌ها کمک کند حمایت می‌کند. این کار را هم به شکل مساله‌محور و موضوع‌محور انجام می‌دهد.

وی افزود: مثلا در زمان اوج‌گیری کرونا صندوق نوآوری و شکوفایی از طرح‌های توسعه دهنده محصولات مرتبط با حوزه کرونا و ۶۰ تا ۷۰ شرکت دانش‌بنیان و فناوری که توانستند بازار این محصولات را توسعه دهند حمایت مالی ویژه کرد.

به گفته ملکی فر، امسال ۲۵۷ نمایشگاه داخلی به شکل موضوعی برگزار خواهد شد که صندوق نیز در آنها مشارکت می کند تا بتواند در توسعه فناوری‌های موثر در پیشرفت کشور نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: صندوق در ۳ مدل حمایتی می تواند در برگزاری نمایشگاه آبادیران اثرگذار باشد. یکی ارائه کمک بلاعوض ۷۰ درصدی تا سقف ۳۰ میلیون تومان به همه شرکت‌ها، ارائه لیزینگ ۷۰ تا ۸۰ درصدی قراردادهای شرکت ها برای فروش و ارائه تسهیلات فروش کمتر از ۲ میلیارد تومانی به شکل ایجاد خطوط اعتباری صندوق‌ها که هر کدام از آنها می‌تواند به محرومیت‌زدایی از کشور کمک کند.

شناسایی توانمندی‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان برای محرومیت‌زدایی

همچنین مهدی روح‌اللهی مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی با تاکید بر عزم جدی کمیته امداد بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: کمیته امداد در تلاش است تا با ایجاد درآمد پایدار و توانمدسازی نیازمندان گامی بلند در جهت محرومینت‌زدایی در کشور بردارد. بر همین اساس و برای جریان‌سازی دانش‌بنیانی در کشور اقدام به برگزاری ۱۴۶ رویداد فناورانه کرد که ۶ هزار نفر از فرزندان خانواده‌های نیازمندان در این رویدادها مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: کمیته امداد مکلف شده که ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که تاکنون ۴۲۰ هزار شغل محقق شده و در تلاشیم این عدد را تکمیل کنیم.

روح‌اللهی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای ورود تخصصی به نیازها و چالش‌های مناطق محروم دانست و گفت: می توانیم با شناسایی چالش ها، توانمندی‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان را به نیازها متصل کنیم. امروز برخی از نیازها تنها با کمک فناوری های نوین قابل رفع هستند. مثلا در حوزه کشاورزی از شکل‌گیری ۵۰ گروه پهپادی حمایت کردیم.

مدیرکل راهبری شغلی کمیته امداد امام خمینی همچنین بیان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در زنجیره توانمندسازی نیازمندان؛ عدم اتصال نوآوری‌ها به مناطق محروم است که باید این زنجیره را کامل کنیم. این کار هم تنها با هم‌افزایی و همکاری های مشترک امکان‌پذیر است و برگزاری این نمایشگاه نمونه بارزی از این همگامی‌ها است.

وی هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه را ایجاد فرصت‌های شغلی دانش‌بنیانی در مناطق محروم دانست و گفت: می‌توانیم در قالب این نمایشگاه؛ توانمندی‌های موجود را به جامعه معرفی کنیم و دانش‌بنیان‌ها را به چالش‌های اصلی نیازمندان اتصال دهیم.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این نمایشگاه می‌توانند به این آدرس مراجعه کنند.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا