مسکن و عمران

هدایت بیش از ۱۵۰۰ پرواز روزانه در کریدورهای هوایی کشور در نوروز – خبرگزاری مهر |

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حمیدرضا سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مرکز کنترل فضای کشور روزانه حدود هزار و ۵۰۰ پرواز را هدایت می‌کند که در روز ۲۶ اسفند ماه سال گذشته این رقم، به عدد هزار و ۵۷۴ پرواز در روز رسید.

سیدی با اشاره به اقدامات و تمهیدات انجام شده برای مدیریت پروازها در آسمان کشور در آستانه سال نو و تعطیلات نوروری امسال، اظهار داشت: اغلب اینگونه فکر می‌کنند که وظیفه شرکت فرودگاه‌ها فقط فرودگاه‌داری و ساخت‌وساز فرودگاه است اما فعالیت مهم‌تر این شرکت کنترل فضای کشور در محدوده ۹۶ هزار کیلومتر کریدور هوایی با کمک حدود ۱۲۰ سامانه یا دستگاه کمک ناوبری است که از میان ۲۶ دستگاه رادار است.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های راداری بر روی نقاط مختلف کشور و ارتفاعات که از بد آب و هواترین نقاط کشور هم هستند نصب و متمرکز است، گفت: این سامانه‌ها و رادارها روی ارتفاعات و نقاط مرتفع کشور پروازهای کشور را رصد و اطلاعات آنها را به مرکز کنترل فضای کشور که نزدیک به فرودگاه مهرآباد است، ارسال می‌کنند.

به گفته سیدی در این مرکز نزدیک به ۵۰۰ نفر از متخصصان کنترل ترافیک هوایی کشور و مهندسان نصب و نگهداری همین تجهیزات راداری و ناوبری هوایی ایران فعالیت دارند و روزانه به پروازهای عبوری از فضای کشور سرویس داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشوری افزود: مرکز کنترل فضای کشور روزانه حدود هزار و ۵۰۰ پرواز را کنترل می‌کند که در ۲۶ اسفند ماه امسال به عدد هزار و ۵۷۴ پرواز در روز رسیده و از طریق این مرکز سرویس دهی شده است. برخی از این پروازها هم فقط از کریدور هوایی کشور استفاده کرده‌اند که از حدود ۱۲۰ رادار و سامانه سرویس دریافت کردند.

توسعه و نگهداری فرودگاه‌ها وظیفه دوم شرکت فرودگاه‌های کشور

سیدی اضافه کرد: با هدف مدیریت سفرهای نوروزی، از یک ماه گذشته دستگاه‌ها و سامانه‌هایی که در نقاط کشور نصب شده‌اند، نیازمند تعمیرات و به‌روزرسانی بودند تا در ایام تعطیلات برای تهیه و تأمین «قطعه» دچار مشکل نشویم.

وی همچنین به دیگر وظیفه نظارتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران «توسعه و نگهداری فرودگاه‌های» کشور اشاره و تاکید کرد: ۵۲ فرودگاه فعال کشور در مالکیت شرکت فرودگاه‌ها است بنابراین نگهداری و توسعه آنها به عهده این شرکت است. نگهداری و توسعه ۱۰ فرودگاه کشور مثل فرودگاه کیش، قشم و ماکو بر عهده مناطق آزاد و فرودگاه عسلویه، خارک، لاوان، ماهشهر و گچساران نیز متعلق به شرکت‌های نفتی بوده اما عملیات ناوبری هوایی و کنترل پروازها باز هم از طریق برج مراقبت پرواز و همکاران فنی ما در فرودگاه‌ها خدمات رسانی می‌شود.

به گفته سیدی پایانه‌های فرودگاهی برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانند سفرهای نوروزی خاطره انگیز را رقم بزنند؛ بنابراین ایجاب می‌کند که فرودگاه‌ها و پرسنل آنها آمادگی بیشتری نسبت به دیگر فصول سال در ایام نوروز داشته باشند.

وی توضیح داد: بر همین اساس در آستانه عید نوروز دو کمیته امنیتی و تسهیلات زیر نظر مدیر فرودگاه‌ها تشکیل و مسائل امنیتی مرور می‌شود. در نوروز نیز دقت مضاعفی داریم؛ چرا که در این ایام شرایط خاصی در کشور حاکم می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: در ایام نوروز غالب پروازها را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند؛ بنابراین انتظارات نیز از فرودگاه‌ها افزایش می‌یابد و توقعات نیز بالاتر می‌رود و سعی شده تا نمادهای ملی و مذهبی نیز در فرودگاه‌ها برجسته‌تر شود؛ بنابراین برپایی سفره هفت سین در همه فرودگاه‌های کشور انجام گرفت و فضای سبز فرودگاه نیز احیا شد. در ترمینال‌ها نیز نوازندگان و خوانندگان موسیقی‌های محلی، برای مسافران اجرای نمایش خواهند داشت تا فضای شاد فرهنگی و جذاب شکل گیرد.

سیدی گفت: برای ماه مبارک رمضان نیز پذیرایی از روزه داران را پیش بینی کرده‌ایم و ضمن تاکید بر فعال بودن رستوران‌ها و غرفه‌ها در زمان افطار از لحاظ بهداشتی نیز نظارت‌ها ادامه دارد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا