شهر و جامعهعناوین اخبارگالری

شکوه آفرینش در کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از ایرنا، استان زرخیز کهگیلویه وبویراحمد با داشتن چشمه ها و تفرجگاه های بکر، آبشارهای زیبا ، رودخانه های خروشان همراه با مناظر بدیع، ایام نوروز پذیرای تعداد پرشماری از طبیعت دوستان است .
دریاچه های طبیعی،پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران، جلوه ای دیگر از طبیعت سحرانگیز و رویایی را در خود به نمایش گذاشته است.
کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از ۳۰۰تفرجگاه طبیعی، حدود دو هزارو ۶۰۰ اثر تاریخی، بیش از ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران نوروزی خواهد بود.
دیار گرمسیری این استان همچون شهرستان های گچساران ، بهمئی ، چرام و کهگیلویه که بهار و سرسبزی و لطافت آن به طور نسبی از اسفندآغاز می شود قابلیت پذیرش بیشتری برای مسافران را در این روزها دارند.
جاذبه ها، مناظر بکر، طبیعی وگردشگری در کنار امام زاده های متعدد و اماکن تاریخی و مذهبی درمناطق گرمسیری،این دیار زیبا را به سرزمینی زیبا با جاذبه های حیرت انگیز تبدیل کرده است.
در مناطق گرمسیری این استان وجود جلوه زیبایی از طبیعت، چشمه سارهای متعدد و خروشان، آبشارها، تالاب ها و شمیم عطر گل های بهاری فضایی دل انگیز و بانشاط را برای آسایش و آرامش خاطر گردشگران به ارمغان آورده است.
شمیم عطر گل های رنگارنگ در دشت ها و تپه ها و در کنار جویبارهای خروشان روستاهای سرسبز این دیار نیز جلوه ای مصفا ، دل انگیز و با نشاط را در زیر سایه خنکای انبوه درختان بلوط به مهمانان هدیه داده است.
جنگل های انبوه، درختانی با شاخسارهای چشم نواز، کوچه باغ های خیال انگیز، هوای پاک و لطیف و سایه دلنواز درختان در این سرزمین رویایی همواره چون فرشی رنگارنگ از مواهب طبیعی بر روی رهگذران گسترده می شود.
شهر سی سخت درفاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمدبا مناظر بدیع ستیغ های برفی دنا،چشمه میشی و دریاچه کوه گل این روزها آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.
پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره ها می توان یافت که گویای تنوع جاذبه های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.
شهر ‘یاسوج’ از دیگر مناطق سردسیری کهگیلویه وبویراحمد است که به دلیل جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده است.
این شهر با زیبایی های چشم نواز همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.
گرداگرد این شهر را رودخانه های خروشان بشار و مهریان و کوههای سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه و کیکم فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمالی در جنوب کشور می نامند.
آبشار یاسوج: این آبشار زیبا در پنج کیلومتری شمال شهر یاسوج قراردارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گواراست که سالانه مسافران زیادی را به خصوص در بهار و تابستان پذیراست.
استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از طبیعت بکر، جاذبه های طبیعی و تاریخی و تنوع مکان های تفریحی مقصد خوبی برای مسافران نوروزی خطه جنوب غربی کشور به شمار می رود.
وجود دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی مواهب طبیعی با مناظر چشم نواز و قرار گرفتن در مسیر استان های بزرگ فارس، خوزستان و اصفهان، نزدیکی به بنادر جنوبی کشور و وجود مردمانی میهمان نواز شرایط خاصی به این استان برای رونق سفرهای نوروزی بخشیده است.
برخی از آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد از جمله سنگ نوشته های تنگ سولک بهمئی متعلق به دوره اشکانی، پل شاه نشین شهر پاتاوه شهرستان دنا مربوط به دوره هخامنشی و بافت تاریخی شهر دهدشت یادگار دوره صفویه جلوه های بی بدیلی از جاذبه های تاریخی و منحصر به فرد این استان است.
وجود ۳۰۰ بقعه متبرکه از جمله حرم بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) همه ساله در ایام نوروز و سایر روزهای سال میعادگاه بیش از یک و نیم میلیون زائر و دلداده اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
بیش از ۱۴دستگاه خدمات رسان کهگیلویه وبویراحمد نیز از ۲۵ اسفند امسال با برگزاری مانور در قالب ستاد خدمات سفرهای نوروزی، آمادگی خود را برای استقبال از میهمانان و مسافران نوروز ۹۵ در این استان اعلام کردند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این مانور بر ضرورت آمادگی و هماهنگی کامل تمامی دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به مسافران نوروزی تاکید کرد.
پژمان نیک اقبالی افزود: باید با همکاری، برنامه ریزی صحیح و اصولی زمینه های آسایش و آرامش بیش از پیش گردشگران و میهمانان نوروزی را فراهم کرد.
وی بر لزوم رعایت آداب اسلامی و نکات ایمنی و رانندگی در ایام تعطیلات نورزوی تاکید کرد و خواستار همکاری و همراهی بیش از پیش مردم با نیروهای امدادی و پلیس در ایام تعطیلات نوروزی شد.
نیک اقبالی نیروهای امدادی ، پلیس و اورژانس جاده ای را سفیران و خط مقدم برای استقبال از مسافران نوروزی دانست و خواستار رعایت شان و نشان دادن روحیه و سنت شایسته میهمان نوازی این دیار با گردشگران نوروزی شد.
وی گفت: نیروهای امدادی و پلیس با زیباترین ، بهترین و زیبنده ترین ارتباط کلامی، رفتاری و اجرائی زمینه رضایتمندی میهمانان نوروزی به این استان را بیش از پیش فراهم کنند.
نیک اقبالی با اشاره به احتمال بارندگی و بروز شرایط خاص در طول ایام نوروز برای مسافران و گردشگران ،گفت: تمهیدات و تدابیر لازم نیز در این راستا اندیشیده شده است.
وی از آمادگی ۲۲۲ مدرسه در قالب یکهزار ۸۷۰ کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی در این استان خبر داد و گفت: ساختمان ها و سالن های ورزشی، امدادی ، مساجد و حسینیه ها نیز در نقاط مختلف استان برای اسکان مسافران و وجود شرایط خاص بارندگی نیز پیش بینی شده است.
وی افزایش چشمگیر میزان تردد، ورود و حجم بار ترافیکی در جاده های این استان نسبت به سال های گذشته را یادآور شد و گفت: بهبود و تامین زیرساخت ها و تجهیزات جاده ای، تقویت و بالابردن فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی جاده ها از مهمترین عوامل در کاهش میزان تصادفات در جاده های برون شهری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز از آمادگی کامل و فراهم شدن امکانات و تمهیدات لازم در ابعاد مختلف برای استقبال از مسافران نوروز ۹۵ خبرداد.
محمود باقری افزود: ستاد خدمات سفر استان در طول این ایام با همکاری سایر نهادها و سازمان های مردم نهاد اقدام به برپایی محفل ها و جشنواره های شاد همراه با نوای دلنواز موسیقی محلی ، طبخ غذاهای سنتی و بازی های بومی و محلی در سطح شهرها و مناطق گردشگری خواهد کرد.
فرمانده پلیس راه کهگیلویه وبویراحمد نیز از آمادگی کامل این نیرو برای افزایش ضریب ایمنی جاده ها در ایام تعطیلات نوروزی امسال خبر داد.
سرهنگ منوچهر سیاهپور از کاهش حدود هفت درصدی میزان تصادفات منجر به فوت در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
وی بیان کرد: بیش از ۶۰ واحد گشت به صورت آشکار و نامحسوس در طول ایام نوروز در سطح جاده های برون شهری استان مستقر خواهند شد.
وی همچنین از محدودیت ترافیک در ایام پرتردد و شلوغ از جمله روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ اسفند امسال، پنجم و ششم و نیز ۱۲ و ۱۳ فروردین ۹۵ برای ماشین های سنگین، تریلر و کامیون ها به جز خودروهای حامل سوخت در سطح های جاده های اصلی استان خبر داد.
معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در طول ایام نوروز امسال بیش از ۲۷۰ نیروی امدادی در قالب ۲۲ راهدارخانه و ۱۵۰ دستگاه و ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در سطح جاده های استان مستقر خواهند شد.
علی شیر محمدی افزود: حدود ۴۰ اکیپ راهداری در این راهدارخانه ها برای کاهش حوادث جاده ای به مردم و مسافران نوروزی خدمات رسانی می کنند.
کهگیلویه وبویراحمد یکی از معدود استانهای کشور است که دارای اقلیم و طبیعت چهارفصل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا