اقتصاد پرداخت و بانکپیشخوانعناوین اخبار

تکلیف بیش از۷۰۰ هزار حساب تعاونی اعتبار ثامن الحجج مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، براساس برنامه ریزی اولیه، مقرر شده بود در فاز نخست سامان دهی تعاونی اعتبار ثامن الحجج و تا پایان امسال، در سه مرحله حساب های با موجودی تا سقف ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریال تسویه شود اما در آستانه سال نو و برای رفاه حال سپرده گذاران تعاونی یاد شده، با هماهنگی و مجوز اخذ شده، سقف پرداختها تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.
براساس این گزارش، در مدت بیش از ۴۰ روز از آغاز اجرای طرح، علاوه بر پرداخت مطالبات بیش از ۲۰۰ هزار حساب از طریق بانک عامل، بیش از ۵۰۰ هزارحساب با مبالغ جزئی که صاحبان آنها در مهلت مقرر برای تسویه حساب به تعاونی مراجعه نکرده بودند نیز بسته و وجوه مربوطه به حساب مخصوصی انتقال یافته است.
بانک مرکزی اعلام کرده که صاحبان این حساب ها می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و دفترچه حساب برای دریافت وجوه خود، به بانک پارسیان مراجعه کنند.
براساس این گزارش، برای تسهیل بازپرداخت وجوه سپرده گذاران، شرایطی از ابتدای سال آتی به اجرا گذاشته که به شرح زیر است:
_ به منظور تعیین تکلیف حساب های آن دسته از سپرده گذاران تعاونی یادشده که تسهیلات نیز اخذ کرده اند و مانده طلب ناشی از تهاتر تسهیلات و سپرده ها آنان حداکثرتا سقف ۲۰۰ میلیون ریال است، تدبیر لازم اندیشیده شده و واجدان شرایط بدون توجه به سقف سپرده، پس از اخذ گواهی تسویه از تعاونی برای دریافت وجوه مربوطه به بانک عامل مراجعه کنند.
_ دریافت گواهی و پرداخت وجوه به دارندگان وکالت نامه رسمی برای وابستگان درجه یک سپرده گذاران، علاوه بر موارد پیشین، برای برادر و خواهر سپرده گذار نیز امکان پذیر خواهد بود.
_ وراث سپرده گذار متوفی طبق مقررات بانکی مربوطه می توانند با در دست داشتن برگه انحصار وراثت و مفاصا حساب مالیات بر ارث که شماره حساب تعاونی در آن قید شده باشد، برای تسویه حساب و دریافت وجه مراجعه کنند.
_ اتباع خارجی مجاز دارای پروانه اقامت معتبر که در این تعاونی دارای حساب هستند، می توانند با در دست داشتن مدارک لازم و گذرنامه معتبر پس از بستن حساب در تعاونی و دریافت گواهی تسویه، برای دریافت وجوه حساب های خود تا سقف ۳۰ میلیون ریال به بانک عامل مراجعه کنند.
_ به منظور نظارت دقیق بر اقساط دریافتی از محل تسهیلات تعاونی و استفاده از آن در پرداخت مطالبات سپرده گذاران، به زودی پرداخت اقساط مشتریان در بانک عامل امکانپذیر شده و چگونگی آن اطلاع رسانی خواهد شد.
براساس این گزارش، شعب بانک عامل در سراسر کشور تا پایان وقت اداری فردا(پنج شنبه ۲۷ اسفندماه) آماده بازپرداخت وجوه سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج هستند و این فرایند از شنبه هفتم فرودین ماه ۹۵ از سر گرفته می شود. برای بازپرداخت مبلغ حساب های با موجودی بالاتر نیز برنامه ریزی لازم انجام شده که جزئیات آن به آگاهی خواهد رسید.
به دنبال وقوع بحران مالی در تعاونی اعتبار فاقد مجوز فعالیت ثامن الحجج، کارگروه ویژه نظارت برای ساماندهی این معضل در بانک مرکزی تشکیل شد.
پس از استقرار بازرسان در تعاونی و حصول شناخت نسبی از وضعیت موجود، شورای پول و اعتبار، بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل بازپرداخت وجوه سپرده گذاران تعیین کرد و با همکاری قوه قضاییه و نهادهای نظارتی، مراحل بررسی عملکرد تعاونی و بازپرداخت وجوه سپرده گذاران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا