پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

خبرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (۲۴ اردیبهشت ماه)

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، تالار هنر در اردیبهشت امسال میزبان گروه “شاپو” بوده که از تهران برای اجرای تئاتر “جیم جام جسی” به اصفهان آمده‌اند، تئاتری که در فضای کمدی اجتماعی به معرفی طنز فاخر و سنگین نوشته یسنا پورسینا می‌پردازد.
یسنا پورسینا هنرمند جوان اصفهانی که نویسندگی و کارگردانی این تئاتر را بر عهده دارد، در مورد این نمایش اظهار داشت: اعضای گروه شاپو ۱۰ سال است که در کنار هم کار می‌کنند، گروه جیم جام جسی از خرداد ۹۵ شکل گرفت و جلساتی با بازیگران اصلی داشتیم، به دلایلی مدتی وقفه بین کار افتاد، اما زمستان ۹۵ تمرین گروه به‌صورت جدی آغاز شد.
کارگردان جیم جام جسی ادامه داد: اسفند سال گذشته ۱۸ شب این تئاتر در سالن استاد عزت‌اله انتظامی خانه هنرمندان تهران به روی صحنه رفت و در این ایام، نمایش توسط مدیر تالار هنر اصفهان دیده شد و مقدمات اجرای این برنامه در اصفهان فراهم آمد.
وی به اجرای برنامه تا ۲۷ اردیبهشت ماه در تالار هنر اشاره کرد و گفت: در این تئاتر امین زارع، آویشن بیکائی، آرش آزاد، جاودان زرین، افشین حسنلو به‌عنوان بازیگر حضور دارند.
پورسینا که خود نویسنده نمایشنامه جیم جام جسی است در مورد این نمایش گفت: ۱۰ سال پیش این نمایشنامه را نوشتم، داستان این نمایش در مورد مرد کندذهنی است که آرزو دارد عاقل شود، او در مدرسه استثنایی ثبت‌نام می‌کند تا خواندن و نوشتن را فرا گیرد. او در خلال داستان با پزشکی آشنا می شود که تازه از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل شده است.
وی ادامه داد: جسی توسط پزشک برای آزمایش انتخاب شده و تحت عمل قرار می‌گیرد و به انسانی باهوش بدل می‌شود ولی داستان آنگونه که جیم و همسرش جسی پیش‌بینی کرده بودند پیش نمی رود.
گفتنی است؛ نمایش “جیم جام جسی” از ۱۶ تا ۲۷ اردیبهشت ماه در محل تالارهنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد تماشای هنردوستان قرار می گیرد.

** تحلیل و بررسی کارنامه اساتید پیشکسوت تُنبک در هنرسرای خورشید
هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۲۷ اردیبهشت ماه کارنامه اساتید پیشکسوت تنبک را تحلیل و بررسی می کند.
رییس هنرسرای خورشید با بیان این مطلب گفت: در راستای تحقق اجرای طرح بسته ارمغان ویژه تکریم اهالی هنر اصفهان برنامه کارنامه از سوی دفتر تخصصی موسیقی به منظور تجلیل از هنرمندان موسیقی در هنرسرای خورشید در حال برگزاری است.
منصور قربانی اظهار داشت: دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در همین راستا در یازدهمین برنامه کارنامه با هدف نکوداشت هنرمندان عرصه موسیقی اصفهان به تحلیل کارنامه کاری و تجلیل “مجید مطاع” و “حسین کیوان” از اساتید نوازنده تنبک می پردازد.
وی افزود: علاقه مندان به عرصه موسیقی برای حضور در این برنامه می توانند روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۰:۳۰ به محل هنرسرای خورشید واقع در پل شهید چمران، کوی آفتاب، جنب شهرداری منطقه ۷ مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: عموم شهروندان به منظور آشنایی و کسب اطلاع از برنامه های هنرسرای خورشید می توانند با شماره ۳۴۵۹۳۵۶۰ تماس بگیرند.

** سحر و بعد از افطار بهترین زمان مطالعه در ماه مبارک رمضان است
یک استاد دانشگاه استفاده از ساعات اولیه روز برای مطالعه را بهترین ویژگی ماه رمضان و روزه‌داری دانست و سحر و بعد از افطار را به عنوان بهترین زمان برای درس خواندن عنوان کرد.
نزدیکی فصل امتحانات و کنکور سراسری و همزمان شدن آن با ماه مبارک رمضان، دفتر تخصصی نوجوان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان را بر آن داشت تا در این زمینه نشستی برگزار کند.
دکتر غلامرضا نیکراهان، استاد دانشگاه اصفهان و دکترای روانشناسی در این نشست، مهمترین اثر روزه‌داری را کنترل تکانه دانست و اظهارداشت: این عمل موجب ترک بسیاری از عادات بد مانند کنترل خشونت، استرس، و کنترل بسیاری از امیال می‌شود.
وی با بیان اینکه روزه‌داری موجب تقوا و توکل افراد می‌شود، اظهار داشت: تقوا و توکل این افراد به همراه برخورداری آنان از دانش موجب مدیریت بهتر غم، خشم، اضطراب و… می‌شود.
این روانشناس، زمان‌بندی یا مدیریت بهتر زمان را یکی دیگر از آثار روزه‌داری عنوان کرد و ادامه داد: روزه‌داری سد محکمی در جلوگیری از افسردگی است، علاوه بر اینکه موجب شستشوی دوباره انسان به ویژه در شب‌های قدر و تولد دوباره آنها خواهد شد.
وی استفاده از ساعات اولیه روز برای مطالعه را بهترین ویژگی ماه رمضان و روزه‌داری دانست و بیان کرد: در این ایام فرد روزه‌دار از ساعت ۴ تا ۱۳ فرصت کافی و مفید برای مطالعه دارد، بنابراین از سحرها به عنوان بهترین زمان برای درس خواندن نام برده می‌شود.
این روانشناس با بیان اینکه تغییر در الگوی خواب یکی دیگر از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: در این ماه زودتر از خواب بیدار می‌شویم و مشغول فعالیت می‌شویم، بنابراین طبیعی است که شب‌ها حدود ساعت ۱۰ به خواب می‌رویم. این کار موجب تنظیم الگوی بدن و در نهایت بهبود کارکرد ارگان‌های بدن می‌شود.
وی با بیان اینکه برای مطالعه از لب‌خوانی، بلندخوانی و راه رفتن در هنگام مطالعه خودداری کنید، تصریح کرد: تجربه نشان داده که لب‌خوانی زمان و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد، مطالعه با چشم موجب خواندن هزار کلمه در دقیقه می‌شود که موجب سرعت بخشیدن به مطالعه فرد می‌شود.
نیکراهان خانه را بهترین مکان برای مطالعه دانست و اظهارداشت: برخی ترجیح می‌دهند که برای درس خواندن از سالن‌های مطالعه استفاده کنند، در حالیکه خانه بهترین مکان برای درس خواندن است جز اینکه وضعیت خانه به گونه‌ای باشد که برای درس‌ خواندن مناسب؛ نباشد.
این روانشناس با اشاره به نوشتن برنامه روزانه برای مطالعه توسط خود افراد، گفت: تجربه نشان داده نوشتن کتبی برنامه‌ها موجب افزایش راندمان کار می‌شود، ضمن اینکه سعی شود درس‌های دشوار را به ساعات اولیه روز یا بعد از افطار موکول کرده و درس‌های ساده را برای بعدازظهر بگذارند.
** حمایت از تولید ۱۰ فیلم کوتاه با موضوع “جاده
تعداد ۱۰ فیلمنامه با محوریت “جاده” از سوی دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد تأیید و تصویب برای حمایت از ساخت قرار گرفتند.
رییس دفتر تخصصی سینما با بیان این مطلب گفت: در راستای اهداف و مأموریت های دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و حمایت از فیلمنامه نویسی در شهر اصفهان و نهایتاً تولید، تعدادی فیلم با موضوع “جاده” در شوراهای تخصصی دفتر تصویب شد.
مصطفی حیدری اظهار داشت: بدین منظور به ۳۰ نفر از فیلمسازان جوان و با سابقه فیلم های موفق، فراخوانی ارسال شد و پس از مدت مقرر، مجموعاً تعداد ۲۲ فیلمنامه به دفتر رسید.
وی افزود: این فیلمنامه ها در دو مرحله خوانش توسط شوراهای فیلمنامه و فیلم داستانی دفتر تخصصی سینما مورد تحلیل و بررسی تخصصی قرار گرفتند و تعداد ۱۰ فیلمنامه مورد تأیید و تصویب برای حمایت از ساخت قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: فیلم های تصویب شده اکنون در حال ساخت و آماده سازی می باشند و طبق تصمیم اتخاذ شده، در تیرماه ۹۶ همزمان با اولین سالگرد فقدان استاد “عباس کیارستمی” در آیین ویژه ای رونمایی خواهند شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا